Sidetypografier og tabeller
-
Sidetypografier og tabeller
Sidetypografier? Kan sådanne kun formateres ifølge vinduet ”Sidetypografi”? Kan der således ikke indsættes noget i tekstfeltet fx en tabel i stedet for spalter. Jeg har brug for, at teksten i den ene kolonne er uafhængig af den anden kolonne dvs brødtekst i en bred kolonne og små kommentarer i en smal kolonne.
Noget andet er, når jeg har lavet en sidetypografi, gemmer dokumentet, og vil forsætte senere, så er min sidetypografi pist væk. Hvordan kan man få den til at være permanent i ”Typografier og formatering”, så jeg altid har den til rådighed i ”Indsæt skift”?
Mvh
Gunnar
Noget andet er, når jeg har lavet en sidetypografi, gemmer dokumentet, og vil forsætte senere, så er min sidetypografi pist væk. Hvordan kan man få den til at være permanent i ”Typografier og formatering”, så jeg altid har den til rådighed i ”Indsæt skift”?
Mvh
Gunnar
Jeg vil først anbefale denne: http://doc.oooforum.dk/ArbejdeMedTypografier.pdf
Umiddelbart lyder det som om at du skal bruge en tabel eller en ramme.
Dit andet problem, at typografien forsvinder, lyder mystisk. Har du rettet i en eksisterende typografi eller oprettet en ny ?
Jeg vil foreslå at du opretter en ny typografi.
Dit andet problem, at typografien forsvinder, lyder mystisk. Har du rettet i en eksisterende typografi eller oprettet en ny ?
Med venlig hilsen
Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
-
Re: Sidetypografier og tabeller
Jeg tror du kan løse problemet ved at gemme dokumentet som en skabelon.Gunnar Thygesen wrote:Sidetypografier? Hvordan kan man få den til at være permanent i ”Typografier og formatering”, så jeg altid har den til rådighed i ”Indsæt skift”?
Mvh
Gunnar
Med venlig hilsen
Louis
Louis
-
Re: Sidetypografier og tabeller
Skabeloner kan bruges til at åbne et dokument, men ikke til at ændre sidetypografien i dokumentet, så der optræder flere af slagsen i det. Korrekt?Normann Louis Olsen wrote:Jeg tror du kan løse problemet ved at gemme dokumentet som en skabelon.Gunnar Thygesen wrote:Sidetypografier? Hvordan kan man få den til at være permanent i ”Typografier og formatering”, så jeg altid har den til rådighed i ”Indsæt skift”?
Mvh
Gunnar
mvh
Gunnar
-
Her er et forsøg, men hvad gør jeg galt?Lodahl wrote:Jeg vil først anbefale denne: http://doc.oooforum.dk/ArbejdeMedTypografier.pdf
Trykker F11>klikker i ikon ”Sidetypografier”, højreklikker på ”Standard”, Klikker på ”Ny”, vindue ”Sidetypografi” dukker op. Retter Unavngivet 1 til A4SH (side på A4 med med sidefod ), åbner fane Sidehoved, hvor jeg aktiverer sidehoved med margen 2,50cm, klikker ”Flere” til vindue Kant/Baggrund, hvor jeg klikker i nederste venstre hjørne af ”Brugerdefineret” , så der dannes en vinkel, vælger linietykkelse 2,5opt, klikker OK og nok engang OK, og der står A4SH i vinduet ”Typografier og formatering”. Klikker i x.
Klikket ”Indsæt”>”Manuelt skift” og vinduet ”Indsæt skift” dukker op. Vælger i ”Typografier” A4SH, og en ny side dukker med et side med vinkelformet kant. Fint. Så nu kan jeg veksle mellem sider med sidehovedet og standard uden sidehoved m.fl. indtil jeg gemmer dokumentet. Vil jeg begynde på et nyt er Sidetypografien forsvundet både i "Typografier og formatering" og i "Indsæt skift".
Hjælp modtages med tak.
