Dato ændres til punktopstilling

Skriv et indlæg her, hvis du tror du har fundet en fejl i LibreOffice, eller hvis du har forslag til rettelser i den danske oversættelse.

Moderator: Lodahl

Post Reply
Steen Jensen

Dato ændres til punktopstilling

Post by Steen Jensen »

Fejlen eksisteredei 2.03, og den eksisterer stadig i 2.04, som jeg lige har installeret.

Når jeg har udfyldt navn og adresse i et brev til en rudekuvert i venstre side og så hopper en linje ned for at skrive dato, går det galt.
Jeg har forsøgt både at hoppe med tabulator ud i højre side eller vælge højrecentreret tekst men ligegyldigt.

Når jeg f.eks. har skrevet 28. oktober 2006 og taster Enter for at skifte til ny linje, så forsvinder selve datoen, og jeg får i stedet punktnummerering, så der står 1. oktober 2006 og på næste linje indrykket under 1. står cursor så parat med 2.

Dette sker på Win XPpro.

Fejlindstilling fra min side eller?
draco

Post by draco »

Er det et af disse du har problemer med at lave?

http://www.biiip.dk/oo_dato_hojre.png
http://www.biiip.dk/oo_dato_venstre.png

Hvis jeg skriver 28. Oktober 2006 og trykker Enter, så rykker teksten ind og næste line hedder 29.

Ved at trykke ctrl+z et par gange så hoppede den tilbage så der stod 28. Oktober 2006 ude til venstre, jeg fik så lavet en ny line og den oppede ud igen, men ved at trykke på ctrl+z igen så hoppede den tilbage til venstre og jeg beholdte min nye line, for at flytte den ud til højre, brugte jeg bare tab til at rykke den der ud..

Jeg kan desværre ikke komme med en mere præcis vejledningen, men ved fra Word at man nogle gange kan bruge ctrl+z til at ændre dens automatisk indstillingener, så prøve dig frem med ctrl+z og enter..

Brugt OpenOffice 2.0.4 på Mac OS X, men burde også virke på din XP
Steen Jensen

Ja, det er problemet

Post by Steen Jensen »

Men da problemet ikke findes i M$Office, ville jeg da lige bringe det frem her, så det kan blive rettet. Når jeg skriver 28. oktober og taster Enter, udskiftes 28 med 1. og på næste linje står 2.
draco

Post by draco »

Jeg kan slet ikke fremkalde den fejl, at den udskifer 28. til 1 og derefter 2 på næste line.

Har prøvet på OpenOffice 2.0.4 til Mac OS X PPC og OpenOffice 2.0.4 på Windows 2000 UK (begge danske OpenOffice)

Hvis jeg skriver 28. oktober 2006 og trykker enter, så kommer punktopstilling frem, og der står 29 på næste line, ikke 2.
Steen Jensen

Post by Steen Jensen »

Det er da muligt, du ikke kan genkalde den fejl, men det er rent faktisk, hvad der sker her. Dansk OS og OO.

Og så er det jo ikke meningen, at fordi du skriver en dato, så ændres det til punktopstilling.
draco

Post by draco »

Den eneste måde hvor jeg undgår den laver punkt opstilling er ved at undlade . efter 28

Men giver dig ret i at det ikke skulle være meningen den automatisk laver punkt opstilling når man skriver en dato...
jens1

Slå automatisk punktopstilling fra (citat fra hjælp)

Post by jens1 »

Oprettelse af punktopstillede lister, mens du skriver
OpenOffice.org kan automatisk anvende nummerering eller punkttegn, mens du indtaster.
For at aktivere automatisk punktopstilling
1.Vælg Funktioner - Autokorrektur, klik på fanebladet Indstillinger, og vælg så Anvend Nummerering - ikon.
2.Vælg Formater - Autoformat, og vær sikker på at Under skrivning er valgt.

Automatisk nummerering anvendes kun på afsnit, som er formateret med afsnitstypografierne "Standard", "Brødtekst", eller "Brødtekst indrykning".

For at oprette en punktopstllet liste mens du skriver
1.Skriv 1., i., eller I. for at starte en nummereret liste. Tast * eller - for at starte en punktopstilling. Du kan også skrive en højreparentes efter tallet i stedet for et punktum, for eksempel, 1) eller i).
2.Skriv et mellemrum, indtast din tekst og tryk så på Enter. Det nye afsnit får automatisk det næste nummer eller punkttegn.
3.Tryk Enter igen for at afslutte listen.

Du kan starte en nummereret liste med ethvert tal.
Steen Jensen

Post by Steen Jensen »

->Draco

Da de danske regler er, at man sætter punktum efter datoen, er det en fejl i OO, og den skal rettes. ellers fungerer programmet ikke korrekt.
Steen Jensen

Post by Steen Jensen »

->jens1

Tak for din indlæg. Desværre har du helt misforstået emnet, idet det gælder om at undgå, at en dato indtastet efter danske regler netop ikke medfører, at datoen bliver en punktopstilling. Det var ikke punktopstilling, der skulle skrives.
jens1

Både ja og nej

Post by jens1 »

Både ja og nej!

Jeg gjorde det modsatte af hvad der stod i opskriften ---> gik ind og fjernede fluebenet. Derved holdt ooo op med at ændre datoen til et punkt på en liste.

Du skal altså gøre det modsatte af hvad der står i hjælpen for at deaktiver funktionen
Steen Jensen

Post by Steen Jensen »

Tak for tippet. Umiddelbart var jeg ikke klar over, at jeg skulle gøre det modsatte.

Det løser lidt delvis problemet, idet jeg nu kan få anbragt datoen korrekt ved at vælge højrejusteret tekst. Det kan dog ikke lade sig gøre med tabulering. Så snart jeg taster Enter, kommer datoen til at stå venstrejusteret på næste linje.

Men jeg kan nu gøre det, jeg helst ville.
jens1

Post by jens1 »

Hvis jeg åbner et nyt dokument, trykker "Enter" (giver nyt afsnit), trykker et antal gange på tabulator, skriver en dato og trykker "Enter", forsvinder tabulatorindrykkene og datoen står til venstre.

Autokorrekturen fjerner tabuleringerne, fordi der under Funktioner, Autokorrektur..., Indstillinger er to flueben ud for Slet mellemrum og tabulatorer ved begyndelsen og slutningen af linje. Fjernes disse får tabuleringerne lov at stå.
Vær opmærksom på om fluebenene ud for Fjern mellemrum og tabulatorer ved afsnitstart og -afslutning betyder noget i dit eksempel. Ønsker du af andre grunde at beholde disse flueben, må du f.eks højrestille teksten.
Steen Jensen

Post by Steen Jensen »

Tak for nok en afklaring!

Det undrer mig, at standardopsætningen er sådan, men det er den åbenbart.
Post Reply