Understregning

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Assistent

Understregning

Post by Assistent »

Når jeg vil lave en vertikal linie for at adskille sidehovedet fra resten af siden plejer jeg at lave 3 underscores (___), men jeg vil gerne kunne ændre tykkelsen og farven på den streg der kommer frem når jeg gør det sådan.

Er der en der ved hvordan?
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej,
Den linje du laver med ___ er ret vanskelig at kontrollere. Jeg vil i stedet foreslå, at du ændrer afsnitstypografien Sidehoved: Vælg fanen Kanter og sæt din linje som du ønsker.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Torkil

linie

Post by Torkil »

Du mener vel vandret = horisontal, ikke vertikal = lodret. det er i hvert fald det der bliver svaret på.
Torkil Bladt, Slagelse
Lodahl

Post by Lodahl »

Sorry,
Jeg mente naturligvis en vandret (horisontal) linje. :oops:
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Assistent

Post by Assistent »

Jeg mente naturligvis horisontal - undskyld fejlen.

Jeg har prøvet at gøre som i siger, men jeg kan ikke rigtig få stregen til at ligge under indholdet i sidehovedet.
Uanset om jeg sætter stregen ind før eller efter jeg skriver indholdet i sidehovedet kommer stregen hele tiden til at ligge ovenover.

Det jeg er ude efter er at lave nogle forskellige udformninger af mit CV og det jeg er igang med lige nu er en efterligning af det her.
lapont

Post by lapont »

Assistent wrote:Jeg mente naturligvis horisontal - undskyld fejlen.

Jeg har prøvet at gøre som i siger, men jeg kan ikke rigtig få stregen til at ligge under indholdet i sidehovedet.
Uanset om jeg sætter stregen ind før eller efter jeg skriver indholdet i sidehovedet kommer stregen hele tiden til at ligge ovenover.

Det jeg er ude efter er at lave nogle forskellige udformninger af mit CV og det jeg er igang med lige nu er en efterligning af det her.
Prøv at se her
lubuntu 14.04 LibreOffice 4.1.6.2
Assistent

Post by Assistent »

Tak skal du have Laponte.

Det hjalp.

Må jeg spørge om der findes en nem måde at lave indhegningen i venstre side af mit eksempel på?

Hvis man prøver at tegne lige streger kunne jeg forestille mig at der kommer noget mellemrum mellem samlingerne, og det kunne også være dejligt at kunne skifte farven på indhegningen nemt og hurtigt.

Vh
Assistenten
lapont

Post by lapont »

Assistent wrote:Tak skal du have Laponte.

Det hjalp.

Må jeg spørge om der findes en nem måde at lave indhegningen i venstre side af mit eksempel på?

Hvis man prøver at tegne lige streger kunne jeg forestille mig at der kommer noget mellemrum mellem samlingerne, og det kunne også være dejligt at kunne skifte farven på indhegningen nemt og hurtigt.

Vh
Assistenten
'Indhegningen' til venstre kan laves som en ramme. Indsæt en ramme. højreklik på den og vælg 'Ramme' i menuen. Egenskabsvinduet for rammen, som kommer frem, har flere faneblade. På fanen 'Type' skal du vælge forankring 'Til side' . Herefter kan du på samme fane indstille placering og størelse, men det kan du også gøre med musen, hvis der ikke er særlige krav til nøjagtigheden.
På fanen 'Ombrydning' markerer du indstillingen 'Efter' og nedenunder angiver du, hvor stor afstand der skal være mellem rammen og teksten til højre for den.
På fanen 'Kanter' kan du angiver hvor der skal være kanter samt stregtykkelse og farve.
Det er ganske ligetil. God fornøjelse.
js

Post by js »

Jeg mangler muligheden for at kunne indsætte Felter i en Ramme, hvor jeg gerne vil have teksten til at stå lodret, men fra Venstre mod Højre (lodret). Denne mulighed kan man ikke vælge !!!! hvorfor ikke???? --- det kan man i Word !!!
Er der nogen der ved om det er muligt alligevel?
lapont

Post by lapont »

js wrote:Jeg mangler muligheden for at kunne indsætte Felter i en Ramme, hvor jeg gerne vil have teksten til at stå lodret, men fra Venstre mod Højre (lodret). Denne mulighed kan man ikke vælge !!!! hvorfor ikke???? --- det kan man i Word !!!
Er der nogen der ved om det er muligt alligevel?
lodret, men fra venstre mod højre????
Du kan skrive lodret tekst ved at anvende en typografi, som roterer teksten 90 eller 270 grader.
Se vejledningen 'Arbejde med typografier'. Den kan findes under 'Vejledninger' på http://da.openoffice.org
js

Post by js »

Ja, undskyld min formulering kan lyde noget kryptisk, men jeg prøvede at bruge de ord man kan vælge i menuerne.

Det jeg mener er:
Kan man få en lodret tekst i en ramme til at justere sig bunden af rammen?
Og således at teksten starter fra bunden; dvs at den skal roteres 180°.
lapont

Post by lapont »

js wrote:Ja, undskyld min formulering kan lyde noget kryptisk, men jeg prøvede at bruge de ord man kan vælge i menuerne.

Det jeg mener er:
Kan man få en lodret tekst i en ramme til at justere sig bunden af rammen?
Og således at teksten starter fra bunden; dvs at den skal roteres 180°.
Jeg ved ikke, om jeg har forstået det rigtigt. Jeg har lavet et lille ooo-dokument, som viser en ramme med lodret tekst, som er skrevet nedfra og op. Du finder dokumentet her: http://www.laponto.dk/rammeindhold.odt
Bemærk, at linieskift i den lodrette tekst er lavet med shift-enter.

Er det sådan, det skal se ud?
js

Post by js »

Ja, det er det - nogenlunde; men rammestørrelsen skulle gerne være "flydende" og stadig bevare sin bundposition.
Vi bruger disse rammer til at indsætte "felter (sti og filnavn)" og længden af teksten er derfor ikke statisk, og da rammen indgår i vore skabeloner, må det helst ikke være sådan at man hvergang skal justere og rykke rammen.

Ellers tusind tak for hurtig respons og svar.
lapont

Post by lapont »

js wrote:Ja, det er det - nogenlunde; men rammestørrelsen skulle gerne være "flydende" og stadig bevare sin bundposition.
Vi bruger disse rammer til at indsætte "felter (sti og filnavn)" og længden af teksten er derfor ikke statisk, og da rammen indgår i vore skabeloner, må det helst ikke være sådan at man hvergang skal justere og rykke rammen.
I rammens egenskaber (eller i rammetypografien!) kan du på fanen 'Type' angive, at rammens størrelse såvel vandret som lodret skal være 'automatisk', så vil den tilpasse sig indholdet. Ligeledes kan du angive dens placering (om den er låst fast til siden, til afsnittet eller den flytter som et bogstav) samt om den rettes ind efter top/bund/centrum. Mon ikke du kan finde en indstilling, der passer.
Rammen i mit eksempel er bundet til siden og flytter sig ikke med den øvrige tekst.
Post Reply