Er det muligt at definere en overskrift, så den kan strække sig over spalter?
Hvis jeg fx har opsat min side som 2 spalter, og vil have overskriften til at være over begge spalter øverst.
Jeg er med på, at man kan lægge den ind i en ramme, men kan det også gøres uden dette? Har kigget i typografiopsætning, men kan ikke finde hjælp dér
Overskrifter på tværs af spalter
-
Overskrift + spalter i OOo 2.3
Skriv din overskrift på en normal side. Gå derefter ind under menupunktet "Indsæt/Sektion". I det faneblad der fremkommer gå der ind under "spalter" og vælg antal spalter og check at "Fordel indholdet jævnt over alle spalter" er slået til. Derved får du en overskrift der kan bruge hele sidens bredde samtidig med at indholdet i sektionen nedenunder bliver i spalter
Har nu eksperimenterer med at lave overskrifter der går over 2 spalter. Men har endnu ikke fundet anden løsning end tidligere foreslået.
Men, man kan få en tekst/ overskrift til at gå ud over en venstre spaltes (1. spalte) margin, ved at lave en negativ værdi i afsnittet (fx -3 cm til venstre).
Hvis man derimod laver en tilsvarende negativ værdi i højre side (fx -3 cm til højre) går teksten kun ud til spaltens højre margin. Er der mere tekst end der er plads til "gemmer den overskydende tekst sig" bag næste spalte (højre spalte 2). Overskydende tekst forsvinder altså af syne.
Det er da lidt underligt, at man kan få tekst til at gå ud over venstre spaltes venstre margin, men ikke få den til at gå ud over venstre spalte højre margin.
Mon der er en forklaring på dette (og løsningsmulighed)?
Men, man kan få en tekst/ overskrift til at gå ud over en venstre spaltes (1. spalte) margin, ved at lave en negativ værdi i afsnittet (fx -3 cm til venstre).
Hvis man derimod laver en tilsvarende negativ værdi i højre side (fx -3 cm til højre) går teksten kun ud til spaltens højre margin. Er der mere tekst end der er plads til "gemmer den overskydende tekst sig" bag næste spalte (højre spalte 2). Overskydende tekst forsvinder altså af syne.
Det er da lidt underligt, at man kan få tekst til at gå ud over venstre spaltes venstre margin, men ikke få den til at gå ud over venstre spalte højre margin.
Mon der er en forklaring på dette (og løsningsmulighed)?