Automatik i Regneark?
Moderator: Lodahl
Automatik i Regneark?
Hej,
I et regneark bruger jeg den samme formel i en kolonne hele vejen ned. Jeg udfylder de noedvendige felter med tal, og saa 'traekker' jeg formlen ned. I Microsoft Excel forstaar programmet efter at jeg har gjort det tilpas mange gange, at det er det, den skal goere hver gang, og goer det automatisk. Kan OpenOffice-regnearket dette?
Ligeledes laegges tallene, som formlen generer, sammen i et enkelt felt, hvilket jeg ogsaa pt. goer manuelt - Hér forstod Excel ogsaa efter et stykke tid, at den selv skulle laegge de nye tal i raekken til summen. Kan OpenOffice dette?
Paa forhaand tak!
I et regneark bruger jeg den samme formel i en kolonne hele vejen ned. Jeg udfylder de noedvendige felter med tal, og saa 'traekker' jeg formlen ned. I Microsoft Excel forstaar programmet efter at jeg har gjort det tilpas mange gange, at det er det, den skal goere hver gang, og goer det automatisk. Kan OpenOffice-regnearket dette?
Ligeledes laegges tallene, som formlen generer, sammen i et enkelt felt, hvilket jeg ogsaa pt. goer manuelt - Hér forstod Excel ogsaa efter et stykke tid, at den selv skulle laegge de nye tal i raekken til summen. Kan OpenOffice dette?
Paa forhaand tak!
Hej.
Umiddelbart virker det vanskeligt at gennemskue, hvad du vil have programmet til at gøre.
Hvorfor har du brug for at gentage formlen så mange gange? (Her tænker jeg ikke på at du skal kopiere formlen til hele rækken, men hvorfor du gentager hele scenariet så ofte?)
Du kan altid bruge sum, til at lægge tal sammen - og nej den tager ikke automatisk den række den befinder sig i nærheden af, du er nødt til at angive den selv, enten ved at skrive referencen manuelt eller ved at markere de tal der skal lægges sammen.
mvh kurt.
Umiddelbart virker det vanskeligt at gennemskue, hvad du vil have programmet til at gøre.
Hvorfor har du brug for at gentage formlen så mange gange? (Her tænker jeg ikke på at du skal kopiere formlen til hele rækken, men hvorfor du gentager hele scenariet så ofte?)
Du kan altid bruge sum, til at lægge tal sammen - og nej den tager ikke automatisk den række den befinder sig i nærheden af, du er nødt til at angive den selv, enten ved at skrive referencen manuelt eller ved at markere de tal der skal lægges sammen.
mvh kurt.
Kurt Tønder
Jeg prøver igen:
Jeg indtaster en tid og en pris - Og vha. en formel udregnes en pris. I Excel udregnes prisen selv, når formlen tilstrækkeligt mange gange er blevet kopieret ned (Fremfor at jeg selv skal trække formlen ned).
Alle priserne adderes, igen vha. en formel. Igen kan Excel efter jeg har gjort dette et antal gange godt selv finde ud af at addere de fremkommende priser til summen (Hvorimod jeg pt. manuelt er nødt til at gå ind i formlen, sætte et + og så markere feltet med den nye pris).
Gav det mening? Og er der nogen hjælp?
Jeg indtaster en tid og en pris - Og vha. en formel udregnes en pris. I Excel udregnes prisen selv, når formlen tilstrækkeligt mange gange er blevet kopieret ned (Fremfor at jeg selv skal trække formlen ned).
Alle priserne adderes, igen vha. en formel. Igen kan Excel efter jeg har gjort dette et antal gange godt selv finde ud af at addere de fremkommende priser til summen (Hvorimod jeg pt. manuelt er nødt til at gå ind i formlen, sætte et + og så markere feltet med den nye pris).
Gav det mening? Og er der nogen hjælp?
Jeg er nu nået så langt, at jeg vha. af en SUM kan få den til automatisk at lægge prisen til summen af de øvrige priser.
Nu kunne jeg godt tænke mig, at programmet forstår, at når jeg har indtastet tiden og pris/tid, at den så automatisk selv, vha. formlerne fra cellerne ovenfor, regner prisen ud. Hvordan kan det lade sig gøre?
Nu kunne jeg godt tænke mig, at programmet forstår, at når jeg har indtastet tiden og pris/tid, at den så automatisk selv, vha. formlerne fra cellerne ovenfor, regner prisen ud. Hvordan kan det lade sig gøre?
Har nu fundet en loesning paa 'problemet' - Men ikke helt som jeg havde taenkt mig:
Jeg har trykket min formel ned, saaledes at naar jeg indtaster tid og pris/tid, saa udfyldes feltet med pris automatisk. Dér hvor formlen er trukket ned, men hvor tid og pris/tid endnu ikke er udfyldt er der bare 0, men jeg har sat indstillingerne til ikke at vise 0-vaerdier.
Dét jeg egentlig gerne ville var, at jeg ikke behoevede at traekke formlen ned - Men at programmet forstod, at naar jeg udfylder cellerne med tid og pris/tid, saa skal den selv finde ud af at traekke formlen ned og give mig prisen. Kan det lade sig goere?
Jeg har trykket min formel ned, saaledes at naar jeg indtaster tid og pris/tid, saa udfyldes feltet med pris automatisk. Dér hvor formlen er trukket ned, men hvor tid og pris/tid endnu ikke er udfyldt er der bare 0, men jeg har sat indstillingerne til ikke at vise 0-vaerdier.
Dét jeg egentlig gerne ville var, at jeg ikke behoevede at traekke formlen ned - Men at programmet forstod, at naar jeg udfylder cellerne med tid og pris/tid, saa skal den selv finde ud af at traekke formlen ned og give mig prisen. Kan det lade sig goere?
Stort set alt kan lade sig gøre, men det kræver at man forstår problemstillingen, og det gør jeg ikke. Har du mulighed for evt. at sende en mail til mig med filen og en beskrivelse af, hvad du forventer, i hvilke celler?
Du kan maile til kurt.tonder@mail.dk, men det kan godt gå et lille stykke tid inden jeg svarer, idet jeg er meget booket lige nu.
mvh kurt.
Du kan maile til kurt.tonder@mail.dk, men det kan godt gå et lille stykke tid inden jeg svarer, idet jeg er meget booket lige nu.
mvh kurt.
Kurt Tønder
Hehe, havde faktisk taenkt praecis den samme tanke
Naar jeg kommer hjem fra arbejde senere, sender jeg lige det hele til dig - Og saa svarer du bare, naar du har tid. Dybest set er der bare tale om lidt luksus, det er ikke noget, som er livsnoedvendigt for min brug af OpenOffice. Men jeg saa, at det kunne lade sig goere i Excel, hvorfor jeg ogsaa regner med at OpenOffice kan.

Naar jeg kommer hjem fra arbejde senere, sender jeg lige det hele til dig - Og saa svarer du bare, naar du har tid. Dybest set er der bare tale om lidt luksus, det er ikke noget, som er livsnoedvendigt for min brug af OpenOffice. Men jeg saa, at det kunne lade sig goere i Excel, hvorfor jeg ogsaa regner med at OpenOffice kan.