HTML-arkivering giver dobbelt linieafstand

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
shhansen

HTML-arkivering giver dobbelt linieafstand

Post by shhansen »

Når jeg opretter et tekstdokument og arkiverer det som en HTML, bliver linieafstanden dobbelt. Hvorfor mon? Det var ikke meningen. Udseendet skal være som i tekstdokumentet. Hvordan klarer jeg det? :roll:
Steen
lapont

Re: HTML-arkivering giver dobbelt linieafstand

Post by lapont »

shhansen wrote:Når jeg opretter et tekstdokument og arkiverer det som en HTML, bliver linieafstanden dobbelt. Hvorfor mon? Det var ikke meningen. Udseendet skal være som i tekstdokumentet. Hvordan klarer jeg det? :roll:
Jeg har prøvet (ooo 2.0.2 på Linux) og får også dobbelt linieskift.
For at undgå dobbelt linieskift skal man lave linieskift med Shift-Enter. Hvis man viser kontroltegn kan man se, at Enter giver et pi-tegn mens Shit-Enter giver en knækket pil.
Jeg vil tro, at det ene er ascii-karakter 13 og det andet er ascii-karakter 10, men det kan sådan set være lige meget. Jeg ved ikke hvorfor der skal være forskel.
Hvis nogen har en god forklaring, vil jeg da gerne høre den.

Lapont
oskar.hansen

Post by oskar.hansen »

lapont wrote:
shhansen wrote:Når jeg opretter et tekstdokument og arkiverer det som en HTML, bliver linieafstanden dobbelt. Hvorfor mon? Det var ikke meningen. Udseendet skal være som i tekstdokumentet. Hvordan klarer jeg det? :roll:
Jeg har prøvet (ooo 2.0.2 på Linux) og får også dobbelt linieskift.
For at undgå dobbelt linieskift skal man lave linieskift med Shift-Enter. Hvis man viser kontroltegn kan man se, at Enter giver et pi-tegn mens Shit-Enter giver en knækket pil.
Jeg vil tro, at det ene er ascii-karakter 13 og det andet er ascii-karakter 10, men det kan sådan set være lige meget. Jeg ved ikke hvorfor der skal være forskel.
Hvis nogen har en god forklaring, vil jeg da gerne høre den.

Lapont
Jeg vil tro at det er fordi den ser linjeskift som et nyt afsnit i stedet for normalt linjeskift (altså "<p>" i stedetfor "<br>").
mjjohansen

Post by mjjohansen »

oskar.hansen wrote:
lapont wrote:[...]Enter giver et pi-tegn mens Shit-Enter giver en knækket pil.
Shit-Enter lyder ikke som en holdbar løsning.
oskar.hansen wrote:Jeg vil tro at det er fordi den ser linjeskift som et nyt afsnit i stedet for normalt linjeskift.
Det er lige præcis det, den gør. Jeg plejer at indstille den til at gøre dette, fordi det giver et ret godt layout i den endelige udskrift.
Linuxbruger nr. 353252 på Linux Counter.
Post Reply