Mvh
Gunnar
-
Jeg mener fortsat, at du skal forsøge dig med en skabelon.Gunnar Thygesen wrote: Fint. Så nu kan jeg veksle mellem sider med sidehovedet og standard uden sidehoved m.fl. indtil jeg gemmer dokumentet. Vil jeg begynde på et nyt er Sidetypografien forsvundet både i "Typografier og formatering" og i "Indsæt skift".
Hjælp modtages med tak.
Mvh
Gunnar
Skabelonen kan meget vel indeholde en tabel fx med to kolonner, hvor du skriver kommentarer i den ene og "brødteksten" i den anden. Du tilføjer rækker i tabellen i takt med behovet, når brødteksten kræver en ny kommentar.
Derudover skal skabelonen naturligvis indeholde dine valgte typografier.
Med venlig hilsen
Louis
Louis
-
-
Jeg mener fortsat, at du skal forsøge dig med en skabelon.
Skabelonen kan meget vel indeholde en tabel fx med to kolonner, hvor du skriver kommentarer i den ene og "brødteksten" i den anden. Du tilføjer rækker i tabellen i takt med behovet, når brødteksten kræver en ny kommentar.
Derudover skal skabelonen naturligvis indeholde dine valgte typografier.[/quote]
Mit dokument er omskrivningen af en bog fra 1648 med gotiske bogstaver til vore nutidige bogstaver. Dokumentet skal ud på internettet i PDF til almen anvendelse. Begyndelsen er min indledning på 6 sider skrevet på OO.o's standard skabelon, dette efterfølges af den oprindelige forfatters indledning på ca 8 sider, stadig på standard skabelonen. Efter dette kommer så selve de interessante ca 50 sider med en typografi med sidehoveder som omtalt indeholdende varierende tekst gennem de ca 50 sider alt efter kapiteloverskrifterne. Sidehovederne iøvrigt med nummering begyndende med 1 til ca 50. Under Sidehovederne kommer tospaltet tekst. Teksten ville jeg lægge i en tabel med to kolonner. og indtil nu har det ikke været mig muligt at lave en sidetypografi, der indeholder både sidehoved og en tabel, og alt det skulle så være i den skabelon du anbefaler mig. men kan man det? Der er måske en mulighed med et hoveddokument, men sligt har jeg ikke prøvet endnu. Men som sagt forsvinder min sidetypografi, hver gang jeg lukker ned, dvs hver gang jeg skal fortsætte med mine 50 sider skal jeg formulere sidetypografien om og om igen, og ded var det jeg ville undgå.
Formålet er at lægge dokumentet ud i nogenlunde samme typografi som den oprindelige ca 360 år gamle.
Men fortæl mig ikke at bruge et DTP program, for jeg orker ikke at sætte mig ind i et nyt program.
Mvh
Gunnar
Derudover skal skabelonen naturligvis indeholde dine valgte typografier.[/quote]
Mit dokument er omskrivningen af en bog fra 1648 med gotiske bogstaver til vore nutidige bogstaver. Dokumentet skal ud på internettet i PDF til almen anvendelse. Begyndelsen er min indledning på 6 sider skrevet på OO.o's standard skabelon, dette efterfølges af den oprindelige forfatters indledning på ca 8 sider, stadig på standard skabelonen. Efter dette kommer så selve de interessante ca 50 sider med en typografi med sidehoveder som omtalt indeholdende varierende tekst gennem de ca 50 sider alt efter kapiteloverskrifterne. Sidehovederne iøvrigt med nummering begyndende med 1 til ca 50. Under Sidehovederne kommer tospaltet tekst. Teksten ville jeg lægge i en tabel med to kolonner. og indtil nu har det ikke været mig muligt at lave en sidetypografi, der indeholder både sidehoved og en tabel, og alt det skulle så være i den skabelon du anbefaler mig. men kan man det? Der er måske en mulighed med et hoveddokument, men sligt har jeg ikke prøvet endnu. Men som sagt forsvinder min sidetypografi, hver gang jeg lukker ned, dvs hver gang jeg skal fortsætte med mine 50 sider skal jeg formulere sidetypografien om og om igen, og ded var det jeg ville undgå.
