Udemærket program OpenOffice - der er dog et par steder det halter - bl.a. det der hedder Ordfuldførelse - sær ting der ikke kan bruges,
men en anden funktion mangler i.fht. Word:
Når jeg scanner er dokument ind (på min hp.1610) til redigerbar tekst ind til word, så funker det fint og godt -
men denne funktion er helt fraværende i OpenOffice - eller er den godt gemt af vejen?? Kan nogen hjælpe derude!
Anker
Det kan jeg ikke svare på, men ordfuldførelse er den funktion jeg savner mest i Word. Prøv du at skrive ord som 'paraplyorganisationer', 'udviklingspotentiale', 'antiparlamentarisme' mv. utallige gange i dokumenter på 150 sider. Den funktion kunne spare mig for en MASSE tastearbejde i Word, men der må jeg troligt taste alle ord, igen og igen og igen og igen og igen og igen og ...
Når jeg scanner er dokument ind (på min hp.1610) til redigerbar tekst ind til word, så funker det fint og godt -
men denne funktion er helt fraværende i OpenOffice - eller er den godt gemt af vejen??
Kunne du uddybe det lidt? Har Word en "skan" knap?
demiratmak wrote:Når jeg scanner er dokument ind (på min hp.1610) til redigerbar tekst ind til word, så funker det fint og godt -
men denne funktion er helt fraværende i OpenOffice - eller er den godt gemt af vejen?? Kan nogen hjælpe derude!
Jeg tro ikke det er en funktion i MS-Word eller OpenOffice.org Writer, men en funktion i dit OCR program.
HP PSC 1600 All-in-One series Brugervejlednig wrote:Bemærk! Ved at scanne tekst (også kendt som OCR (optical character recognition)) kan du føre indholdet af artikler, bøger og andet trykt materiale ind i dit foretrukne tekstbehandlingsprogram (og mange andre programmer) som fuldt redigerbar tekst. Det er vigtigt, at du lærer at bruge OCR rigtigt, hvis du vil opnå de bedste resultater. Forvent ikke, at scannede tekstdokumenter er perfekte første gang, du bruger OCR-programmet. Det er en kunst at bruge et OCR-program, og det kræver tid og øvelse, før du beherske det. Yderligere oplysninger om at scanne dokumenter, især dokumenter, der indeholder både tekst og grafik, finder du i dokumentationen, der fulgte med OCR-programmet.
Denm måde hvorpå jeg læser citatet fra brugervejledningen, så skal du lave en eller anden opsætning i OCR programmet. Men desvære nævner de ikke hvilket OCR program det er der fulgte med.
Jeg kunne forestille mig at du kan ændre hvilket program OCR programmet skal sende til, men jeg har desvære ingen scaner tilsluttet pt., så jeg har svært ved at komme det nærmer!
Når jeg fx skriver "bes" foreslår OO "beslutning" og dernæst, når jeg fortsætter med t til "best" foreslås "bestyrelse". Fint nok. Men OO skal naturligvis have lært ordet først, dvs. når du skriver det (rigtigt) første gang.
Kan du beskrive nærmere, hvad du mener med at scanne?
Tænker du på en OCR_skanner, som kan omsætte fx en bogside til en redigerbar tekst i et tekstbehandlingsprogram?
Eller vil du markere en tekst på en hjemmeside og derpå lægge teksten ind i et OO dokument?
Kunne du uddybe det lidt? Har Word en "skan" knap?
Ja, Word har Indsæt => Billede => Fra scanner eller kamera... Bruger man den funktion, vælger man scannerprogrammet => Indsæt, og scanneren går i gang - og billedet bliver indsat i dokumentet.
Kaaredyret wrote:ordfuldførelse er den funktion jeg savner mest i Word. Prøv du at skrive ord som 'paraplyorganisationer', 'udviklingspotentiale', 'antiparlamentarisme' mv.
