Licensrettigheder ved integrering af Writer i ikke-GPL SW

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
lkelstrup

Licensrettigheder ved integrering af Writer i ikke-GPL SW

Post by lkelstrup »

Vi har udviklet et system, der som en af funktionerne har en mulighed for at danne og udskrive breve. Systemet er ikke opensource.
Vi står for at skulle udskifte vores nuværende brevskabeloneditor, da den ikke fungerer særligt godt. Vi har overvejet Word (da det allerede findes på de klientmaskiner, som kører vores applikation), men vi har i andre sammenhænge oplevet en masse bøvl med Word, så vi vil hellere undersøge muligheden for at anvende Writer.

Men hvordan er det så lige det er med licensreglerne? Vi er jo på ingen måde interesserede i, at vores applikation skal under GPL licensen. Jeg har nærstuderet licensreglerne i LGPL, men jeg kan ikke helt gennemskue, om vi kan indkapsle anvendelsen af Writer på en måde, så vores applikation friholdes fra samme licensregler som Writer. Er der nogen, som har erfaringer med det?
mvh
Louise Kelstrup
Capgemini Danmark A/S
lapont

Re: Licensrettigheder ved integrering af Writer i ikke-GPL S

Post by lapont »

lkelstrup wrote: Men hvordan er det så lige det er med licensreglerne? Vi er jo på ingen måde interesserede i, at vores applikation skal under GPL licensen. Jeg har nærstuderet licensreglerne i LGPL, men jeg kan ikke helt gennemskue, om vi kan indkapsle anvendelsen af Writer på en måde, så vores applikation friholdes fra samme licensregler som Writer. Er der nogen, som har erfaringer med det?
Jeg er ikke licensekspert, men mon ikke OOo bruger LGPL netop for at det skal være muligt at lave applikationer som jeres?
Måske kan du finde mere her: http://www.openoffice.org/FAQs/faq-licensing.html

Her er jeg faldet over dette:
6. Why is the LGPL license being used?

As a member of the GPL license family, the GNU LGPL or "Lesser General Public License" will be used for the OpenOffice.org source code. The LGPL has all of the restrictions of the GPL except that you may use the code at compile time without the derivative work becoming a GPL work. This allows the use of the code in proprietary works. The LGPL license is completely compatible with the GPL license.
lubuntu 14.04 LibreOffice 4.1.6.2
lkelstrup

Post by lkelstrup »

Ja, det har jeg også læst - og er kommet til samme konklusion som dig - at det godt kan lade sig gøre. Jeg kunne bare godt tænke mig at tale med nogen, som har erfaringer med det, så vi sikrer os, at vi gør det på den rigtige måde.

Det er specielt disse afsnit i licensreglerne jeg godt kunne tænke mig at få forklaret:
"5. A program that contains no derivative of any portion of the Library, but is designed to work with the Library by being compiled or linked with it, is called a "work that uses the Library". Such a work, in isolation, is not a derivative work of the Library, and therefore falls outside the scope of this License.
However, linking a "work that uses the Library" with the Library creates an executable that is a derivative of the Library (because it contains portions of the Library), rather than a "work that uses the library". The executable is therefore covered by this License. Section 6 states terms for distribution of such executables. ..." OG
"6. As an exception to the Sections above, you may also combine or link a "work that uses the Library" with the Library to produce a work containing portions of the Library, and distribute that work under terms of your choice, provided that the terms permit modification of the work for the customer's own use and reverse engineering for debugging such modifications. ..."
mvh
Louise Kelstrup
Capgemini Danmark A/S
esbe0184
Site Admin

Re: Licensrettigheder ved integrering af Writer i ikke-GPL S

Post by esbe0184 »

lkelstrup wrote:Vi har udviklet et system, der som en af funktionerne har en mulighed for at danne og udskrive breve. Systemet er ikke opensource.
Vi står for at skulle udskifte vores nuværende brevskabeloneditor, da den ikke fungerer særligt godt. Vi har overvejet Word (da det allerede findes på de klientmaskiner, som kører vores applikation), men vi har i andre sammenhænge oplevet en masse bøvl med Word, så vi vil hellere undersøge muligheden for at anvende Writer.

Men hvordan er det så lige det er med licensreglerne? Vi er jo på ingen måde interesserede i, at vores applikation skal under GPL licensen. Jeg har nærstuderet licensreglerne i LGPL, men jeg kan ikke helt gennemskue, om vi kan indkapsle anvendelsen af Writer på en måde, så vores applikation friholdes fra samme licensregler som Writer. Er der nogen, som har erfaringer med det?
Jeg her tidligere læst LGPL og GPL, men det gør mig ikke til nogen ekspert.

Men jeg kan da lige risse et scenarie op hvor det med sikkerhed ikke går galt.

