Hjælp til Mac Brugere - Opdateret 14-11-2006

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

sf

installationen af x11 afbrydes

Post by sf »

Jeg har som andre forsøgt at installere open office
via filen OOo_2.1_MacOSXIntel_install_da.dmg
(da jeg har en intel baseret mac)

Derfor har jeg hentet x11 her
http://www.apple.com/support/downloads/ ... 06113.html

men når jeg forsøger at installere x11, får jeg at vide at "this system does not need the update" og installationen afbrydes.

Hvad betyder nu det, og hvad gør jeg i det hele taget for at få open office til at virke på min mac?
draco

Post by draco »

hvad vil du bruge den opdatering som du linker til?

X11 er som beskrevet alle først i denne tråd, på din Mac OS X CD, og skal derfor IKKE downloades!
sf

Post by sf »

Draco: Jeg troede, at jeg skal bruge denne opdatering, som der linkes til - efter hvad jeg kan forstå af din første post i emnet her, hvor du under Update 14. November 2006
skriver at man skal bruge det link, som jeg nævner.

Men det skal jeg måske ikke?

Hvad skal jeg så gøre for at få open office til at virke? (jeg har en intel baseret mac)
Bare tage den X11 der er på Mac OS X DVD 1?
draco

Post by draco »

Undskyld, men den opdatering retter den tidligere opdaterings fejl.. så den burde virke??

som skrevet før har jeg endnu ikke opdatere X11 og OO køre fint hos mig.

Det bør kun være nødvendigt at bruge den X11_usr fra Tiger DVD'en
jannik

Post by jannik »

Hej.

Tak for den indsat du gør, for at hjælpe os stakler.

Jeg kan ikke finde X11 på min mac dvd 1.

Jeg tror ikke der er nogen mappestruktur. der ligger nogle dokumneter, og så to "programmer" så man enten kan installere OS, eller installere ekstraprogrammerne. Jeg har åbnet begge, men der var ikke noget der hed X11. Jeg har også åbnet den ene mappe, og fundet den fil som du skriver at man IKKE skal bruge.

Jeg har en splinter ny 'book, med intel 2.0ghz dual core 2 processor og 1024 Mb 667 mhz DDR2 ram. hvad modelen lige hedder ved jeg ikke.
(jeg har hentet det rigtige installations program, altså det til Intel)

(Hvorfor virker det ikke bare. Jeg føler at det var det jeg blev lovet, da jeg skiftde den bærbare ud med såden en her pæn macbook, men intil nu har jeg ikke været imponeret over alle de ting som ikke virker. Men pæn er den, måske man skulle installere vista på den i stedet.)
draco

Post by draco »

Hvis du kigger i finder vinduet hvor du kan se hvad er er på din Mac OS X DVD, så er der oppe i vinduet 2 pile <> ved siden af dem er der 3 bokse, dette er hvordan du vil se tingene, som ikoner, som mappe liste (det er den sidste), hvis du vælger at se dem som mappe liste, har du så ikke de korrekt mapper?

Jeg har ikke en intel Mac OS X DVD, men vil da gå ud fra du har X11 liggende..

har du prøvet at søge efter X11 på DVD'en?
når du er inde på DVD'en så kan du søge i feltet med forstørrelses galsset i samme vindue.

Synes det ville være synd hvis du installere Windows på den...
jannik

Post by jannik »

tak for hjælpen.

jeg undre mig over hvorfor ikonerne står så spredt i mine mapper, og i på min DVD, første gang jeg sætter den i.

Hvorfor skal man lede, med scrool og det hele for at finde sine ikoner?
Hvis man da ikke slår oversigt til.

Men det høre vel ikke hjemme i dette forum.

