slette tom side, ved brug af typografier til sidefod

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
draco

slette tom side, ved brug af typografier til sidefod

Post by draco »

Er igang med en rapport og ønsker ikke at de 3 første sider ikke tælles med i indholdsfortegnelsen..

første side er lavet som "første side" i typo, det samme er side 2 og 3, og side 4 er sat til standard, og diverse resten sider også til standard.

har oprettet en sidefod som ligger på standard typo'en og dette passer også fint..

indtilvidere er rapporten kun på 6 sider, men der er 3 "tomme sider" så rapporten fylder 9sider..

de 3 tomme sider kan jeg ikke se når jeg skriver rapporten, så hvordan fjernes de??
Lodahl

Post by Lodahl »

Er igang med en rapport og ønsker ikke at de 3 første sider ikke tælles med i indholdsfortegnelsen..
Skal jeg forstå det sådan, at den fysiske side 4 skal have side 1 ?
Det gør du ved at stille markøren i slutningen af sidste afsnit på side tre. Vælg Indsæt > Manuelt skift... og i dialogen vælge sidetypografi for næste side samt vælge Modificer sidetal: 1.
indtilvidere er rapporten kun på 6 sider, men der er 3 "tomme sider" så rapporten fylder 9sider..
Hvor er de tomme sider og hvilken typografi har de ?
I udskrivningsindstillinger (Filer > Udskriv > Indstillinger) er det et felt der hedder Udskriv indsatte tomme sider. Prøv at fjern fluebenet fra det felt.
Send evt. dokumentet til mig, så kan jeg kigge på det i aften.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
draco

Post by draco »

Ja, indholdsfortegenelsen starter på fysiske side 4, og det er derfor at de 3 første sider er typo "første side" og det passer fint..

Jeg aner ikke hvilken typo eller noget på de 3 sider da de ikke er synlige når jeg går ud af udskrift visning, men når jeg scroller mellem de 6 sider jeg kan se så kan jeg se at der springes mellem numrene

eks: fra Toppen af:
"fysisk" side 1 hedder 1 / 9
"fysisk" side 2 hedder side 1 3/9
"Fysisk" side 3 hedder side 1 5/9
"Fysisk" side 4 hedder side 1 7/9
"fysisk" side 5 hedder side 2 8/9
"fysisk" side 6 hedder side 2 9/9
Yenzen

Post by Yenzen »

Prøv at stille dig på første side (m. typografien Første side), og vælg Formater > Side...
Klik på Fanen Side
Hvad står der i feltet Sidelayout?
Hvis der står "Kun højre" er det her problemet ligger. (Så vil der kun findes ulige sidenumre hvor den sidetypografi er i brug.)
I feltet bør der stå Højre og venstre

][
draco

Post by draco »

Der står højre og venstre og det er gældende for alle 6 sider (kan jo ikke se de 3 tomme sider)
draco

Post by draco »

Tænkte jeg ville lave det op og starte på en ny..

starter OO (har ikke hurtigstart aktiveret)
på den første side der trykker jeg F11 (typo og formatering), vælger første side.
Gå i indsæt -> manuelt skift -> vælger typo Første side (intet flueben i modificer sidetal) trykker ok
står på side 2, og gentarter overstående.
Nu har de 3 første sider typo "Første side"

på side 3 vælger jeg indsæt -> manuelt skift -> typo standard -> modificer sidetal til 1) og trykker OK..

nu har jeg 5 sider hvor af side 4 er "Tom" og kan ikke se den..

Prøvede så at gå tilbage (ctrl+z) og lavede overstående uden at vælge modificer side tal, og nu har jeg så 4 sider (den tomme oprettes ikke)

så det er den funktion "modificer sidetal" som laver numre..

men når jeg så vælger indsæt -> sidefod -> standard -> og derefter indsæt -> felt -> sidetal så starter den på side 4 (og ikke side 1 som jeg ønsker, men hvis jeg vælger modificer sidetal, så får jeg en tom side)

bruger pt openoffice 2.1 på windows XP, har ikke prøvet hjemme på mac'en endnu..
Yenzen

Post by Yenzen »

Writer forsøger at holde styr på lige og ulige sider.
Hvis man står på en ulige side (f.eks. 3) og indsætter Manuelt sideskift med modificeret sidetal til en ny ulige side (side 1) vil programmet indsætte en tom Lige side i mellem de to.

Dvs. der kan ikke være to ulige sider efter hinanden (eller to Lige sider)
Hvis du vil printe på begge sider af papiret giver det mening - så er der sørget for at ulige sider altid ligger til højre osv.
Men hvis du kun printer på den ene side af papiret vil det give en ekstra tom side
Du kan dog undgå at udskrive de tomme sider hvis du i udskriftsindstillinger fravælger Udskriv automatisk indsatte blanke sider.

][
draco

Post by draco »

Tak, så giver det lidt mening..
Post Reply