spatiering, condensering/expandering, tekstbokse mm.

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
gæst

spatiering, condensering/expandering, tekstbokse mm.

Post by gæst »

hej! :?: jeg er en gammel typografisk "bogstavsfanatiker", der synes at man ikke kan bruge programmet rigtigt, når man ikke kan lave disse ting, eller er det bare mig der ikke kan finde dem, de findes jo i word, og bør da være med i dette ellers udmærked program :oops:
gæst

Re: spatiering, condensering/expandering, tekstbokse mm.

Post by gæst »

gæst wrote:hej! :?: jeg er en gammel typografisk "bogstavsfanatiker", der synes at man ikke kan bruge programmet rigtigt, når man ikke kan lave disse ting, eller er det bare mig der ikke kan finde dem, de findes jo i word, og bør da være med i dette ellers udmærked program :oops:
har fundet ud af dette, er bare overrasket over placeringen af dette, som ikke er lige til at finde :?:
Jesper Krogh

Re:spatiering, condensering/expandering, tekstbokse mm.

Post by Jesper Krogh »

Så vil du sikkert glæde andre med at fortælle hvor du fandt den ønskede funktion henne.

Jesper
typografen

Re: spatiering, condensering/expandering, tekstbokse mm.

Post by typografen »

gæst wrote:
gæst wrote:hej! :?: jeg er en gammel typografisk "bogstavsfanatiker", der synes at man ikke kan bruge programmet rigtigt, når man ikke kan lave disse ting, eller er det bare mig der ikke kan finde dem, de findes jo i word, og bør da være med i dette ellers udmærked program :oops:
har fundet ud af dette, er bare overrasket over placeringen af dette, som ikke er lige til at finde :?:
:oops: gå ind i VIS, hvor der findes VÆRKTØJSLINJER, her skal man aktivere OBJEKTLINJE, og under SYNLIGE KNAPPER, skal man aktivere SKRIFTTYPEATRIBUTER, næst-nederst, deTTe gør at man kan foretage sig en masse ting med skrifterne så de får et andet "udseende" :wink:
Microsoft

Re:spatiering, condensering/expandering, tekstbokse mm.

Post by Microsoft »

Så godt gemt der er disse attibutter altså ikke.

Højreklik hvad som helst tekst og vælg "Tegn" eller find samme "Tegn" fra menuen formater.

I Word hedder samme punkt "Skrifttype", så det krævede ikke den store analyse at gætte sig frem til at der var en sammenhæng.

Du finder dog ikke teksteffekten "Marcherende røde myrer" i Writer, men det går nok! :D
Claus Sørensen

Kan også ændres under afsnitstypografi

Post by Claus Sørensen »

Microsoft wrote:Højreklik hvad som helst tekst og vælg "Tegn" eller find samme "Tegn" fra menuen formater.
Det er også muligt at tilpasse dette til de enkelte afsnitstypografier under fanebladet Placering.
Post Reply