Åbning af .odt filer

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Berndt

Åbning af .odt filer

Post by Berndt »

Jeg installerede for ca 1 år siden OOo-programmet 1. gang, men syntes at det i nogle situationer var lidt ustabilt og vendte tilbage til mit gamle Word 97. Imidlertid begyndte dette tekstbeh.program "at fryse" af og til. Det gik i baglås med kortere og kortere mellemrum og er nu fjernet via "Tilføj/fjern programmer".
Jeg har nu på ny installeret Open Office org. men jeg kan altså ikke finde ud af at åbne mine .odt filer i mappen dokumenter. De vises i mappen med et Windows symbol ( :!: :?: ). - Hvor kommer det Windows fra? Når jeg venstreklikker på filerne, står der: Adobe Reader kunne ikke åbne (f.eksd.) "Prøve på OOo.ODT" - Hvad har Adobe Reader 7.0 med det at gøre?
Når jeg så højreklikker og vælger "Åbn med - > Vælg program" - vises der ikke muligheden OOo som program. Jeg havnede under min søgen til sidst tilfældigt et sted med et vindue, hvor der står: "soffice.exe blev ikke fundet" - Dette progr. skal bruges til at åbne ODT -fil" --> Jeg skal så angive placering af soffice.exe - C:\..........
Hvad er det for et progr.? Jeg har studeret de forskellige spørgsmål og svar i forummet uden at blive klogere.

Jeg havde ingen problemer af den slags ved min første install. af OOo. Hvad kan der gøres for at komme videre?
Berndt
Lodahl

Post by Lodahl »

Hmmm.
Det lyder som om at du ikke har fået OpenOffice.org installeret korrekt. filen soffice.exe er netop OpenOffice.org.

Kan du finde OpenOffice.org under Programmer (eller program files) ?
Fremgår OpenOffice.org af din startmenu ?

Prøv at installere forfra igen.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Berndt

Post by Berndt »

Hej igen. - Tak for svaret, som har bragt mig videre.

Ja, OpenOffice var/er på plads begge steder. Men da du anbefalede at begynde forfra - en geninstall., fik jeg den ide, at en reparation måske ville hjælpe, så jeg gik ind i Kontrolpanel - > Tilføj/Fjern programmer - > klik på OpenOffice - > Rediger - > Reparer - > Installer.
Derpå: klik på Genstart. - Det gav mig nu adgang til .odt filerne via OOo – Writer - > Filer - > Åbn - > Derefter: Klik på den ønskede .odt – fil - > De kan altså nu læses i dette vindue.

Men nu er der i mappen Dokumenter pludselig nogle filer i dobbelt udgave – altså både som doc - filer og som .odt - filer – og her kan jeg kun åbne doc - filerne.
Som sagt skal jeg ind i Writer – > Åbn for at læse .odt filerne.
Det kan jeg - som den amatør jeg er :) - godt leve med, men hvad gør jeg forkert? - Skal man ikke uden videre med et venstreklik kunne åbne en oprettet .odt fil, som befinder sig i mappen Dokumenter?
Berndt
Berndt

Post by Berndt »

@ Leif Lodahl.
Jeg vender lige tilbage til mit spørgsmål ovenfor, som ikke længere er aktuelt. Men måske kan nogen have nytte af min "opdagelse" :roll:
Jeg havde ikke held med at "reparere" OpenOffice-programmet, så jeg slettede det hele og geninstallerede OO.org. som anbefalet af dig - Dette hjalp i første omgang desværre heller ikke på mit problem: at åbne odt-filer i min mappe: Dokumenter.
Så isatte jeg min gamle M.Office 97 cd-rom i drevet og geninstallerede udelukkende programmet Word 97. - Nu kunne jeg Ændre filtype ved at gå ind i Kontrolpanel - > Mappeindstill. - > Filtyper - > klikke på ODT - > klikke på Åbne med O.O.o 2.0 - > vælge: Skift. - > Nu er alle odt-filerne fra de sidste dage forsynet med OOo-ikon og kan ikke blot åbnes under Writer->indsæt fil, men også i Mappen: Dokumenter:!:
Så nu har jeg lært noget nyt. Og det er jo rart, at det hele virker.
Berndt
Post Reply