Autonummerering (overskrifter)

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
rasved

Autonummerering (overskrifter)

Post by rasved »

Jeg har GEVALDIGE problemer med autonummerering af mine overskrifter.

Jeg oplever ofte at templates med fint fungerende overskriftnummerering pludselig begynder at tælle fra 0, så mine overskrifter kommer til at ligne noget der minder om følgende (typografien står som overskrift):

1 overskrift_1
1.1 overskrift_2

2 overskrift_1
0.1 overskrift_2 <- ny overskrift efter åbning af dokument
0.2 overskrift_2 <- ny overskrift efter åbning af dokument

1 overskrift_1 [plejede at være 3]

Jeg har søgt over alt, forsøgt alt og fundet ud af, at det eneste der duer er, at slette den, kopiere en "ok" overskrift, fx. 1.1 i dette tilfælde, og editere teksten i den...

Er der nogen der har en løsning på dette ret irriterende problem?

Takker på forhånd,

R
Yenzen

Post by Yenzen »

Prøv at åbne Funktioner > Dispositionsnummerering og se hvad der står under Begynd med for hvert niveau. (Der skulle gerne stå 1)
Der kan også sættes nummerering på de enkelte overskriftstypografier, men det kan hurtigt give problemer.
Funktioner > Dispositionsnummerering giver mulighed for at styre alle niveauer mere konsekvent i dokumentet.

][
rasved

Post by rasved »

Hej Yenzen.

Tak for buddet, men det hjælper mig desværre ikke :-(

Overskrifter står til at starte fra 0 (med fuldt overlæg). Problemet er, at "over"-overskrifter pludselig starter fra 0, hvis man laver en underlæggende overskrift.

Se eksemplet igen:
Opretter jeg en niveau-2 overskrift under niveau-1 overskriften med nummer "2", så forventer jeg at få en overskrift med nummer 2.1 (alternativt 2.0), men får istedet en overskrift med nummer 0.1...

Hvordan sikrer jeg, at under-overskrifter (med niveau højere end den aktuelle) beholder den aktuelle nummerering?

-R
Yenzen

Post by Yenzen »

Under Funktioner > Dispositionsnummerering skal der ud for Niveau 2 stå: Vis underniveauer: 2 Gør der det?

Og nu gemmer du vel ikke i doc-format?

][
rasved

Post by rasved »

Yenzen wrote:Under Funktioner > Dispositionsnummerering skal der ud for Niveau 2 stå: Vis underniveauer: 2 Gør der det?
Ja. Det ser (desværre) helt rigtigt ud, men verden er en anden...
Jeg har forsøgt at installere "reveal-code" (i stil med WordPerfects Vis-Kode), og har set at der af uforklarlige årsager ofte står "ParaChapterNumberingLevel: 0" (glem hvad jeg skriver, hvis det ikke giver mening...)
Yenzen wrote:Og nu gemmer du vel ikke i doc-format?
Nej - er du gal... Det kunne jeg aldrig drømme om :) Jeg har det fint med OpenOffice og odt-filer.

-R
Yenzen

Post by Yenzen »

Prøv at tjekke om der skulle være sat en nummereringstypografi på overskrifterne:
Stil dig på en overskrift (en af dem der starter m. 0)
Vælg Formater > Afsnit
Under Nummerering skal feltet Nummereringstypografi være helt tomt. Ellers er der en typografi der "overruler" den overordnede nummerering, og så går det galt.
Hvis det er her fejlen ligger, skal afsnittet "nulstilles" f.eks. ved at bruge nummereringsknappen på værktøjslinjen.

][
rasved

Post by rasved »

Yenzen wrote:Prøv at tjekke om der skulle være sat en nummereringstypografi på overskrifterne:
Stil dig på en overskrift (en af dem der starter m. 0)
Vælg Formater > Afsnit
Under Nummerering skal feltet Nummereringstypografi være helt tomt.
Det er ikke helt tomt.. Der står "None" (kører engelsk OO), men det ser ikke ud til, at jeg kan undgå, at der står noget.
Vil dog ikke udelukke, at det ikke er her, der ligger en enkelt hund begravet alligevel.

Jeg har problemer med det dokument jeg sidder med lige nu, men det er ikke utænkeligt, at det her typo-grafi-gejl er det der driller mig..
Jeg kigger lidt videre på det hele. Sig endelig til, hvis du har flere forslag jeg skal prøve.
Jeg vender frygtelig tilbage, når jeg har gennemset alt hvad jeg kan komme i tanke om. Indtil da: Tusind tak for hjælpen,

-Rasmus
rasved

Post by rasved »

Hmm.. Desværre..

Alle typografier er sat til "None", så det er desværre heller ikke her hunden ligger begravet.

Kan supplere med, at jeg heller ikke kan danne en TOC ud fra mine overskrifter, men det står i en anden tråd...
jepskiluv

Post by jepskiluv »

Jeg havde det samme problem. Blev hjulpet til en løsning her

http://www.oooforum.org/forum/viewtopic ... 533#277533
rasved

Post by rasved »

YES!!

Perfekt. Tak for hjælpen,

-R
Post Reply