Kommentarer eller notater.

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Battlevader

Kommentarer eller notater.

Post by Battlevader »

Nogen i min arbejdsgruppe, som har MS Office; laver kommenterer, ved hjælp af en eller anden smart funktion i MS Office, som jeg ikke kan læse i Open office. Hvad gør man for at læse disse ?

På forhånd tak, Vader.
In vino veritas est.
niels

Re: Kommentarer eller notater.

Post by niels »

Battlevader wrote:Nogen i min arbejdsgruppe, som har MS Office; laver kommenterer, ved hjælp af en eller anden smart funktion i MS Office, som jeg ikke kan læse i Open office. Hvad gør man for at læse disse?
Jeg har haft samme problem. Grunden er at de bruger en gammel version af MS Office der er yngre end 2003. OOo har ikke problemer med at vise kommentarer lavet i Office 2003.

Det er ret besværligt at finde disse kommentarer! Du bliver nød til at vide nogenlunde hvorhenne de er sat ind og så forsøge at dobbeltklikke dig frem til dem. Dvs. er kommentaren lavet efter et bestemt punktum, må du forsøge at dobbeltklikke umiddelbart efter dette punktum. Det er meget besværligt og tager lang tid.

For at finde kommentarerne, mener jeg at man er nødt til at køre hele dokumentet igennem og så se hvornår skriftstørrelsen ændrer sig. De gange hvor jeg har gjort det, har den ændret sig fra 12 til 8.

Hvis dokumentet er skrevet med MS Office 2003, kommer det en gul boks som man kan trykke på - det er til gengæld meget let!

Du kan også selv lave kommentarer i dine dokumenter. Dette gøres ved at vælge 'Indset' -> 'Note'. Du kan nu indtaste en tekst, trykke 'Ok' og den gule boks kommer frem. Gemmer du dit dokument i Word format, kan dine venner med mange penge (i hvert fald penge nok til en MS Office licens) også læse dine kommentarer.

Det er desuden muligt at bruge Track Changes funktionen på tværs af MS Office og OOo. Denne funktion findes i OOo under 'Rediger' -> 'Ændringer' (eller noget i den retning - sidder pt. med en engelsk version). Men mere om det en anden gang.

Jeg håber det hjalp dig lidt.
Det er ret besværligt med kommentarer hvis de er lavet i en ældre version af MS Office. Du kan derfor foreslå dine studiekammerater med de gamle versioner at lave kommentarer på en anden måde.

Mvh, Niels
Post Reply