Kan jeg bruge openoffice, uden at det der X11 vindue åbner hvergang, eller kan det evt. bare forblive minimeret? det er lidt irriterende.
draco

Post by draco »

Desværre sådan er det nogle gange :?

om du kan bruge OO uden at X11 åbner, så er svaret NEJ sålænge OO er i den form det er nu (der er fremvist OO i native mac os x (uden brug af X11, men hvornår vi ser det er uvist))

Men hvis du har mod på at bruge noget beta software og en lidt ældre version af OO så findes NeoOffice http://www.neooffice.org

mange bruger NeoOffice som en fint alternativ til OO da det kører i native, men....
Important Warnings for All NeoOffice Users

NeoOffice 2.0 Aqua Beta 3 is a test release and may have some undiscovered bugs that may cause NeoOffice to crash. If you feel that you need software that has been heavily tested, we recommend that you use a commercially-supported product like Microsoft Office.

Since NeoOffice is developed by volunteers and tested by users, we expect that users will find crashing or other serious bugs. We strongly recommend that you save your work frequently so that if you encounter a crashing bug, you will not lose much data.
så om du bruger neooffice eller OpenOffice er et valg du må tage, du vil finde for og imod, men i sidste ende må du finde det som passer dit behov bedst..[/url]
jannik

Post by jannik »

Tak :)
Kenneth_Ewers

Re: Hjælp til Mac Brugere - Opdateret 14-11-2006

Post by Kenneth_Ewers »

Hej draco/alle

Er der nogle som kan forklare mig, hvorfor jeg tilsyneladende kun får teksbehandlingsprogrammet Writer med i OpenOffice 2.2 pakken og ikke alle de andre programmer så som; Calc, Impress, etc. ved endt installation?? Jeg har lagt OpenOffice 2.2 i mappen programmer... Har jeg kun udført en halv installation?? Mener at have installeret X11 version 1.1.3 programmet korrekt.

Mvh.
Kenneth Ewers
draco wrote:Lader til flere Mac brugere har problemer med OpenOffice 2.0.x på Mac OS X.
Jeg bruger selv OpenOffice på Mac OS X 10.4 (Tiger), og vil prøve at samle nogle af de mest alm. problemer med OpenOffice 2.0.x på Mac.
Stier,ect er taget fra Mac OS X 10.4, har du anden version kan disse være anderledes!

1: X11
OpenOffice 2.x kræver X11 installeret, for at installere X11 så skal du brug din Mac OS X DVD 1.
Hvis du får at vide, at du har nyere X11 på din Mac, så installer X11 som forklaret her:

Indsæt Mac OS X DVD'en og find filen X11USER.pkg som ligger under System -> Installation -> Packages -> X11User.pkg
OBS: Det er IKKE X11SDK.pkg

Installationen skulle være selvforklarende, og derefter vil X11 ligger under din Utitlities/hjælpeprogrammer mappe under Applications/Programmer.

Update 2. November 2006
Apple har udgivet en opdatering til X11
Updaten kræver Mac OS X 10.4.8 og X11 version 1.1/1.1.1

Updaten kan hentes her:

http://www.apple.com/support/downloads/ ... e2006.html

Update 14. November 2006

Grundet problemer med tidlige opdatering af X11 og OpenOffice, med fejl i skriftyper som gjorde OpenOffice ikke kunne starte, så har Apple udgive endnu en opdatering af X11 som kan hentes på nedestående link

http://www.apple.com/support/downloads/ ... 06113.html

2: Dansk stavekontrol
Dansk stavekontrol virker ikke fra start af, da der mangler nogle komponenter.
- Start OpenOffice, gå i Filer -> Guider -> Installer Flere ordbøger -> Installer de danske ordbøger/synonym/ect
- Luk derefer OpenOffice, gå i Application/Programmer -> Find OpenOffice 2.0 hjøreklik på Openoffice (Ctrl+klik med mus) -> Vælg Show packaage Contens/Vis pakke indhold -> find så mappen dict som ligger under OpenOffice/Contens/MacOS/share/dict/ooo/
Her skal der ligge da_DK.aff, da_DK.dic og hyph_da_DK.dic hvis nogle af disse mangler, så virker stavekontrollen ikke.. Disse filer kan kopieres fra en windows OpenOffice eller anden OpenOffice hvor dansk stavekontrol ligger.

