Hurtigskift mellem sprog??? eller flere sprog samtidig???

Skriv et indlæg her, hvis du tror du har fundet en fejl i LibreOffice, eller hvis du har forslag til rettelser i den danske oversættelse.

Moderator: Lodahl

Post Reply
Dalmose

Hurtigskift mellem sprog??? eller flere sprog samtidig???

Post by Dalmose »

Goddag!

Jeg har downloadet en dansk ordbog og en esperanto ordbog.
Mit problem er nu hvordan jeg på en hurtigt og elegant måde kan skifte mellem de forskellige sprog. Eller endnu bedre hvis jeg kunne bruge flere sprog i det samme dokument.

Hilsen Jonas Dalmose
Lodahl

Re:Hurtigskift mellem sprog??? eller flere sprog samtidig???

Post by Lodahl »

Du kan opdele dokuemntet i forskellige sprog ved hjælp af tegntypografier. Opret en typografi "Dansk" og en kopi "Esparanto". Under skrifttype kan du rette 'sprog' på den ene typografi. Derved vil stavekontrollen automatisk finde den rigtige ordbog.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Eskild Nielsen

Post by Eskild Nielsen »

Lodahl wrote:Du kan opdele dokuemntet i forskellige sprog ved hjælp af tegntypografier. Opret en typografi "Dansk" og en kopi "Esparanto". Under skrifttype kan du rette 'sprog' på den ene typografi. Derved vil stavekontrollen automatisk finde den rigtige ordbog.
Dette har da vist mere karakter af 'Work-around' end en egentløg løsning?

Man skal da i hvert fald vide at det er sådan man stavetester en del af et dokument med en anden ordborg en svarende til resten af dokumentet.

Den intuitive måde at gøre det på er vel - marker det alternativt-sprogede afsnit - stavekontroller manuelt - vælg det alternative sprogs ordbog, men det virker vist ikke (OOo 2.03) selvom at stavekontoldropdownboxen leder en til at tro at det er sådan man gør?
Eskild
rif

Post by rif »

Eskild Nielsen wrote:Dette har da vist mere karakter af 'Work-around' end en egentløg løsning?
Nej jeg finder det en pæn og struktureret løsning, men det er nok ikke hvad begyndere ville tænke på at gøre. Generelt kræver det en hel del øvelse før brugere forstår hvorfor styles (skrifttyper) er bedre at bruge end blot at skifte font.

For at bruge flere sprog i samme tekst skal alle blokke med fremmed sproget markeres og sprog sættes. Den simple direkte måde er med Format -> character -> language. Når først alle disse er markeret kan hele dokumentet stavekontrolleres i en arbejdsgang, igen og igen.
Post Reply