Hvis i laver et modul/program der installeres uafhængig af OpenOffice.org, så vil I aldrig komme i konflikt med LGPL. OpenOffice.org må gerne være på samme CD, med modulet/programmet der ikke er open source. Modulet/programmet må gerne installere sig ind i OpenOffice.org og må gerne lave kald til OpenOffice.org.

Der hvor der kan opstå tvivls spørgsmål, er hvis man pakker tingene samme. Hvilket også er årsagen til at ”Den store danske ordliste” ordbog fra da.spelling.org som er GPL ikke er præinstalleret i OpenOffice.org, men gerne må efterinstalleres (via guiden).

Pt. er jeg med i arbejdet med at få skabt en danskordbog under LGPL, for bland andet at løse problemet med at kunne have ordboge præinstalleret.
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
thj01

Post by thj01 »

var det ikke en ide at smide det han til en advokat - bare så i er 100% sikre.

De fleste af os der er her vil kun kunne fortælle hvad vi TROR det betyder! Og det siger jeg ikke for at undervudere jer der svare og læser dette forum generelt.

men så vidt jeg husker er lgpl licensen valgt for at SUN kan hive det kode ud af OOO som de har lyst til, udvikleog implementere det i deres Star Office - uden at være tvunget til at levere det videre til OOO. At de så vist nok gør i MEGET stor udstrækning er jo så en anden sag.

Så jeg TROR at du godt kan gøre det uden der vil komme problemer i det.

Men du kunne jo også vælge at gå en hel anden vej og vælge koden fra Abiword (http://www.abisource.com/) i stedet for - så er i fuldstændig uden for problemet!
lkelstrup

Post by lkelstrup »

Tak for svarene. Vi går nok efter løsningen hvor vi indkapsler kaldet til Writer i en selvstændig executable, så vi er på den sikre side.

Vi har tænkt på at tage det forbi en advokat, men det koster jo også, så vi vil lige vente til vi var rimeligt sikre på, at det var værd at gå videre med.

Mht. til abiword, så er vi lidt forsigtige med at vælge freeware. Det var det vi gjorde sidste gang og vi har haft rigtig mange problemer med vores nuværende editor. Det er vores fornemmelse, at der er en højere kvalitet og stablitet i OpenOffice produkterne end mange af freeware programmerne - men tak for rådet alligevel.
mvh
Louise Kelstrup
Capgemini Danmark A/S
finngl

Post by finngl »

Hej Louise

Det er fuldt ud muligt for jer at indkapsle Writer i jeres program. LGPL-licensen muliggør - i modsætning til GPL-licensen - at den licensierede software kan indbygges i programmer, der er både closed source og kommercielle. Det gør Sun f. eks. med StarOffice. Efter sigende vil den næste version af Lotus Notes fra IBM også indeholde kode fra OpenOffice.

Du er i øvrigt velkommen til at kontakte mig vedrørende dette på finn (at) gruwier.dk

Med venlig hilsen

Finn Gruwier larsen
thj01

Post by thj01 »

vil lige gøre opmærksom på at abiword har været med på banen MEGET længe.

og det er mindst lige så stabilt som OOO - i min erfaringsverden.

udover dette er den i ren GPL - dvs ikke noget med freeware her!
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej,
Du må gerne benytte OpenOffice.org som en del af en anden applikation. I princippet må du dog ikke tage betaling for den del af dit program som stammer fra OpenOffice.org. Lotus Notes 8 fra IBM er et godt eksempel.

Det er kotume at du anerkender OpenOffice.org ved f.eks. at nævne det på en splashscreen, i readme-filen eller i vejledningen.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
mjjohansen

Post by mjjohansen »

thj01 wrote:vil lige gøre opmærksom på at abiword har været med på banen MEGET længe.
og det er mindst lige så stabilt som OOO - i min erfaringsverden.
udover dette er den i ren GPL - dvs ikke noget med freeware her!
Jeg anvender til mine større projekter OOo, men til kortere tekster Abiword.
Jeg tror, at OOo er blevet tilstrækkeligt eksponeret til, at der kan blive tale om reel support. Abiword har ikke samme målestok.
Desuden er skabelonstyringen, som OOo har (omend den er rædselsfuld) et krav i en erhvervsvirksomhed.
Linuxbruger nr. 353252 på Linux Counter.
Ejnar

Post by Ejnar »

Lodahl:
I princippet må du dog ikke tage betaling for den del af dit program som stammer fra OpenOffice.org
Er du helt sikker ?
Vh
Ejnar
Lodahl

Post by Lodahl »

Er du helt sikker ?
Ja, men det er jo reelt umuligt at afgøre i virkeligheden.

Hvis nogen laver et produkt, som benytter 100 linjer kode fra OpenOffice.org, hvordan afgør man hvad produktet skal koste ?
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
mjjohansen

Post by mjjohansen »

hvorfor ikke, hvis det er LGPL?
Linuxbruger nr. 353252 på Linux Counter.
Post Reply