Jeg har fået overtalt kontoret til at benytte OpenOffice i stedet for Microsoft Office - og nu er jeg rendt ind i et svært tilfælde af "hvad sagde vi" fra mine skeptiske kolleger...
Problemet er de mange eksisterende regneark, hvori der er beregningerne indholdende celler, der faktisk er defineret som tekstfelter, men som indeholder tal. Disse felter håndterer Excel som tal, når de indgår i beregninger, mens OpenOffice calc håndterer dem som værdien 0.
Jeg ser 2 muligheder:
1) Vi får OpenOffice til at opføre sig som Excel
2) Vi går tilbage til Microsoft Office
Nogen gode forslag?
"2" + "2" = 4 i Excel men 0 i OpenOffice
Moderator: Lodahl
Re: "2" + "2" = 4 i Excel men 0 i OpenOf
Det er dejlig at høre at I er gået over til OpenOffice.org, dog er det svært at fjerne den sidste skeptikers "hvad sage vi".netbjarne wrote:Jeg har fået overtalt kontoret til at benytte OpenOffice i stedet for Microsoft Office - og nu er jeg rendt ind i et svært tilfælde af "hvad sagde vi" fra mine skeptiske kolleger...
Tager du f.eks. fem + 2 + ti + 9 + banan = ?, så er det jo nemt at se at det er et dårlig eksempel. Hvormod det eksempel du er blevet stillet overfor er lidt svære at komme med agumenter imod, selvom eksemplerne er ens, da der må være en grund til at man bevist har konvateret et tal til tekst ved at sætte et ' foran!
Her er der en mulig korrekte løsning, som jeg godt ved at dine kollegaer ikke vi spise da den kræver manuel konvatering af arkne.Problemet er de mange eksisterende regneark, hvori der er beregningerne indholdende celler, der faktisk er defineret som tekstfelter, men som indeholder tal. Disse felter håndterer Excel som tal, når de indgår i beregninger, mens OpenOffice calc håndterer dem som værdien 0.
Code: Select all
'2
'2
=VÆRDI(A1)+VÆRDI(A2)
Håber i finder en løsning; det er kun i en overgangs periode der er konvaterings problemer.
Med venlig hilsen
Esben Aaberg
Esben Aaberg
Problemer ved modtagelse af dokumenter udefra...
Tjah. Jeg ved godt, at det ud fra et logisk synspunkt, er OpenOffice der gøre det korrekt.. Og de fleste af mine "brugere" er programmører, så de burde da om nogen kende til, hvor vigtigt der er med korrekte data/felt typer.
Det nytter blot ikke meget. For vi modtager ofte Excel regneark udefra, og det dur bare ikke at kalkulationerne på disse ark giver andre resultater på vores maskiner, end på afsenderens...
Og det dur altså heller ikke, at ringe til afsenderen og bede dem og at lave deres Excel regneark om, fordi vores OpenOffice er mindre tolerant for forkerte felttyper...
Gode råd til en stabil løsning på dette problem, modtages fortsat gerne
Bjarne
Det nytter blot ikke meget. For vi modtager ofte Excel regneark udefra, og det dur bare ikke at kalkulationerne på disse ark giver andre resultater på vores maskiner, end på afsenderens...
Og det dur altså heller ikke, at ringe til afsenderen og bede dem og at lave deres Excel regneark om, fordi vores OpenOffice er mindre tolerant for forkerte felttyper...
Gode råd til en stabil løsning på dette problem, modtages fortsat gerne

Bjarne
-
Re: Problemer ved modtagelse af dokumenter udefra...
I oooforum.regneark, skrev netbjarne:
Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Programmører... hmmm..Tjah. Jeg ved godt, at det ud fra et logisk synspunkt, er OpenOffice
der gøre det korrekt.. Og de fleste af mine "brugere" er
programmører, så de burde da om nogen kende til, hvor vigtigt der er
med korrekte data/felt typer.
Så må i kunne skrive en macro der løser problemet for jer?Gode råd til en stabil løsning på dette problem, modtages fortsat
gerne![]()
Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
JabberID: jesper@jabbernet.dk