Ændre formler til værdier (OOo 2.1)

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Taurus54

Ændre formler til værdier (OOo 2.1)

Post by Taurus54 »

Jeg vil gerne have nogle formler ændret til værdier, således at selve formlen bliver slettet og i stedet indsættes det resultat (tal eller tekst) som formlen gav.

I Excel kan man, så vidt jeg husker, markere et område med formler, vælge "Kopier", dernæst "Indsæt speciel" og afslutte med "Indsæt som værdier".

Hvordan gør man i OOo?

Jeg har ikke kunnet gennemskue det ud fra de muligheder der er i indsæt speciel, elle hjælpefilen.
mvh
Jørgen L. Sørensen
lapont

Re: Ændre formler til værdier (OOo 2.1)

Post by lapont »

Taurus54 wrote:Jeg vil gerne have nogle formler ændret til værdier, således at selve formlen bliver slettet og i stedet indsættes det resultat (tal eller tekst) som formlen gav.

I Excel kan man, så vidt jeg husker, markere et område med formler, vælge "Kopier", dernæst "Indsæt speciel" og afslutte med "Indsæt som værdier".

Hvordan gør man i OOo?

Jeg har ikke kunnet gennemskue det ud fra de muligheder der er i indsæt speciel, elle hjælpefilen.
Så vidt jeg kan se, gør du det på samme måde. "Indsæt speciel" (Ctrl-Shift-V) kommer op med en dialogboks, hvor du under 'Markering' sørger for, at kun 'Tal' er afkrydset.
lubuntu 14.04 LibreOffice 4.1.6.2
kt

Post by kt »

Hej Taurus.

Du bruger "Indsæt Speciel" - fjerner fluebenet i "Indsæt alt"

Så får du mulighed for at vælge "Indsæt tal", og her vil du få tallet fra din formel indsat i den celle du ønsker. Hvis formlen skal overskrives, indsætter du bare i samme celle.

mvh kurt.
Kurt Tønder
Post Reply