Nu vil jeg også lige blande mig i denne spændende tråd
Først vil jeg give udtryk for at jeg synes det er rigtig dejligt at få input fra skoleverdenen her på forumet! Det har vi manglet, så bliv endelig ved med det.
Vedr. den konkrete problemstilling: en mulighed er selvfølgelig at OOo-miljøet bidrager til løsning af problemet ved at forsøge at gøre det, som MikroVærkstedet (MV) jo egentlig selv burde gøre, nemlig få deres software til at virke med "den anden store kontorpakke". Her vil vi muligvis løbe ind i det problem, at vi skal bruge informationer om programmet, som kun MV kan give os, og som MV muligvis slet ikke vil udlevere. D. v. s. der er en risiko for at vi løber panden mod en mur.
Den anden mulighed, jeg ser, er, at skoleverdenen beder OOo/open source-miljøet om en løsning svarende til CD Ord. Om dette kan laves helt uden betaling, eller om der skal en eller anden form for økonomi ind i billedet, er det endnu for tidligt at sige noget om (det vil kræve lidt research). Men selvom der bliver tale om noget betaling, så bliver det jo et engangsbeløb!
Man kunne f. eks, forestille sig, at en halv snes skoler slog sig sammen om at betale for udviklingen af et program med samme funktionalitet som CD Ord (eller bedre), og derefter lagde det ud som open source. Så kan alle skoler i Danmark herefter bruge det og altså spare udgiften til CD Ord. Og det nye program skal naturligvis fungere med begge kontorpakker.
Og bagefter gør vi det samme med de andre programmer fra MV...
Har jeg for vilde drømme nu??
Finn Gruwier Larsen