Hvor er Times New Roman ?

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
Steffen

Hvor er Times New Roman ?

Post by Steffen »

Jeg har installeret OO på min Mac (power pc) og min Macbook (Intel) og det er PERFEKT ! Men, men, men: OO på min power pc indeholder mega mange skrifttyper - deriblandt Times New Roman - men OO på min Macbook har kun meget få skrifttyper og IKKE Times New Roman, som jeg skal bruge. Er der nogle, som kan hjælpe ?
draco

Post by draco »

Du kan jo bare kopiere den fra den PPC til din Macbook

Skrifttyperne ligger i
Macintosh HD/Library/Fonts

Library hedder nok biblotek hvis du har en Dansk OSX installeret
Steffen

Post by Steffen »

Selvfølgelig ! Tak for hjælp. Har fundet TNR på min Macbook......men hvordan får jeg den lige over i OO ?
draco

Post by draco »

Den skuller gerne være i OO nu hvor den ligger i /Macintosh/library/Fonts du skal måske genstarte din macbook..

Du kan også bruge Font Book i Applications/Programmer mappen der er et punkt under File som hedder add font
Steffen

Post by Steffen »

Altså....nu er jeg nok lige lidt kejtet - lige her:
TNR har HELE tiden ligget i min Macbook - men de skrifttyper jeg kan vælge imellem i OO er dem, der har et stort, blåt A foran (kan ikke huske, hvad det betyder). Har gloet i filer, men kan ikke finde 'Font Book'.
Når jeg - sådan manuelt - forsøger, at smide NTR ind i OO, popper den op med: 'OpenOffice.org kan ikke ændres'.
Har kigget på det link i OO, hvorfra man kan installere tekst-typer, men kan ikke finde TNR.
Fatter ikke, at TNR ikke bare VAR i OO til intel...
Kan du hjælpe mere ?
draco

Post by draco »

Font Book ligger i mappen Programmer under Finder (ikke noget med OO), da det er et program der ligger i OSX, men tvivler på du skal bruge den da TNR allerede er på din MacBook.

TNR har også et stor A i min OO og virker fint?

Men du kan slet ikke vælge TNR i feltet med skrifttyper?

Jeg har aldrig installeret skrifttyper eller noget i OO, de har bare virket hele tiden... ved ikke om det er en bug i Intel Versionen

Kan du bruge TNR i andre skrive programmer? eks AppleWorks eller iWorks (der ligger nok en prøve version på din Mac)

update:
Fandt dette: http://www.oooforum.org/forum/viewtopic ... =roman+mac
As a last ditch effort, I clicked on the fonts in the Macintosh HD|Library|Fonts directory and it loaded the FontBook application, which is basically a font viewer. It made clear that there were no fonts installed for the User, just for the Computer (??). Anyways, using the Add feature I added all the fonts to the User and these are now seen by OO.
så du skal nok have gang i Font Book programmet
Steffen

Post by Steffen »

Jeg kan vælge TNR i alle skriveprogrammer (minus OO).
Var inde på linket til OOO-forum, men mine fonts ER installeret til User.
Der må være en bug i Intel til Mac - det er som om OO fuldstændig er 'spærret' for modification.
Øv - jeg er på bar bund....
draco

Post by draco »

Tja, jeg ved heller ikke lige hvad det kan være.. men du kunne evt. oprette en tråd på det internationale forum (hvis du kan formulere det på engelsk) og se om der er nogle der har løsnings foreslag der (vi er nemlig ikke mange Mac brugere på det danske forum)

Jeg har desværre heller ikke en Intel mac som jeg kunne prøve på før om et par måneder..
Steffen

Post by Steffen »

Sådan noget gede-møj !! Jeg har nu lagt problemet ud på det internationale forum - så må vi se, hvad der sker. Anyway, tak for din hjælp.
draco

Post by draco »

Du husker lige at skrive, hvis du finder en løsning på problemet, ikke? :D
Steffen

Post by Steffen »

Her er så svaret, der angiveligt skulle løse problemet:

''oo.o for the mac does not use system fonts. what it does is use a program called fondu to convert those fonts to true type fonts and install those TTF into the oo.o application.

that is if you said 'yes' to the font question at the begining. are all of the other fonts there? if so times may not have converted correctly. if so you'll need to get fondu and do it manually.''

Jeg har sagt YES til 'the font question' - det virker stadig ikke, :-(
Jeg gider ikke bøvle med det mere og har lavet en Storm P. løsning med en USB nøgle, som låner OO - med TNR - fra min PPC og når nøglen kommer i min MacBook, har jeg TNR i OO. Fatter ikke hvordan, men det virker. Nu er jeg godt tilfreds - måske andre kan bruge ovenstående fra OO.o
Post Reply