Tips til Autokorrektur

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Kurt L

Tips til Autokorrektur

Post by Kurt L »

Med Autokorrektur kan du få OOO til at skrive nogle tekster automatisk.

Hvis du fx hedder Knud Gregersen, kan du ved blot at skrive 'kg' få Autokorrektur til automatisk at ændre det til navnet.

I nogle tilfælde kan den forkortelse dog have uheldige konsekvenser. I eksemplet her, vil der også komme til at stå Knud Gregersen, hvor der skulle stå kg (=kilogram)!

Et tip er, ved alle (navne)forkortelser i Autorrektur, at sætte fx * foran forkortelsen. Altså *kg > Knud Gammelgaard. Så går det aldrig galt.

Du tilføjer dine egne forkortelser her:

- >Funktioner >Autokorrektur >[Fanen Erstat]
- Skriv [Erstat:] *kg
- Skriv [med:] Knud Gregersen
- Tast NY og OK

Når du så i din tekst skriver *kg ændres det automatisk til Knud Gregersen.
Normann Louis Olsen

Re: Tips til Autokorrektur

Post by Normann Louis Olsen »

Kurt L wrote:Du tilføjer dine egne forkortelser her:

- >Funktioner >Autokorrektur >[Fanen Erstat]
Det virker.

Dog kun, når jeg sætter flueben udfor Under skrivning: Formater>Autoformat Under skrivning.

Men det flueben laver ravage i mine skabeloner når jeg trykke Return (Typografien ændres ovenfor Return)

Jeg kan altså ikke bruge dit forslag.

Jeg tager i stedet en kopi til udklipsholderen af det tekstforløb jeg vil genanvende og sætter det ind under Rediger>Autotekst My AutoText (fx), hvorefter jeg skriver den ønskede forkortelse i genvejs vinduet og derpå klikker på Ny under knappen Autotekst.

Tekstforløbet dukker derefter op i et vilkårligt dokument, når jeg taster forkortelsen plus F3. Det er lidt besværligt, men det kan blive rutine!
Med venlig hilsen
Louis
Kurt L

Post by Kurt L »

Dog kun, når jeg sætter flueben udfor Under skrivning: Formater>Autoformat Under skrivning.

Men det flueben laver ravage i mine skabeloner når jeg trykke Return (Typografien ændres ovenfor Return)
Det gør den nu ikke hos mig. Her fortsættes med samme typografi.

Du tror ikke det er den anvendte typografi, der volder problemer?
Normann Louis Olsen

Post by Normann Louis Olsen »

Kurt L wrote:
Du tror ikke det er den anvendte typografi, der volder problemer?
Nej.

Problemet er vist vist i øvrigt ikke knyttet til nogen speciel typografi. Det ytrer sig i nogen skabeloner ved at teksten over Return rykker linjer/afsnit op, samtidigt med at typografien ændres i den allerede skrevne tekst.

Men der kan da være andre forhold i min opsætning, der spiller ind.

Jeg skulle måske prøve mine skabeloner i en defaultudgave af den ny version af OO, før jeg præger den. Den er vist lige på trapperne.
Med venlig hilsen
Louis
Kurt L

Post by Kurt L »

Normann Louis Olsen wrote: Jeg skulle måske prøve mine skabeloner i en defaultudgave af den ny version af OO, før jeg præger den. Den er vist lige på trapperne.
Den er kommet i version 2.1. Find den her: http://da.openoffice.org/
Post Reply