Jeg er begyndt at få spammails som tilsyneladende har været omkring openoffice.org
Hvordan det hænger sammen ved jeg ikke, men er det evt. via forummets oplysninger om mailadresser?
Fx får jeg via mailadressen kulu @ openoffice.org sendt spam, nogle med virusfiler vedhæftet (som dog er fanget af mit virusfilter)
Er der nogen der kan forklare hvordan det kan ske.
Spam og virus via openoffice.org ?!
Moderator: Lodahl
Nu er der bare det ved det, at jeg ikke bruger Outlook. Og den mailadresse som jeg får mailen sendt til kulu @ openoffice.org ikke eksisterer hos mig. Jeg har aldrig haft en mailadresse der hedder @openoffice.org.finngl wrote:Mange af de virustyper, som spredes via e-mail, bruger falske mailadresser (ofte nogle, de har opsnappet fra afsenderens Outlook-adressebog). Det er sandsynligvis det, der sker. Kun ved at analysere mailheaderen, som normalt er skjult, kan man finde ud af hvor mailen i virkeligheden kommer fra.
Derimod har jeg engang været tilmeldt OOO-forum med brugernavnet KULU (det er ændret nu).
Så jeg tror, at nogen på en eller anden måde har haft adgang til OOO-forum, og via brugernavn og kobling til den mailadresse som jeg har 'inde bag' brugernavnet, har haft mulighed for at sende spam/ virus.
Så måske skulle man undersøge, om der er andre der på den måde får mails, som sendes til mailadresser, der synes at have relation til Openoffice.org
Her er et klip fra kildekoden af seneste mail:
Delivery-date: Sat, 30 Sep 2006 10:38:54 +0200
Received: from s002.sjc.collab.net ([204.16.104.2] helo=openoffice.org)
by mx02.stofanet.dk (envelope-from
<sales>)
with smtp id 1GTaN3-00089p-1p
for silvanus @ stofanet.dk; Sat, 30 Sep 2006 10:38:54 +0200
Received: (qmail 22992 invoked by uid 5000); 30 Sep 2006 08:38:50 -0000
Delivered-To: httpd-kulu @www.openoffice.org
...[Og så dette fra mit virusprogram]:
Viruses found in the attached files.
The file link.voicemessage.com.listen.index.php1Ab2c.pif: Virus identified I-Worm/Zafi.B. The attachment was moved to the virus vault.
Checked by AVG Free Edition.
Version: 7.1.407 / Virus Database: 268.12.9/458 - Release Date: 27-09-2006