Datofunktion (IDAG() )

Skriv et indlæg her, hvis du tror du har fundet en fejl i LibreOffice, eller hvis du har forslag til rettelser i den danske oversættelse.

Moderator: Lodahl

Post Reply
ernst

Datofunktion (IDAG() )

Post by ernst »

Jeg mangler en funktion eller en ændring i IDAG() funktionen, så den sætter systemdatoen når der klikkes (evt. dobbeltklikkes) i en celle.
MEN DEN MÅ IKKE OPDATERE CELLEN MED NY DATO NÅR ARKET ÅBNES EFTERFØLGENDE :x
ernstP
Carsten P K

Dato-funktion

Post by Carsten P K »

I stedet for Idag ville jeg bruge dato(åååå;mm;dd), der kun skifter hvis parantes'en ændres.
Håber hjælpen kan bruges.
Carsten
ernst

Datofunktion (IDAG() )

Post by ernst »

Jeg bruger DATO, men efterlyser en metode til at få fat i systemdatoen, så jeg slipper for at indtaste datoen. Problemet med IDAG er, at den opdateres med systemdatoen.
ernstP
lapont

Re: Datofunktion (IDAG() )

Post by lapont »

ernst wrote:Jeg bruger DATO, men efterlyser en metode til at få fat i systemdatoen, så jeg slipper for at indtaste datoen. Problemet med IDAG er, at den opdateres med systemdatoen.
Du kan lave en lille makro. Her er to udgaver:

Code: Select all

sub skrivDatoICelle1
oCell = thisComponent.getCurrentSelection
oCell.String = cStr(date())
end sub 

sub skrivDatoICelle2
oCell = thisComponent.getCurrentSelection
oCell.Value = date()
end sub 
Den første indsætter datoen som en streng med formatet 30-10-2007
Den anden indsætter datoen som et tal (datoværdi), som vises som dato, hvis feltet formateres med et af de mulige datoformater.
I Funktioner>Tilpas>Tastatur kan du knytte en af disse makroer til en tastekombination som f.eks. ctrl-shft-d

Denne metode har sine begrænsninger, men den virker i det almindelige tilfælde, hvor fokus er på en enkelt celle i regnearket.
lubuntu 14.04 LibreOffice 4.1.6.2
Post Reply