Mere om stavekontrol...

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
hkibæk

Mere om stavekontrol...

Post by hkibæk »

Jeg er måske ikke den eneste der er gået tre timer ned af den forkerte stig ':?' Da jeg hentede OpenOffice.org for den første gang så jeg lige nede under en link til ”Sprogpakker og tidligere versioner .” Så tænkte jeg (ret naturligt synes jeg) at jeg må heller lige også se om der er en dansk ordbog der også skal hentes. Det lod der til at være:
OOo_2.1.0_061202_Win32Intel_langpack_da.exe 11-Dec-2006 16M
Så den hentede jeg... men som jeg ser nu, var det nok unødvendigt. Jeg installerede OpenOffice.org og sprogpakken men kunne ikke få stavekontrol til at fungere. Kun efter jeg læste igennem flere måneders diskussion om stavekontrol på denne forum fandt jeg http://doc.oooforum.dk/Ordbog-Sprog.pdf og kapitellen ”Ordbøger i OpenOffice.org”* :) Så hentede jeg den rigtige ordbog ved at klikke på Filer > Guider > Installer flere ordbøger...

Jeg forstår ikke helt hvorfor når man henter Dansk OpenOffice.org 2.1 så kommer den med stavekontrol til Estisk, Flamsk, Italiensk, Swahili(Kenya og Tanzania), Thai, Tysk (Østrig, Schweiz, Tyskland), og Ungarsk. Men ikke Dansk. Efter man har brugt Guiden til at hente den Danske sprogpakke så skal man gå igennem Funktioner --> Indstillinger --> Skrivehjælp --> Tilgængelige Sprogmoduler --> Rediger --> og der lukke for alle de andre sprog hvert for sig før man kan oprette brugbar stavekontrol på Dansk.

Jeg kommer med dette indlæg med håbet at det vil hjælpe andre der ikke har meget erfaring med OpenOffice.org Write. Jeg bruger mest OpenOffice.org Math, men er meget glad for at jeg nu har et gratis Word Processor med Dansk stavekontrol! :)

============
*Grunden til at jeg ikke først læste ”The Manual” er at jeg læste readme filerne der kom med den første ordbog jeg hentede som også forklarer hvordan man bruger Funktioner --> Indstillinger... men bare ikke med den rigtige ordbog.
-Henrik
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej,
Årsagen til at der ikke er en dansk ordbog med OpenOffice.org er, at den danske ordbog er frigivet under andre licensbetingelser end OpenOffice.org. Derfor er det ikke muligt at 'præinstallere' ordbogen.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
anettembengue

vedr. stavekontrol og ordbog

Post by anettembengue »

Hej Khibæk
Rigtig dejligt at du lige videndelte din erfaring med at downloade ordbøgerne. Jeg har nemlig haft tilsvarende problem de sidste par dage.
Hilsen Anette Mbengue
anettembengue

vedr. stavekontrol og ordbog

Post by anettembengue »

Igen igen
mit jubleri var vist lidt for hurtigt. I hvert fald har jeg stadig problemer med nogle af afsnittene i dokumentet (ca.27 sider), hvor de røde rettestreger vises under helt ordinære danske ord. Ved højreklik står at ordet er dansk, hvilket er rigtigt jeg skriver på dansk. Men hvis jeg ved højreklik på ordet aktiverer korrrektionsmulighderne og vælger autokorrektur er stavekontrollen engelsk (USA). Jeg sætter den så til dansk men lige lidt hjælper det. Hvordan korrigerer jeg så problemet
Håber nogen kan anvise mig hjælp
PS har i øvrigt studeret en del af indlæggene men jeg synes ikke rigtig der er nogen der lige passer på dette problem - eller også kan jeg blot ikke gennemskue det
Anette Mbengue
Ejnar

Post by Ejnar »

Selv om du har angivet at dit dokument er på dansk, kan dintegntypografi angive, at der er tale om et andet sprog.

Prøv at placere musemarkøren i noget af den fejlmarkerede tekst og vælg Formater -> Tegn -> fanebladet Skrifttype. Hvad er Sprog sat til her?
Vh
Ejnar
anettembengue

vedr. stavekontrol

Post by anettembengue »

Hej Ejnar
Du har ret, det var det handlede om. problemet er nu blot at man skal gøre det på hvert dias (jeg sidder med en præsentation på 145 stk - puha). jeg overvejede om man kunne føje nogle definitioner til, herunder den med tegntypografien, på masterdias. Men så vidt jeg kan se, kan det ikke lade sig gøre. Men anyways er det fint at du gav det tips. Så må jeg bare gå hele præsentationen igennem
Mvh. anettembengue
Ejnar

Post by Ejnar »

Hvad med at ændre typografien?
Vh
Ejnar
anettembengue

Post by anettembengue »

Hej Ejnar
Jeg er ikke helt med på hvad du mener. Når man åbner funktionen 'masterdias' kan man jo ikke ændre på typografi ell. noget andet. Det eneste man kan er at sætte dato, side. og sidefod etc. Det gælder så for hele præsentationen. Men ikke det med sproget.
Mvh. anettembengue
Post Reply