Hvad sker der hvis jeg fjerner OpenOffice?

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Kim Ravn

Hvad sker der hvis jeg fjerner OpenOffice?

Post by Kim Ravn »

Jeg vil gerne vende tilbage til at bruge Word i min tekstbehandling.
Men nu er alle mine wordfiler blevet til OpenOffice filer og derfor vil jeg gerne vide, hvad der sker, hvis jeg fjerner OpenOffice fra min computer?
Forsvinder alle mine tekstfiler sammen med programmet - eller bliver de IGEN til wordfiler?

mvh Kim Ravn
Balder

Re: Hvad sker der hvis jeg fjerner OpenOffice?

Post by Balder »

Kim Ravn wrote:Forsvinder alle mine tekstfiler sammen med programmet - eller bliver de IGEN til wordfiler?
Hvis dine tekstfiler hedder .doc til efternavn kan du åbne dem i Word. Hedder de derimod .odt, bliver du nødt til at gemme dem i Word-format først. - "Gem som" og så ned og bestemme filformat. Én ad gangen.

Har du både MS Office og OpenOffice på maskinen kan du højreklikke på en .doc fil, gå i egenskaber og ændre, hvilket program, der skal åbne filen. Vælges Word vil alle .doc filer derefter blive åbnet i Word.
Mvh - Balder
Kaaredyret

Re:Hvad sker der hvis jeg fjerner OpenOffice?

Post by Kaaredyret »

Nej, de bliver ikke til Wordfiler. Hvis du vil åbne OpenOffice Writer dokumenter i Word, skal du gemme dem som *.doc filer fra OpenOffice.org inden du afinstallerer det.

Når OpenOffice er afinstalleret, så vil dine Word dokumenter nok være forældreløse, dvs. de vil ikke være associeret med et program.

Der er mange tricks til hvordan man får dokumenterne associeret med Word, men jeg ville nu nok blot starte MS OFFICE setup og vælge repair/reparer. Vælg reparer som det sidste, altså efter at du har fjernet OOo.

Hvis du vil være på den sikre side, så husk at tage backup af dokumenter inden du gør noget drastisk eller semi-drastisk. Og gør det derudover jævnligt, til hverdag og til fest.

Det giver en ro i sjælen som ikke kan erhverves for guld eller ædelstene.
Bent

Re: Hvad sker der hvis jeg fjerner OpenOffice?

Post by Bent »

Kim Ravn wrote:
Jeg vil gerne vende tilbage til at bruge Word i min tekstbehandling.

Men nu er alle mine wordfiler blevet til OpenOffice filer og derfor
vil jeg gerne vide, hvad der sker, hvis jeg fjerner OpenOffice fra
min computer?
Forsvinder alle mine tekstfiler sammen med programmet - eller bliver
de IGEN til wordfiler?

mvh Kim Ravn

--
Nej, de forsvinder ikke, og OpenOffice bruger et standardiseret format -
OpenDocument-tekst - odt. Det kan Word sikkert læse da det er en vedtaget
standard.
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Lad os nu hjælpe Kim med hans specifikke problem, og give ham friheden til at vælge favorittekstbehandler uden brug af sarkasme; åbent filformat eller ej, så har jeg STADIG fravalgt Writer pga fundamentale mangler mv.

Den her filformats- og frihedskrig skulle helst ikke overskygge, at produkterne selv skal leve op til hvad der er "standard" for årstallet også. Jeg selv har ventet 5 år på disse ting, forgæves, mens andre har tudet mine ører fulde om at filformatet er en velsignelse i sig selv. Niks.

Under alle omstændigheder bør man hjælpe folk. :)
Bent

Post by Bent »

Kaaredyret wrote:
Lad os nu hjælpe Kim med hans specifikke problem, og give ham friheden
til at vælge favorittekstbehandler uden brug af sarkasme; åbent
filformat eller ej, så har jeg STADIG fravalgt Writer pga
fundamentale mangler mv.

Den her filformats- og frihedskrig skulle helst ikke overskygge, at
produkterne selv skal leve op til hvad der er "standard" for
årstallet også.

Under alle omstændigheder bør man hjælpe folk. :)

Jeg tror nu at Word kan læse .odt, jeg kom til at sende en .odt til
kommunen, de kunne åbne den - med lidt besvær - og de bruger ikke OOo
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Ah, måske jeg misforstod dig? :oops:

Nej, Word kan desværre ikke åbne eller blot vise ODT dokumenter og Microsoft har slet ingen planer om understøttelse af formatet. Dokumentet du sendte til kommunen har nok været omkring IT-afdelingen.
Svend Aage Svendsen

Post by Svend Aage Svendsen »

Du kan have flere problemer og opgaver du skal løse når du vil tilbage til MS Word.

