Oplæsning af tekst

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

nils

Oplæsning af tekst

Post by nils »

:?:
Er der nogen der ved om man få oplæsningsprogrammer som f.eks CD-ord 5 fra mikroværkstedet til at virke sammen med OpenOffice ?

Vi har på skolen meget brug for denne funktion og det er en væsentlig årsag til at vi stadig benytter Microsoft office.

Venlig hilsen Nils Terp

Nørrevangsskolen Slagelse
Nils Terp
guruerne

OOo vs CDOrd5

Post by guruerne »

Vi står i samme problematik.

Mikroværkstedet har været en smule hovski-snovski og er ikke indstillet på at ændre noget....

Min morale er lige nu, at elever med specifikke behov, bruger Wordpad (gratis sammen med XP) i forbindelse med CDOrd - det giver alle funktionaliteter m.m.

Jeg hører meget gerne om andres metoder, løsninger, holdninger etc.!!

:) Erik
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej,
Det lyder utroligt spændende det her.

Men jeg må også indrømme: "Jeg ved det ikke" !
Jeg vil også godt love, at hvis der er noget jeg/vi kan gøre, så vil vi meget gerne hjælpe til.

Godt så.

Kan I give lidt flere detaljer om hvad det der CD ord 5 er for en ting ?
Er der nogen er på oooforum som har mulighed for at teste det ?
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej igen-igen.
Jeg har kigget lidt på Mikroværkstedets hjemmeside. Umiddelbart ser det ud som om programmet som læser op, faktisk ikke er afhængigt af, hvad der læses op fra. Så mit svar må være: "Ja, det kan man godt". Men mit svar må være med forbehold, for jeg har ikke konkret prøvet det.

Jeg vil foreslå at en af jer prøver det af, og konstaterer om det fungerer eller ej. Jeg har ikke mulighed for det, da jeg ikke har programmet CD-ORD 5.

Hvis ikke det virker, så vend endelig tilbage. Så griber jeg fat i de tekniske detaljer sammen med Mikroværkstedet.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
guruerne

CDORD5

Post by guruerne »

Hej Lodahl og andre interesserede!
Vi bruger CDORD5 på skolerne - og programmet kan følgende:

Læse op fra en tekst - man markerer teksten og vælger "kopier", så starter oplæsningen. Dette fungerer "globalt", dvs. i programmer som Explorer, FireFox, Word, OOo, regneark osv. Ingen problemer.

Ordbog, som gætter på det ord, man er ved at skrive. Ordene i ordlisten bliver læst op, hvis man peger på dem. Dette virker KUN i forbindelse med MS og er en af de features, man mangler i samspillet med OOo

Markere teksten/ordene, mens de læses op. Virker med MS og Wordpad, men ikke med OOo.

Det er i store træk programmets indhold. Det bruges meget i forbindelse med svage læsere, i forbindelse med begynderlæsning og begynderskrivning. Specialundervisning, oplæsning til nationale test m.m. er også områder, hvor programmet har sin berettigelse.

Måske er det muligt, at du kan få en kopi hos www.mikrov.dk, hvis målet er at få samspillet med OOo til at fungere?!

finngl

Post by finngl »

Nu vil jeg også lige blande mig i denne spændende tråd :-)

Først vil jeg give udtryk for at jeg synes det er rigtig dejligt at få input fra skoleverdenen her på forumet! Det har vi manglet, så bliv endelig ved med det.

Vedr. den konkrete problemstilling: en mulighed er selvfølgelig at OOo-miljøet bidrager til løsning af problemet ved at forsøge at gøre det, som MikroVærkstedet (MV) jo egentlig selv burde gøre, nemlig få deres software til at virke med "den anden store kontorpakke". Her vil vi muligvis løbe ind i det problem, at vi skal bruge informationer om programmet, som kun MV kan give os, og som MV muligvis slet ikke vil udlevere. D. v. s. der er en risiko for at vi løber panden mod en mur.

Den anden mulighed, jeg ser, er, at skoleverdenen beder OOo/open source-miljøet om en løsning svarende til CD Ord. Om dette kan laves helt uden betaling, eller om der skal en eller anden form for økonomi ind i billedet, er det endnu for tidligt at sige noget om (det vil kræve lidt research). Men selvom der bliver tale om noget betaling, så bliver det jo et engangsbeløb!

Man kunne f. eks, forestille sig, at en halv snes skoler slog sig sammen om at betale for udviklingen af et program med samme funktionalitet som CD Ord (eller bedre), og derefter lagde det ud som open source. Så kan alle skoler i Danmark herefter bruge det og altså spare udgiften til CD Ord. Og det nye program skal naturligvis fungere med begge kontorpakker.

Og bagefter gør vi det samme med de andre programmer fra MV...

Har jeg for vilde drømme nu??

