"2" + "2" = 4 i Excel men 0 i OpenOffice

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
netbjarne

"2" + "2" = 4 i Excel men 0 i OpenOffice

Post by netbjarne »

Jeg har fået overtalt kontoret til at benytte OpenOffice i stedet for Microsoft Office - og nu er jeg rendt ind i et svært tilfælde af "hvad sagde vi" fra mine skeptiske kolleger...

Problemet er de mange eksisterende regneark, hvori der er beregningerne indholdende celler, der faktisk er defineret som tekstfelter, men som indeholder tal. Disse felter håndterer Excel som tal, når de indgår i beregninger, mens OpenOffice calc håndterer dem som værdien 0.

Jeg ser 2 muligheder:

1) Vi får OpenOffice til at opføre sig som Excel
2) Vi går tilbage til Microsoft Office

Nogen gode forslag?
esbe0184
Site Admin

Re: "2" + "2" = 4 i Excel men 0 i OpenOf

Post by esbe0184 »

netbjarne wrote:Jeg har fået overtalt kontoret til at benytte OpenOffice i stedet for Microsoft Office - og nu er jeg rendt ind i et svært tilfælde af "hvad sagde vi" fra mine skeptiske kolleger...
Det er dejlig at høre at I er gået over til OpenOffice.org, dog er det svært at fjerne den sidste skeptikers "hvad sage vi".
Tager du f.eks. fem + 2 + ti + 9 + banan = ?, så er det jo nemt at se at det er et dårlig eksempel. Hvormod det eksempel du er blevet stillet overfor er lidt svære at komme med agumenter imod, selvom eksemplerne er ens, da der må være en grund til at man bevist har konvateret et tal til tekst ved at sætte et ' foran!
Problemet er de mange eksisterende regneark, hvori der er beregningerne indholdende celler, der faktisk er defineret som tekstfelter, men som indeholder tal. Disse felter håndterer Excel som tal, når de indgår i beregninger, mens OpenOffice calc håndterer dem som værdien 0.
Her er der en mulig korrekte løsning, som jeg godt ved at dine kollegaer ikke vi spise da den kræver manuel konvatering af arkne.

Code: Select all

'2
'2
=VÆRDI(A1)+VÆRDI(A2)
Men det er svær at forklar hvorfor programmet ikke opføre sig forkert ... nu da det gamle gjorde, og endnu være hvis bække programmer gør noget rigtig, men bare ikke er kompatible.

Håber i finder en løsning; det er kun i en overgangs periode der er konvaterings problemer.
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
netbjarne

Problemer ved modtagelse af dokumenter udefra...

Post by netbjarne »

Tjah. Jeg ved godt, at det ud fra et logisk synspunkt, er OpenOffice der gøre det korrekt.. Og de fleste af mine "brugere" er programmører, så de burde da om nogen kende til, hvor vigtigt der er med korrekte data/felt typer.

Det nytter blot ikke meget. For vi modtager ofte Excel regneark udefra, og det dur bare ikke at kalkulationerne på disse ark giver andre resultater på vores maskiner, end på afsenderens...

Og det dur altså heller ikke, at ringe til afsenderen og bede dem og at lave deres Excel regneark om, fordi vores OpenOffice er mindre tolerant for forkerte felttyper...

Gode råd til en stabil løsning på dette problem, modtages fortsat gerne :-)
Bjarne
Jesper Krogh

Re: Problemer ved modtagelse af dokumenter udefra...

Post by Jesper Krogh »

I oooforum.regneark, skrev netbjarne:
Tjah. Jeg ved godt, at det ud fra et logisk synspunkt, er OpenOffice
der gøre det korrekt.. Og de fleste af mine "brugere" er
programmører, så de burde da om nogen kende til, hvor vigtigt der er
med korrekte data/felt typer.
Programmører... hmmm..
Gode råd til en stabil løsning på dette problem, modtages fortsat
gerne :-)
Så må i kunne skrive en macro der løser problemet for jer?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Post Reply