Skabelon

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
miguelino

Skabelon

Post by miguelino »

Der er en enkelt funktion, jeg savner meget i OOo. Måske er det fordi, jeg ikke ved hvordan man gør.

Når man arbejder med hoveddokument, er det lidt underligt, at det er de underliggende dokumenters indstillinger for typografier, der gælder, og ikke hoveddokumentets. Det bliver jo noget rod - eller tager lang tid at tilpasse hvert enkelt underdokument.

Hvis man så til nød kunne tvinge en skabelon ned over hovedet på et eksisterende dokument, ville det hjælpe lidt.

Er der noget, jeg gør forkert? Er der en løsning, jeg ikke har opdaget?
miguelino
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej,
Jeg vil foreslå at du kigger i Hjælpen til OpenOffice.org. Under Tekstdokumenter > Hoveddokumenter er der i bunden en rigtig god forklaring.

Hvis du gerne vil have at hoveddokumentet skal styre typografierne, skal alle typografier være til stede i hoveddokumentet.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
mjjohansen

Post by mjjohansen »

Jeg arbejder med noget tilsvarende. Er det det samme, som i den engelsksprogede version hedder page layouts?
Linuxbruger nr. 353252 på Linux Counter.
miguelino

Hoveddokument

Post by miguelino »

Nej, det er det, der hedder Master document. Files --> New document --> Master document
miguelino
mjjohansen

Post by mjjohansen »

Okay. Så tillad mig at hijacke, bare en lille smule...
Sagen er, at jeg gerne vil oprette mine page layouts - hedder det bare sidelayouts på dansk? - så jeg har dem liggende fast. Jeg skriver en del materiale efter nogle faste strukturer, og det ville være rart, hvis jeg bare kunne lave disse standardlayouts.
Imidlertid kan jeg ikke helt se, hvordan jeg kan oprette disse globalt; de synes at være knyttet til det enkelte dokument. Kan det lade sig gøre at oprette disse sidelayouts, så de er knyttet til programmet - eller skal det lægges ind i en ny standardskabelon?
Jeg bruger OOo 2.2 på Slackware Linux.
Linuxbruger nr. 353252 på Linux Counter.
Post Reply