StavekonTROLDen og Myspell (Linux)??

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
lundbymads

StavekonTROLDen og Myspell (Linux)??

Post by lundbymads »

Er der nogen, der ved, hvordan StavekonTROLDen relaterer sig (eller ikke) til Myspell-projektet i linux?

Baggrund for spørgsmålet se evt dette link:
http://www.suseforum.dk/index.php?topic=436.0
esbe0184
Site Admin

Re: StavekonTROLDen og Myspell (Linux)??

Post by esbe0184 »

lundbymads wrote:Er der nogen, der ved, hvordan StavekonTROLDen relaterer sig (eller ikke) til Myspell-projektet i linux?
Ja, sammenhænget er sådan at det du kalder MySpell-projektet er en ordbog der stammer fra da.speling.org ved navn ”Den store danske ordliste” (DSDO).
DSDO var oprindelig en samling af ord til en Ispell ordbog, som siden har fået en hurtig konvertering til MySpell formatet. Denne konvertering virkede rimelig godt indtil OpenOffice.org 2.0.3, hvor formatet blev skiftet fra MySpell ordbogsmoteren til videreudviklingen Hunspell.

Den danske ordbog du i dag downloader via guiden i OpenOffice.org er den fra da.speling.org, og det er DSDO der danner grundlaget for næste alle danske ordbøger der findes i open source miljøet i dag. Så der er stor respekt for det arbejde de har lavet og stadig gør.

Grunden til at Stavekontrolden er opstået:
1) DSDO er GPL og OpenOffice.org er LGPL, hvilket har gjort at DSDO ikke har været præinstalleret i OpenOffice.org i nogen tid. Se http://qa.openoffice.org/issues/show_bug.cgi?id=65039

2) Manglende fokus på specifikke problemstillinger og udnyttelse af de nye funktionaliteter i relation til OpenOffice.org fra da.speling.org side.

Det vi har gjort er at lave en forening ”Foreningen for frit tilgængelige sprogværktøjer”, hvor foreningen ejer rettighederne til det der bliver bidraget til Stavekontrolden, for ikke at rende ind i licens problematikken igen. Dog har vi indgået en kontrakt med ”Det Danske Sprog- og Litteraturselskab” (http://www.dsl.dk), som give os ret til at høste ord i deres opmærkede ord, men også stiler nogen rammer for hvordan produkter af denne høstning må stiles til rådighed.
Her i januar 2007 havde vi det første møde, hvor vi besluttede at løse ovenstående problemer ved at lave en ny ordbog. Så vi er startet forfra, men med en ordentlig kickstarter, takket være DSL.

Hvilken ordbog skal man så bruge?

Selv om Stavekontrolden allerede her i dens tidlig beta fase laver et overraskende godt resultat, så mangles der stadig mange almindelige ord!

DSDO her været har længe, og dens primære akilleshæl er sammensatteord med fuge s og e.

Så for de fleste DSDO, men Stavekontrolden er vær at kigge på, da den på nogle punkter allerede overgår DSDO.

Vores mål er at Stavekontrolden i en nedre kvalitet er præinstalleret i den danske OpenOffice.org 2.3.0.

Med venlig hilsen

Esben Aaberg
lundbymads

Mange tak for svaret

Post by lundbymads »

Kære Esben,

Mange tak for dit detaljerede svar.

Som jeg forstår det, befinder stavekontrollen i OOo sig i en "brydningstid".

Selvom jeg ikke kan få finde ud af at installere stavekonTROLDen i min OpenSuse-version af OOo, har jeg installeret den i windows. Og jeg synes, at den nye stavekontrol umiddelbart virker bedre og mere "intelligent" end den da.speling... også selvom stavekonTROLDen ikke genkender ord som "redegøre", "foretrække" og "centrale". Men mon ikke, der bliver rettet op på det hen ad vejen.

vh Mads
esbe0184
Site Admin

Re: Mange tak for svaret

Post by esbe0184 »

lundbymads wrote:Og jeg synes, at den nye stavekontrol umiddelbart virker bedre og mere "intelligent" end den da.speling...
Det synes jeg dat lyder godt at du kan lide nogle af de tiltag vi har valgt at implementere.
... også selvom stavekonTROLDen ikke genkender ord som "redegøre", "foretrække" og "centrale". Men mon ikke, der bliver rettet op på det hen ad vejen.
Jo, helt bestemt. I takt med at ordne bliver mærket op og kontrolleret af menskeøjne, vil kvaliteten stige. Og i takt med at folk begynder at bruge ordbogen, vil der komme flere ord retur til projektet.
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
Post Reply