De kan hentes her http://da.speling.org/filer/ooodi-da-current/

Når de 3 filer ligger i mappen, så skulle stavekontrollen også virke i Open Office, hvis ikke så spørg endelig på oooforum.dk

3: Kopier og sæt ind
OpenOffice bruger windows kommandoer til kopier, sæt ind og klip.
Windows/OpenOffice
Ctrl+C = kopier
Ctrl+V = Sæt ind
Ctrl+x = Klip

Mac
Æble+C = Kopier
Æble+V = Sæt ind
Æble+X = Klip

For at kopiere fra et Mac program, eks. Firefox:
- Marker teksten
- Kopier teksten, Æble+C
- Gå i OpenOffice
- Ind sæt teksten, ctrl+V

For at kopiere/klippe i OpenOffice, bruges windows måden.
Jeg vil løbende prøve at Opdatere den tråd med hjælp til Mac brugere af OpenOffice
Kenneth J. Ewers. Bruger af Mac OS X - version 10.4.9 Tiger. X11 version 1.1.3.
draco

Post by draco »

Når du åbner OpenOffice (starter jo i Writer) og du så vælger filer -> ny får du så ikke mulighederne for at åbne calc, draw, impress ect??

OpenOffice på Mac, er ikke ligesom OpenOffie på Windows hvor man kan starter clac, draw ect "alene"

Så OpenOffice til Mac er 1 program, og efter det er startet så kan man åbne de andre via filer -> ny
Kenneth_Ewers

Post by Kenneth_Ewers »

Hej Draco

Det er lidt pinligt, men du har ret!!!

Jeg har bare haft den forestilling, at OpenOffice bestod af flere programmer, som skulle åbnes hver i sær og som man visuelt skulle kunne se et ikon for under Programmer. Din information kom jeg faktisk selv frem til i mellemtiden (fra da jeg lokkkede ud og nu ind igen for at fortælle den gode men pinlige nyhed), da jeg ville afprøve tekstbehandlingsprogrammet og undrede mig over knappen yderst til venstre i menubaren.

Men tusind tak for din hjælp!!! Det er virkeligt rart, at have et sted, hvor man kan søge hjælp og forhåbentligt snart give igen. Jeg må igang med at læse på lektien!!

God weekend til dig - og alle jer andre!!
draco wrote:Når du åbner OpenOffice (starter jo i Writer) og du så vælger filer -> ny får du så ikke mulighederne for at åbne calc, draw, impress ect??

OpenOffice på Mac, er ikke ligesom OpenOffie på Windows hvor man kan starter clac, draw ect "alene"

Så OpenOffice til Mac er 1 program, og efter det er startet så kan man åbne de andre via filer -> ny
Kenneth J. Ewers. Bruger af Mac OS X - version 10.4.9 Tiger. X11 version 1.1.3.
draco

Post by draco »

he, jeg undre mig også første gang over hvor de andre programer var henne :oops:

Altid dejligt at hjælpe, så vi får flere Mac brugere af Openoffice :D
TorbenP

manglende stavetjek på dansk

Post by TorbenP »

Hvad så når filen ikke ligger under OpenOffice/Contens/MacOS/share/dict/ooo/? Jeg har lige checket min mac og jeg har alle de nødvendige filer, men de ligger under OpenOffice/Contens/Share/dict/ooo og systemet vil ikke tilllade mig at flytte dem til MacOS mappen under Contens??? Jeg får blot følgende besked "Emnet "share" kan ikke flyttes fordi "MacOS" ikke kan ændres". Hvad gør man så. Generelt ser det ud til at jeg har downloaded de rigtige filer, men computeren kan ikke finde dem?
draco

Post by draco »

Da den guide blev skrevet var det til OpenOffice 2.0 og vi har idag 2.4, og der er sket lidt på hvordan OpenOffice kører på Mac OS X nu..

Der er ikke længre brug for X11 (kører i native OS X) (med version 2.4)

Jeg har ikke installeret den danske ordbog efter jeg hentede 2.4 (den danske version)

men hvis du mangler den danske ordbog, har du så kørt guiden til installation af flere ordbøger?
Post Reply