Cirkeldiagrammer

Brugerhjælp og support til tegninger i LibreOffice Draw

Moderators: Lodahl, Boris

Post Reply
Poul

Cirkeldiagrammer

Post by Poul »

Jeg er glad for at bruge open office og vil gerne bruge det i skolen. Formler er nemme at have med at gøre i et tekst dokument og det fungere rigtig godt :)

Jeg har dog det problem at jeg gerne vil lave et cirkeldiagram, i elektroniktimen, nemt og hurtig.
Med nemt og hurtigt mener jeg, at jeg gerne vil kunne tegne en cirkel med en given diameter og i denne tegne en linie med en tilsvarende given vinkel og længde (vektorer om man vil). Linien skal foreksempel kunne have udgangspunkt i bunden af cirklen. For enden af den først omtalte linie vil jeg efterfølgende gerne tegne en anden linie med en ny vinkel og længde. (cirkel og linier skal være i samme skala). Vinklerne skal være målt ud fra en reference vinkel "0 grader" der ligger enten lodret eller vandret.

alt dette kan foreksempel ende med at give et parallelogram hvis hjørner rammer cirklen/periferien.

Jeg har prøvet med og uden gitter i Draw og det kan da med "god tid" lade sig gøre at ramme vinkel og længde så det passer.

Er der en måde hvorpå man kan se længden af en linien og ikke bare X- og Y-værdierne når jeg i "placering og størelse" vælger referencevinklen og den vinkel linien skal have?

håber ikke at det første jeg forklarede har skabt mere forviring end gavn :)
Sherlock

Post by Sherlock »

Jeg må nok indrømme at jeg heller ikke kan se nogen nem måde at gøre dette på. Men jeg kan derimod anbefale et gratis program der hedder Geogebra. Det skulle nok kunne klare dine krav.
Post Reply