Rød farve

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Jens Hornsgaard

Rød farve

Post by Jens Hornsgaard »

Jeg vil gerne bruge NeoOffice til Mac til at rette opgaver i på min skole. Til det formål har jeg brug for nemt og bekvemt at kunne skifte til en rød skriftfarve. Hvordan gør man det?

Jeg har prøvet at gå ind i Vis -> Værktøjslinjer -> Tilpas... og tildele den røde farve en genvejstast, men genvejstasten virker ikke efterfølgende.

Ellers har jeg lavet en typografi med rød farve, men kan ikke finde ud af at få den over i skrifttype-menuen til venstre. Hvordan gør man det?

Er det muligt at formatere NeoOffice således at man altid skriver med rødt (selvom originalen naturligivis er sort) uden at skulle skifte over manuelt hver eneste gang man har en rettelse.

Bedste hilsner
Jens
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej,
Jeg bruger ikke NeoOffice men OpenOffice.org. Så hvis min hjælp ikke 'stemmer', må du meget undskylde ;-)

Jeg vil foreslå at du opretter en tegntypografi med skriftfarve rød.

Den vil optræde i listen så snart du har brugt den i dokumentet første gang. For at benytte den første gang skal du åbne Typografi-vinduet (F11....?), vælge tegntypografier, og så finde den i listen.

PS: Vi vil gerne høre resultatet ...!
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Jens Hornsgaard

Post by Jens Hornsgaard »

Jeg har nu prøvet dine råd men uden held.

F11 rydder skrivebordet, men anyway.

Jeg har lavet en tegntypografi med farven rød, men har stadigvæk problemer:
  • Når jeg går tilbage til en Standard-typografi, så er farven stadig rød og ikke sort.
  • Når jeg åbner et nyt dokument, så er typografien væk. Jeg vil gerne have at typografien er permanent indlæst i NeoOffice.
  • Jeg vil stadigvæk gerne have en genvejstast, der slår den røde farve til.
  • Det hele kan muligvis hænge sammen med, at jeg ikke er i stand til at skifte farve med farvepaletten i menubjælken.
Bedste hilsner
Jens
Post Reply