Hej jeg er ved at skifte til Ubuntu og Open Office, og har tidligere brugt Microsoft og Officepakken. Fra den tid har jeg et par Access adressesdatabaser som jeg har oprettet igennem Word. Jeg bruger dem fligtigt når jeg skal sende breve til vores medlemmer mm.
-> mit store spørgsmål, er om jeg mere eller mindre gnidningsfrit kan gå over til kun at bruge Base og Writer. (Istedet for Access og Word?) I så fald hvordan gør jeg nemmest?
Mvh. Gorm
Access vs. Base
Moderator: Lodahl
Base kan desværre ikke håndtere Access-format. Så du er nødt til først at få eksporteret dine data fra Access over i et åbent format. Jeg har god erfaring med at bruge regnearksformat som mellemformat, når jeg skal have data ind i Base. Hvis du kan eksportere en Access-tabel til Excel-format, så bør du derefter kunne kopiere-klistre data ind i en tabel i Base på følgende måde:
1. I regnearket udvælges alle tabeldata incl. kolonneoverskrifter.
2. Vælg Rediger > Kopier
3. I Base vælges ikonet "Tabeller" for at komme ind på den side, der handler om tabeller.
4. I ruden "Tabeller" åbnes kontekstmenuen med højre musetast, og der vælges "Sæt ind".
5. Nu kommer der en guide frem, som skulle kunne hjælpe dig til at få oprettet en tabel i Base.
Håber det kan hjælpe dig lidt videre! Se i øvrigt den omfattende danske dokumentation på http://dok.oooforum.dk.
Med venlig hilsen
Finn Gruwier Larsen
1. I regnearket udvælges alle tabeldata incl. kolonneoverskrifter.
2. Vælg Rediger > Kopier
3. I Base vælges ikonet "Tabeller" for at komme ind på den side, der handler om tabeller.
4. I ruden "Tabeller" åbnes kontekstmenuen med højre musetast, og der vælges "Sæt ind".
5. Nu kommer der en guide frem, som skulle kunne hjælpe dig til at få oprettet en tabel i Base.
Håber det kan hjælpe dig lidt videre! Se i øvrigt den omfattende danske dokumentation på http://dok.oooforum.dk.
Med venlig hilsen
Finn Gruwier Larsen
Hvis din database ikke indeholder andet end adresser, vil jeg foreslå at du benytter adressekartoteket fra dit e-mail program. Det er særdeles let at lave brevfletning med f.eks. Thunderbird.
Med venlig hilsen
Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
-
- Posts: 144
- Joined: 27. Oct 2003 22:00
- Location: Jyllinge
Outlook igen

Jeg spurgte en gang for lang tid siden i dette forum, om Outlook kan bruges som grundlag for brevfletning, hvilket tilsyneladende skulle være muligt fra Writer sådan: Filer>Guider>Adressedatakilde>Outlook-adressebog.
Hos mig resulterer kommandorækken stadig i en fejlmeddelse, når jeg klikker på Næste, jeg kan altså ikke bruge Outlook.


Med venlig hilsen
Louis
Louis