Fonts

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
DefMog

Fonts

Post by DefMog »

Jeg har downloaded nogle skrifttyper og vil nu gerne kunne bruge dem i OpenOffice writer.
Hvordan får jeg dem derind? Hvor skal jeg lægge dem?
DefMog
Lodahl

Post by Lodahl »

Hvis du benytter OpenOffice.org på Windows, skal du registrere dine fonts i Windows. Start > Kontrolpanel > Skrifttyper. Filer > Installer ny skrifttype....
Herefter kan du bruge skrifttypen i OpenOffice.org.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Berndt

Post by Berndt »

Jeg har med held downloaded 2 skrifter efter vejledningen ovenfor og har nu i alt 79 skrifttyper installeret i mappen "Fonts".
Men når jeg skriver et dokument og vil vælge en speciel skrift til lejligheden, har jeg opdaget, at der såvel i Word som i OOo Writer kun er 29 at vælge imellem. Hvorfor er de ikke allesammen tilgængelige i Writer?
De 2 nye skrifter blev automatisk tilføjet i både mappen Fonts og i begge tekstbehandlingsprogrammerne, men hvordan får jeg (nogle af) de andre oprindelige skrifttyper, som gemmer sig i mappen "Fonts", føjet ind i Writer?

Hilsen - Berndt
Berndt
Lodahl

Post by Lodahl »

Du kan skrive navnet i Feltet skifttype. Når du har brugt skrifttypen en gang, så husker OpenOffice.org skrifttypen næste gang. Så kan du nøjes med at vælge fra listen.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Berndt

Post by Berndt »

Jeg kan godt nok trylle skrifttypen frem til den bestemte opgave under Skrifttype, som du forklarede det, (tak for tippet), men den bliver ikke tilføjet i skriftoversigten til senere brug, hverken i Word eller OOo Writer. Det virker dog udmærket til den bestemte opgave.

Er der slet ingen mulighed for at flytte de 50 ekstra skrifttyper, som er skjult i min mappe "Fonts" over i skriftoversigten som en samlet operation? -> over i Word (> Formater > Skrifttyper) - hvor de så også er til rådighed i OOo (> Formater > Tegn > Skrifttyper)?

Venlig hilsen
Berndt
Kurt L

Post by Kurt L »

Ligger alle dine skrifttyper i mappen
c:\windows\fonts\(+skrifttypenavne) ?

Og vises de, hvis du åbner >Start >Indstillinger >Kontrolpanel >Skrifttyper ?

Har de ønskede skrifttyper endelsen *.ttf eller .fon ?
Berndt

Post by Berndt »

Jeg har studeret mapperne lidt for at følge dig:

Jeg gør følgende: Kontrolpanel - > Skrifttyper -> = samtlige 79 skrifttyper vises (76 af dem er .ttf - og 3 af dem er .fon (rødt A-logo)

I Stifinder klikker jeg på: Denne computer - > Local disk C -> WINNT -> Fonts. Så vises selvfølgelig de samme 79 skrifttyper.

Men som sagt: Når jeg går ind i Word eller OOo-Writer er der kun 29 at vælge imellem, heraf de 2 skrifttyper, som jeg hentede ned den anden dag til indføjelse i mappen Fonts, og som altså nu uden videre vises i Word og Writer.
Derfor: Hvorfor kan jeg ikke bare "rulle ned" i skrifttype i Writer og vælge en af de øvrige 50 skrifttyper, som gemmer sig i mappen Fonts? Selv om jeg godt kan udvælge en af de andre skrifter til en bestemt opgave, er det jo lidt bøvlet. Der er 8 - 10 skrifttyper i Fonts, som jeg godt kunne tænke mig at indføje på listen i OOo-Writer (uden at skulle hente dem på nettet!).
På forhånd tak for svar.
Venlig hilsen
Berndt
Kurt L

Post by Kurt L »

I Stifinder klikker jeg på: Denne computer - > Local disk C -> WINNT -> Fonts. Så vises selvfølgelig de samme 79 skrifttyper.
Bruger du Windows NT eller Windows XP?

Prøv i øvrigt at læse under Hjælp > Index > Skrifttyper | Angiv flere
I OpenOffice.org ser du kun de tilgængelige skrifttyper, hvis en printer er installeret som standardprinter i dit system.For at installere en printer som standardprinter skal du læse i dokumentationen til dit operativsystem.
Måske er der hjælp at hente her - fx problemer med printeren?
Berndt

Post by Berndt »

Jeg har Windows 2000 Professional. Ligger forklaringer her? Selv om jeg har været inde i "Hjælp" alle steder og har prøvet at gennemgå de forskellige foreslåede "løsningsmodeller", har jeg ikke fundet en løsning :|

Jeg har lige hentet en ekstra skrift på nettet og har nu 30 skrifttyper i Word og i OOo-Writer - og kan så i påkommende tilfælde ved håndkraft anvende en af de 50 andre skrifttyper, som gemmer sig i "Fonts", ved at skrive dens/deres fulde navn i skrifttype-ruden.

Selv om jeg f.eks. forsøgsvis har sat en af de 50 skjulte skrifttyper (Vera Sans) som standard i Word, bliver den godt nok accepteret, men medtages ikke i rullegardinet over skrifttyper, og kan heller ikke vises uden videre i OOo-Writer. For resten kan alle afprøvede skrifter gengives i printeren, så printeren kan vel ikke være årsag til begrænsningen.

Men da jeg jo kan hente diverse skrifttyper fra hjemmesider på nettet, tror jeg ikke, det hele er værd at spilde mere krudt på. Men mystisk er det :roll:

Venlig hilsen
Berndt
Post Reply