Hvis jeg vil indsætte et billede i teksten, går det fint, men når jeg sender filen, følger billedet ikke med.
Jeg mener at have fundet frem til, at det er fordi, Writer anvender lænke/link til billedfilen på min computer. Hvordan får jeg indstillet, så selve jpg-filen gemmes i .odt-filen?
Og nej, jeg kan ikke bruge .pdf til dette formål, da modtager skal kunne rette i den modtagne fil.
Indsætte billede i tekst i selve fil
-
Det problem har vi hørt om før (http://www.oooforum.dk/viewtopic.php?t=2230).
Jeg har selv konstateret det en enkelt gang, hvor jeg indsatte et billede med copy-paste. Jeg tror ikke der er en konklussion p problemet, men hvis nogen kan belyse det med flere detaljer (oplys venligst version og OS), vil det være dejligt.
I første omgang kan du prøve med store dokumenter og små dokumenter for at se om der er forskelle. Prøv også at justere dit grafik mellemlager som beskrevet i det andet spørgsmål.
Jeg har selv konstateret det en enkelt gang, hvor jeg indsatte et billede med copy-paste. Jeg tror ikke der er en konklussion p problemet, men hvis nogen kan belyse det med flere detaljer (oplys venligst version og OS), vil det være dejligt.
I første omgang kan du prøve med store dokumenter og små dokumenter for at se om der er forskelle. Prøv også at justere dit grafik mellemlager som beskrevet i det andet spørgsmål.
Med venlig hilsen
Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
-
Windows XP pro fuldt opdateret og OpenOffice 2.1 begge dansk
Problemet ligger meget enkelt i, at OO skal kunne gemme selve .jpg-filen i .odt-filen, og jeg kan ikke finde frem til muligheden for at indstille dette.
Jeg har ved at markere billede i dokument fundet frem til at ved højreklik at vælge menupunkt Billede. Her kan igen vælges Billede og sidste punkt i boksen hedder Kæde. Den henviser til .jpg-filens placering på min computer. Det er her, der skal være mulighed for at gemme den i selve .odt og ikke som et link/kæde. Linket kan være ret praktisk, hvis man har mange filer, der anvender samme jpg, og den fylder så ikke i hvert dokument.
Forsøgte mig lige med at gemme filen i .doc-format, og der lykkes operationen perfekt. Størrelse i .odt 10.690 i .doc 65.024, fordi de to små billeder kommer med. Men jeg vil jo gerne kunne lave det hele i OO.
Problemet ligger meget enkelt i, at OO skal kunne gemme selve .jpg-filen i .odt-filen, og jeg kan ikke finde frem til muligheden for at indstille dette.
Jeg har ved at markere billede i dokument fundet frem til at ved højreklik at vælge menupunkt Billede. Her kan igen vælges Billede og sidste punkt i boksen hedder Kæde. Den henviser til .jpg-filens placering på min computer. Det er her, der skal være mulighed for at gemme den i selve .odt og ikke som et link/kæde. Linket kan være ret praktisk, hvis man har mange filer, der anvender samme jpg, og den fylder så ikke i hvert dokument.
Forsøgte mig lige med at gemme filen i .doc-format, og der lykkes operationen perfekt. Størrelse i .odt 10.690 i .doc 65.024, fordi de to små billeder kommer med. Men jeg vil jo gerne kunne lave det hele i OO.
-
Jeg bruger godt nok Linux (Suse 10.2) og Suses version af OOo 2.0 og jeg har ikke den slags problemer.Steen Jensen wrote:Windows XP pro fuldt opdateret og OpenOffice 2.1 begge dansk
Hvis jeg bruger copy/paste metoden indsættes billedet i dokumentet og lagres sammen med dette.
Hvis jeg bruger Indsæt->Billede-Fra_fil er der nederst i den dialogbox, hvor jeg kan udvælge billedet, et lille afkrydsningsfelt til angivelse af, om det skal være en kæde eller ej. Hvis billedet er indsat som en kæde, kan jeg ikke få det "afkædet" - hvis du forstår.
Jeg har prøvet at indsætte et billede, gemme dokumentet, slette det oprindelige billede på disken og så åbne dokumentet igen, og billedet er der!
Måske forholder det sig ikke på samme måde i Windows????
Lapont
-
Nu bruger jeg også Suse 10.2, men da modtageren bruger Windows, foretrækker jeg at lave det i samme system, det skal bruges.
Mange tak for tippet. Dit svar løser hele problemet:
Når filen indsættes, skal man huske at fjerne flueben ud for Kæde, ellers er det som du siger umuligt at fjerne kæden, og så gemmes billedet ikke i .odt-filen.
Mange tak for tippet. Dit svar løser hele problemet:
Når filen indsættes, skal man huske at fjerne flueben ud for Kæde, ellers er det som du siger umuligt at fjerne kæden, og så gemmes billedet ikke i .odt-filen.
Har prøvet:
1) at indsætte billed som >Indsæt >Billed >Fra fil
Gemt som *.odt
Fjernet billedet fra oprindelig filmappe.
Genåbnet OOO-filen
Ingen problemer - billedet var dér
2) indsat billed som 'kopier-sæt ind' fra grafikprogram
Gemt som *.odt
Fjernet billedet fra oprindelig mappe
Genåbnet OOO-filen
Heller ingen problemer - billedet var der.
Windows XP SP2 - OOO vers. 2.1
1) at indsætte billed som >Indsæt >Billed >Fra fil
Gemt som *.odt
Fjernet billedet fra oprindelig filmappe.
Genåbnet OOO-filen
Ingen problemer - billedet var dér
2) indsat billed som 'kopier-sæt ind' fra grafikprogram
Gemt som *.odt
Fjernet billedet fra oprindelig mappe
Genåbnet OOO-filen
Heller ingen problemer - billedet var der.
Windows XP SP2 - OOO vers. 2.1
-