Ordbogen svigter

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Kurt L

Ordbogen svigter

Post by Kurt L »

Jeg har installeret den nyeste ordbog på Dansk. Og opsætningen under skrivehjælp er sat til Dansk (med flueben).

Alligevel kan OOos ordbog ikke finde ud af det. Fx markeres denne simple sætning: "dette er skrevet i OpenOffices kontorpakke " alle med ukendte ord i stavekontrollen.

Er der noget galt med den nyeste ordbog - eller med min opsætning?

Opsætning: >Funktioner >Stavekontrol >"Dansk med flueben".
>Funktioner >Indstillinger >Sprogindstillinger >sprog> Dansk med flueben
Normann Louis Olsen

Re: Ordbogen svigter

Post by Normann Louis Olsen »

Kurt L wrote:Jeg har installeret den nyeste ordbog på Dansk. Og opsætningen under skrivehjælp er sat til Dansk (med flueben).

Alligevel kan OOos ordbog ikke finde ud af det. Fx markeres denne simple sætning: "dette er skrevet i OpenOffices kontorpakke " alle med ukendte ord i stavekontrollen.

Er der noget galt med den nyeste ordbog - eller med min opsætning?
:oops: Hvordan er det nu jeg ser, hvilken version af ordbogen jeg har installeret?

(Min installation giver kun anmærkning ved OpenOffices)
Med venlig hilsen
Louis
Kurt L

Post by Kurt L »

Normann Louis Olsen wrote: :oops: Hvordan er det nu jeg ser, hvilken version af ordbogen jeg har installeret?
Det var egentlig et godt spørgsmål. Det kan jeg heller ikke se nogetsteds.

I øvrigt volder det med ordbogen åbenbart problemer for rigtig mange (87 henvisninger i dette forum når man søger).

Måske bliver det bedre engang :?: - og måske er der en kyndig der kan hjælpe med dit spørgsmål om, hvor man ser hvilken version af ordbogen vi har installeret.
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej,
Jeg tror faktisk ikke at det kan aflæses. Men alle versioner kan findes her: http://da.speling.org/filer. Kig under ooodi-da .

zip-filerne kan downloades og installeres via guiden som 'off-line'.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Kurt L

Post by Kurt L »

Normann Louis Olsen wrote: :oops: Hvordan er det nu jeg ser, hvilken version af ordbogen jeg har installeret?

(Min installation giver kun anmærkning ved OpenOffices)
Måske er dette svaret (?):
Vælg >Filer >Guider >Installer flere ordbøger. Vælg Danish.

Herefter står der øverst i dokumentet: DicOOo Version 1.6.2 .

Men om dette er udtryk for versionen af den seneste ordbog, er jeg dog usikker på
Normann Louis Olsen

Post by Normann Louis Olsen »

Kurt L wrote: Måske er dette svaret (?):
Vælg >Filer >Guider >Installer flere ordbøger. Vælg Danish.

Men om dette er udtryk for versionen af den seneste ordbog, er jeg dog usikker på
Tak, men hos mig sker der ingenting, d.v.s. kommandoen Filer >Guider >Installer flere ordbøger... bringer mig tilbage til det Writerdokument, jeg startede kommandoen i, uden at kunne vælge Danish og uden nogen bemærkning om DicOOo Version 1.6.2.

Jeg bruger OpenOffice.org 2.1
Med venlig hilsen
Louis
Ejnar

Post by Ejnar »

Det er versionsnummeret på det "makro-dokument", der bruges til at hente ordbøgerne.
Vh
Ejnar
anettembengue

vedr. stavekontrol

Post by anettembengue »

jamen jeg har også nogle problemer med stavekontrol. Jeg kan se, at nogle af indlæggene er noget forældede (2005 etc.) Men der er stadig problemer. Jeg kan heller ikke få stavefunktionen til at virke. Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg følger anvisningerne.Hvis jeg så prøver deliberately at stave forkert kommer der ingen rettefunktionfrem (rød understregning). Er der nogen der har et bud
Mvh. Anette Andersen
Søren Dyrsting

Post by Søren Dyrsting »

Jeg har også stadig haft problemer med ordbogen, men fandt lige dd. en udvej ved at læne mig lidt op ad Lodahls indlæg ovenfor selvom det er et par år gammelt.

I Funktioner->Indstillinger...->Sprogindstillinger->Sprog->Vestligt
kan man se om den ønskede ordbog er installeret ved at den har et lille ikon med tjektegn og 'ABC' ud for.

Installer ved at nedlade ordbogen fra f.eks:
http://www.stavekontrolden.dk/main/top/da_DK-pack.zip

- køre ooodic fra Filer->guider->Installer flere ordbøger...
- vælg 'offline' og vælg den nedladte fil da_DK-pack.zip og kør installeringen færdig.
- Vælg Dansk i Funktioner->Indstillinger...->Sprogindstillinger->Sprog->Vestligt
- Gå i stavekontrollen og tjek at Dansk nu gerne skulle være til rådighed og virke.

Med andre ord: ooodic virker først hvis man manuelt henter ordbogen og vælger "offline" installation.

Det ville nu være cool om dansk-ordbogen er inkluderet automatisk i den danske version af OpenOffice.
ChrW

Quocjstart.exe og ordboeger

Post by ChrW »

Hvis jeg starter med quickstart, saa kan jeg ikke bruge ordboeger. Den skriver blot stavekontrol udfoert, fortsaet fra start.
Mvh
ChrW
ChrW

Quocjstart.exe og ordboeger

Post by ChrW »

Hvis jeg starter med quickstart, saa kan jeg ikke bruge ordboeger. Den skriver blot stavekontrol udfoert, fortsaet fra start.
Mvh
ChrW
guruerne

Video-manual omkring brug af dk-ordbog i OOo

Post by guruerne »

Hej!

Se video på www.guruerne.dk - viser installationen af ordbogen m.m.

:) God weekend!
anettembengue

Post by anettembengue »

Hej Søren Dyrstin
Kanon med din udredning af hvordan man får ordbogen til at virke.
Mvh. Anette
anettembengue

vedr. ordbog

Post by anettembengue »

Hej
Jeg installerede ordbog som anvist af Søren Dyrsting. Selve installationen blev vist gennemført. Men spørgsmålet er om den bliver effektueret. I hvert fald virker stavekontrollen ikke på et gammelt dokument, jeg har liggende og som jeg jævnligt indføjer ny tekst til. Så skal jeg føre teksten over i et nyt dokument hvor jeg sørger for at stavekontrollen er sat til ell. hvad. Det skal siges at jeg har forsøgt at blokke teksten (det er 1 side) ind for derefter at anvende stavekontrollen på teksten. Men hver gang jeg går op i funktionen, forsvinder blokningen af teksten. PS sproget i det origianle er fransk (fordi min pc også har fransk sprogede programmer
Hilsen Anette
Post Reply