makroer og Basic

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
jkjel

makroer og Basic

Post by jkjel »

Jeg arbejder pt en del med at få automatiseret en række opgaver via makroer og skabeloner. jeg er stødt ind i det problem, at en del makrokommandoer bliver optaget, med er rem'et ud i selve makroen. Hvis jeg går ind og fjerner rem'en virker funktionen i markoen. En sådan funktion der rem'es ud er fx. "indsæt datofelt".

Er der nogen der kender årsagen til at disse rem'er bliver sat i optagede makroer?

Ligeledes mangler jeg en fornuftig opskrift på hvordan enkeltstående makroer gemmes på et fælles netværksdrev uden at makroen er en del af en skabelon.

I det hele taget er det mig lidt uklart hvordan man kan få OOo 1.1.0 win til at fungere ordentligt i større netværker. Det jeg leder efter er en kogebog på hvordan man kan opdaterer fælles skabeloner og makroer på organisations- og afdelingsniveau samtidigt med at der er personlige skabeloner og makroer. Er der nogen der ved hvor jeg kan finde en opskrift/kogebog?
JensK
Jens K. Hansen
Ejnar

Flere skabelonplaceringer

Post by Ejnar »

Du kan i hvert fald specificere flere placeringer af skabeloner inde i (nu kører jeg lige en engelsk OOo for tiden, men det klarer du nok) "Tools" -> "Options" -> "OpenOffice.org" -> "Paths" -> "Templates". Så kan du have både til fælles, serverplacerede, og private, lokalt palcerede skabeloner.
Vh
Ejnar
Claus Sørensen

Re: makroer og Basic

Post by Claus Sørensen »

jkjel wrote:Jeg arbejder pt en del med at få automatiseret en række opgaver via makroer og skabeloner. jeg er stødt ind i det problem, at en del makrokommandoer bliver optaget, med er rem'et ud i selve makroen. Hvis jeg går ind og fjerner rem'en virker funktionen i markoen. En sådan funktion der rem'es ud er fx. "indsæt datofelt".

Er der nogen der kender årsagen til at disse rem'er bliver sat i optagede makroer?
Jeg havde ikke kendskab til det før nu, men programmere for det meste også makroer fra bunden.

Jeg undersøger det lige.
jkjel wrote:Ligeledes mangler jeg en fornuftig opskrift på hvordan enkeltstående makroer gemmes på et fælles netværksdrev uden at makroen er en del af en skabelon.
Hvilke stier makroerne er placeret i angives under:
  • Funktioner -> Indstillinger -> OpenOffice.org -> Stier -> Type BASIC
Så gem de makroer som skal deles i et bestemt katalog fx /var/ooo/share/basic (Linux/Unix) eller o:\share\basic (Windows).

Nye makroer tilføjes med:
  • Funktioner -> Makro og Makro-dialogboksen dukker op.
  • Vælg Administration og dialogboksen Administrer makroer dukker op.
  • Vælg fanebladet Biblioteker og kontrollér at soffice er valgt som Program/dokument.
  • Vælg Vedhæft og dialogboksen Vedhæft biblioteker dukker op.
  • Vælg det bibliotek (script.xlb-fil) som skal vedhæftes og klik Åbn.
  • I dialogboksen vælges biblioteket og hvordan det skal vedhæftes. For det meste Indsæt som reference (kun læsbar), da den enkelte bruger ikke skal rette i makroen/biblioteket - klik OK.
Nu er makroen installeret hos en enkelt bruger. Udrulningen kan så ske, når de andre brugere har lukket deres OpenOffice.org ned og så opdatere user/basic/script.xlc og user/basic/dialog.xlc.
jkjel wrote:I det hele taget er det mig lidt uklart hvordan man kan få OOo 1.1.0 win til at fungere ordentligt i større netværker. Det jeg leder efter er en kogebog på hvordan man kan opdaterer fælles skabeloner og makroer på organisations- og afdelingsniveau samtidigt med at der er personlige skabeloner og makroer. Er der nogen der ved hvor jeg kan finde en opskrift/kogebog?
JensK
Tag et kig på Suns PDF-fil StarOffice™ 7 Office Suite Administration Guide.

Husk dog at StarOffice Configuration Manager (side 107) ikke findes til OpenOffice.org - det er noget af det man får med ved at købe StarOffice 7 (som dog ikke finde på dansk).

Håber jeg kunne hjælpe.
Post Reply