Finn Gruwier Larsen
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej,
Det første der bør ske er, at en af 'kunderne' kontakter fimaet som står bag, for at få undersøgt om de har planer om at udvikle det.

Mulighed for at få støtte fra videncenter for Software er følgende:
Hvis en eller flere offentlige myndigheder henvender sig til Videncenter for Software med en konkret idè, er der mulighed for at få op til 50% af omkostningerne dækket. Forudsætningen er, at det software der kommer ud af det, er open source.

Vi der arbejder for Fællesskabet bag OpenOffice.org i Danmark vil gerne støtte dette, men I der er tæt på, altså skoleledere, it-medarbejdere på skoler osv., må også selv tage initiativer. Det er særdeles interessant.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
skipo

Vedr. CD ORD

Post by skipo »

Jeg syntes at det er meget spændende den her debat.
Jeg har selv kæmpet i lang tid for at få Mikroværkstedets programmer til at spille sammen med OO, uden held. Specielt CD Ord 5 som bruges til de læse svage og dette kræver en Word licens.

Jeg håber at der er andre kommuner der vil starte et samarbejde på dette område, så vi kan få et alternativ til Mikroværkstedets programmer.

MVH.
Nikolaj Skipper Olsen
Ansvarlig for Gribskov Kommunes Skoler
IT Drift
Lodahl

Post by Lodahl »

Kære Nils Terp (og andre),
Fællesskabet bag OpenOffice.org vil meget gerne bidrage hvis det er muligt. Kontakt mig evt. direkte med oplysninger om hvem der hos Mikroværkstedet skal kontaktes. Er der evt. andre (f.eks. ministerier eller politikere) som det kunne være interessante.

Jeg vil gerne tage kontakt til relevante personer, firmaer og ministerier, hvis det kan hjælpe.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
guruerne

Mikroværkstedet og CDOrd5

Post by guruerne »

Vi har i Tønder haft besøg af 2 konsulenter fra Mikroværkstedet.

De lovede os, at der indenfor et års tid er understøttelse af OpenOffice på lige fod med MSO! (der ville være små forskelle på grund af programstrukturer etc., men i det store hele 100% OOo-integration).

Dette bør være effektueret i efteråret 2008. Desværre har vi det ikke på skrift.....

I øvrigt anbefaler vi i første omgang alle med behov for CDOrd5 at bruge Wordpad - her virker det hele efter hensigten!! (i hvert fald med en lille patch, som kan findes på mikroværkstedets hjemmeside)

P.s. Det er snart jul, så....GOD JUL!
finngl

Post by finngl »

[quote]
Jeg syntes at det er meget spændende den her debat.
Jeg har selv kæmpet i lang tid for at få Mikroværkstedets programmer til at spille sammen med OO, uden held. Specielt CD Ord 5 som bruges til de læse svage og dette kræver en Word licens.

Jeg håber at der er andre kommuner der vil starte et samarbejde på dette område, så vi kan få et alternativ til Mikroværkstedets programmer.
[/quote]

I kan søge om statslige midler til at få udviklet et alternativ til CD Ord som open source. Kontakt Martin Høegh Mortensen hos IT- og Telestyrelsens open source kompetencecenter. De dækker 50% af udgiften. Hvis man kunne få 4-5 kommuner til at dække de andre 50%, så begynder det at ligne noget.
finngl

Post by finngl »

Jeg har lige prøvet at google lidt på hvad der evt. fandtes af oplæsningsprogrammer til OOo. Det her ser interessant ud:

http://colinfinck.de/en/progs/readout/

Programmet, som er gratis og findes i en udgave til OOo, skulle kunne virke med enhver SAPI4-kompatibel syntetisk stemme. Dermed skulle den i princippet også kunne bruges med MikroVærkstedets danske syntesestemme, Carsten.

Er der mon nogen der følger denne tråd, som kan komme i nærheden af en maskine med Carsten installeret, så man kunne gøre et forsøg?
Nordlys

Post by Nordlys »

Har forgæves forsøgt at installere en brugbar udgave af oplæseren fra forrige indlæg.

Det lyder utrolig interessant med meldingen fra Tønder. Håber på at det lykkes inden længe!

Godt nytår.
----------------------------------------
Med venlig hilsen
Arne Dørup
finngl

Post by finngl »

Installationsproceduren er ret kompliceret, hvilket skyldes at Readout er lavet som en makro, og ikke som en extension. Makroer er notorisk svære at installere. Ikke desto mindre kunne det være meget interessant at gøre et forsøg med det.
Nordlys

Post by Nordlys »

Har prøvet eksakt efter vejledningen på webstedet!
Hvis du har gode idéer til korrekt installation, vil jeg meget gerne modtage dem.
Håber andre evt. vil forsøge og melde tilbage...
----------------------------------------
Med venlig hilsen
Arne Dørup
Post Reply