Formålet er at lægge dokumentet ud i nogenlunde samme typografi som den oprindelige ca 360 år gamle.
Men fortæl mig ikke at bruge et DTP program, for jeg orker ikke at sætte mig ind i et nyt program.
Mvh
Gunnar
-
Det kan jeg godt, og her er det ikke nødvendigt at gemme via en skabelon.Gunnar Thygesen wrote:. Teksten ville jeg lægge i en tabel med to kolonner. og indtil nu har det ikke været mig muligt at lave en sidetypografi, der indeholder både sidehoved og en tabel
Det letteste ville være at sende dig en kopi af min prøve, men det kan vist ikke lade sig gøre uden videre, men mindre du giver mig din emailadresse.
Med venlig hilsen
Louis
Louis
-
Ja tak. Send til gunnar.thygesen@get2net.dkNormann Louis Olsen wrote:Det kan jeg godt, og her er det ikke nødvendigt at gemme via en skabelon.Gunnar Thygesen wrote:. Teksten ville jeg lægge i en tabel med to kolonner. og indtil nu har det ikke været mig muligt at lave en sidetypografi, der indeholder både sidehoved og en tabel
Det letteste ville være at sende dig en kopi af min prøve, men det kan vist ikke lade sig gøre uden videre, men mindre du giver mig din emailadresse.
Mvh
Gunnar
-
Mit andet problem er løst, idet jeg ikke havde forståelse for, at en sidetypografi kun virkede sammen med det dokument, den var lavet til. I min uvidenhed troede jeg, at jeg kunne bruge den til andre dokument. Dette og noget kludren i det hele taget var grunden til mit problem.Lodahl wrote:Jeg vil først anbefale denne: http://doc.oooforum.dk/ArbejdeMedTypografier.pdf
Men hvordan får jeg en ramme ind i en sidetypografi?
Forstår jeg det korrekt, at det kan man ikke, men man må kreere en rammetypografi og køre den separat?
Gunnar
-
Tak til Normann Louis Olsen for udvist interesse og tilsendte fil, men den desværre løste den ikke mit problem. Men i det mindste kan jeg nu lave en sidetypografi og finde ud af at bruge den.Normann Louis Olsen wrote:Det kan jeg godt, og her er det ikke nødvendigt at gemme via en skabelon.Gunnar Thygesen wrote:. Teksten ville jeg lægge i en tabel med to kolonner. og indtil nu har det ikke været mig muligt at lave en sidetypografi, der indeholder både sidehoved og en tabel
Gunnar
En ramme, tabel eller andet indhold kan ikke gemmes i en sidetypografi. En sidetypografi kan udelukkende indeholde formatering, dvs. opsætning af siden.
Hvis du vil have en ramme eller en tabel som skal gentages på mange sider, kan du bruge autotekst til det.
Du sætter siden op m. rammer eller tabel som du gerne vil have den.
Herefter marker siden, og gem som autotekst.
Fremover kan autoteksten kaldes ved hjælp af en genvejstast. (og er tilgængelig i alle dokumenter.)
Jeg har udviklet en del undervisningsmateriale i Writer, og har brugt denne metode, da alle sider skulle have det samme faste layout med en tabel o.a.
JC
Hvis du vil have en ramme eller en tabel som skal gentages på mange sider, kan du bruge autotekst til det.
Du sætter siden op m. rammer eller tabel som du gerne vil have den.
Herefter marker siden, og gem som autotekst.
Fremover kan autoteksten kaldes ved hjælp af en genvejstast. (og er tilgængelig i alle dokumenter.)
Jeg har udviklet en del undervisningsmateriale i Writer, og har brugt denne metode, da alle sider skulle have det samme faste layout med en tabel o.a.
JC
Gunnar Thygesen wrote: Men hvordan får jeg en ramme ind i en sidetypografi?
Forstår jeg det korrekt, at det kan man ikke, men man må kreere en rammetypografi og køre den separat?
Gunnar