Her har Word Funktioner => Indstillinger for autokorrektur... Her kan du skrive en bogstavkombination, for eksempel "up", og ved næste mellemrum skriver den "udviklingspotentiale".
Du kan lave lige så mange du har lyst til, til dine lange svære ord;o)
Tak for tippet, men jeg synes egentlig ikke at det er min opgave som bruger at spilde tid med manuelle indtastninger. Jeg har i mit nuværende dokument over 34000 ord, med en gennemsnitslængde på 6.5 bogstaver. Det er ord i alle mulige former, med alle mulige endelser. Vi taler om rigtig mange ord som jeg gerne vil have autofuldført.
Words alternativ er bundhamrende primitivt og koster en masse indtastninger og tabt tid, mens det i Writer passer sig selv, alt mens jeg skriver præcis de ord jeg skal bruge, helt uden at jeg skal huske forkortelser. Det er en no brainer at bruge.
Men igen, du skal have tak for at gøre opmærksom på det. Jeg brugte det vist engang.
Vedr. scanning af redigerbar tekst.
I HP-director er der et punkt, der hedder noget i retningen af "scan dokument til" - her findes OOo desværre ikke. Jeg kontaktede for et par år siden HP, og fik her at vide, at der ikke var nogen planer om at understøtte OOo. Jeg har ikke siden undersøgt om HP har lavet nogen opdateringer, der har løst problemet.
Jeg tror at det med OCR programmet må jeg undersøge nærmere ellers må jeg jo undvære - på den anden side: tak for mange gode svar - rart at der findes nogen mennesker derude på den anden side af skærmen, som jeg faktisk kun kan blive klogere af - tak - for det.
Ordfuldførelse?? Jo der sker det når jeg fx skriver forholdsordet "til" og vil kun bruger dette ord - så foreslår den alle mulige sammensatte ord, med "til-" som præfiks, som jeg ikke er interesseret i. Men ligegyldig om jeg bruger mellemrumstangent eller Enter-knap kan jeg ikke sige "nejtak" til foreslaget fra OOo. Måske mig der har misforstået. Det burde være sådan, at jeg skulle kunne bruge min mellemrumstangent - uden der sker noget - og hvis jeg ville godtage foreslaget så "Enter"!!
Men ellers ser idéen fin ud til forfattere og oversættere, som jo bruger megen tid foran tangenterne. Anker
Du skal bare ufortrødent skrive videre hvis du ikke er interesseret, det er ikke ment som en afbrydelse. Fortsætter du, så skipper Writer forslagene. Det kræver tilvænning, men ikke så meget som når man vender tilbage til Word og må undvære. For mig var det i hvert fald et stort skridt tilbage.
Jeg tror at det med OCR programmet må jeg undersøge nærmere
Jeg har også en HP skanner, og den kan skanne dokumenter med tekst og billeder til en RTF-fil. Hvis din også kan det, er du "hjemme", for det er et format, som OOo også håndterer.
Din scanner leverer et billede, som et såkaldt OCR-program oversætter til tekst. OCR-programmet har du sansynligvis fået sammen med din scanner (sansynligvis SimpleOCR). Professionelle OCR-programmer er meget dyre.
OCR-programmerne leveres med et interface til Microsoft Office (hvem har mon betalt for det ?)
Det vil ikke være umuligt at udvikle et tilsvarende API til OpenOffice.org.
Problemet skal altså adresseres til OCR-leverandøren og ikke til OpenOffice.org. Du må efterspørge det hos din leverandør. Det er den eneste mulighed der er for at der vliber udviklet et API.
I bladet komputer for alle nr. 14/2005 var der en fuld udgave af programmet readiris, der er et godt ocr program der normalt koster. Det var måske nok en ældre udgave, men jeg kunne scanne tekst ind i writer på min hp all-in-one. Jeg har ikke fået det installeret igen efter en geninstallation af windows, så jeg kan ikke lige give en nøjagtig beskrivelse af hvordan man gør.