Endelsen .doc associeres med et program, normalt Word. Under installation af OOo kan du tillade at OOo benyttes hver gang du vil åbne en .doc fil. Hvis du har tilladt dette, skal du have dette ændret før Word igen automatisk åbner dine .doc filer.
Om dette 'resettes' når du afinstallerer OOo ved jeg ikke, men du kan måske blive nødt til at geninstallere MS Office for at få dette på plads.

Dine .odt filer kan ikke åbnes og forstås af MS Word. (Kommunen har sikkert installeret OOo på en pc og derigennem konverteret din .odt fil for at kunne læse den). Hvis du vil have dine .odt filer ændret til .doc skal du gemme hver enkelt .odt fil i Word format. (Microsoft har hidtil meldt ud at de ikke vil understøtte .odt fomatet).
Der findes opskrifter på automatiseret ændring af .doc filer til .odt filer. Denne automatik kan genbruges, således at du kan automatisere ændring af .odt filer til .doc.
Ejnar

Post by Ejnar »

Der findes opskrifter på automatiseret ændring af .doc filer til .odt filer.
Den er meget nem:
Filer -> Guider -> Dokumentkonvertering...
Denne automatik kan genbruges, således at du kan automatisere ændring af .odt filer til .doc.
Ovennævnte er kun for konvertering TIL OpenDocument.
Vh
Ejnar
nemesis

Post by nemesis »

Hvorfor gøre tingene unødigt besværlige? 8)

Højreklik på *.doc fil.

Vælg "Åbn med" -> Vælg program

Find Word

Marker "Brug altid.."
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Det er absolut også en mulighed. MEN: jeg mener at have set at nogle MS Office programmer startes med et par parametre ... og nogle gange man vælger denne metode så får man et knap så pænt dokumentikon.

Jeg foretrækker at lade REPARER genetablere alt som det skal være i MS Office, i ét hug. Det er også en metode som nybegyndere udi IT kan forstå og anvende.
nemesis

Post by nemesis »

[quote="Kaaredyret"]Det er absolut også en mulighed. MEN: jeg mener at have set at nogle MS Office programmer startes med et par parametre ... og nogle gange man vælger denne metode så får man et knap så pænt dokumentikon.

Jeg foretrækker at lade REPARER genetablere alt som det skal være i MS Office, i ét hug. Det er også en metode som nybegyndere udi IT kan forstå og anvende.[/quote]

Sandt nok - men det bør nok understreges at:

Gem ALTID filer i et universelt format som andre helt sikkert kan åbne.

Så får man aldrig disse problemer.

Tekstbehandlings-/præsentations-/regneark- og grafik- programmer har altid deres egne specielle formater og dem skal man ALDRIG gemme i.
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Desværre åbner hverken Word eller WordPerfect disse "universelle formater" (bortset fra ren tekst), så indtil de kan det er det et skidt råd til folk at gemme i disse formater. Du kan ikke vide dig sikker på at kampen lykkes... endnu.

Spørgeren i denne tråd ville vide hvad der skete hvis han fjernede OOo for at returnere til MS Office og Word ... og i det tilfælde ville blive ked af at have gemt i OOo formatet. ;)
nemesis

Post by nemesis »

[quote="Kaaredyret"]Desværre åbner hverken Word eller WordPerfect disse "universelle formater" (bortset fra ren tekst), så indtil de kan det er det et skidt råd til folk at gemme i disse formater. Du kan ikke vide dig sikker på at kampen lykkes... endnu.[/quote]

Hvis hverken Word eller WP kan åbne dem, ville de jo ikke være universelle. 8)

De universelle office formater(som alle programmer kan åbne) er MSOffice formater. (tekstbehandling, regneark og præsentation).

[quote="Kaaredyret"]Spørgeren i denne tråd ville vide hvad der skete hvis han fjernede OOo for at returnere til MS Office og Word ... og i [i]det [/i]tilfælde ville blive ked af at have gemt i OOo formatet. ;)[/quote]

Netop!

Hvis han havde gemt i doc, xls .... formaterne ville problemet have været noget mindre
Ejnar

Post by Ejnar »

De universelle office formater(som alle programmer kan åbne) er MSOffice formater. (tekstbehandling, regneark og præsentation).
Hvordan kan et format være universelt, når kun et enkelt firma har fuldstændigt kendskab til det?
Vh
Ejnar
Post Reply