"Præformateret tekst"
-
"Præformateret tekst"
Når jeg åbner en textfil i Writer, så står der at typografien "præformateret" benyttes oppe i objektlinen. Jeg har ingen idé om hvad der menes med dette, er det et skidt oversat navn?
Re: "Præformateret tekst"
Afsnitstypografien Præformateret angiver, at man kan formatere udseende af teksten, da hvert bogstav er lige brede. Kaldes også for monospace.
En meget benytte skrifttype til præformateret tekst er Courier.
Benyttes ofte til programudskrifter, hvor strukturen kan ses ud fra indryk og ligende. Fx hvis du bruger BBKoden Code er teksten i Code-rammen præformateret:Mange brugere benytter det også i deres epostprogram og nogle endda helt ekstremt til såkaldt ASCII-kunst.
Historisk kan det føres tilbage til skrivemaskiner, skærmterminaler (80 tegn brede) og kuglehovedsprintere.
Det modsatte af præformateret tekst er proportional tekst, som er det mest benyttede overhovedet. Her fylder hvert bogstav ikke mere end nødvendigt i bredden. Normal er teksten i dette forum proportional.
En meget benytte skrifttype til præformateret tekst er Courier.
Benyttes ofte til programudskrifter, hvor strukturen kan ses ud fra indryk og ligende. Fx hvis du bruger BBKoden Code er teksten i Code-rammen præformateret:
Code: Select all
Dette er et eksempel
på præformateret tekst.
Med ekstra mellemrum kan
jeg rykke teksten
endnu længere ind.
Historisk kan det føres tilbage til skrivemaskiner, skærmterminaler (80 tegn brede) og kuglehovedsprintere.
Det modsatte af præformateret tekst er proportional tekst, som er det mest benyttede overhovedet. Her fylder hvert bogstav ikke mere end nødvendigt i bredden. Normal er teksten i dette forum proportional.