Serverinstallation i skolemiljø

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Jkp

Serverinstallation i skolemiljø

Post by Jkp »

Vi overvejer at skifte til Openoffice 2.0.2 på vores skole. Er der nogen der har erfaringer for anvendelse i skolemiljø med mange brugere, der bruger forskellige maskiner. Det ville være rart at undgå registreringer at alle brugere på alle maskiner. Er der evt nogen der har en "Netværksinstallations ABC"

MVH Jørgen
finngl

Re:Serverinstallation i skolemiljø

Post by finngl »

Der er en vejledning på vej - den vil være tilgængelig på dok.oooforum.dk om kort tid!

Med venlig hilsen

Finn Gruwier Larsen
Lodahl

Post by Lodahl »

Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
finngl

Post by finngl »

Jeg har testet ovenstående på min bærbare med Windows XP, SP2. På min maskine virker det faktisk ikke (med OOo 2.0.2)!

Der var en lang tråd om emnet med titlen "Undgå registreringsformular m. m. ved første start af OOo" på dansk@da.openoffice.dk tilbage i oktober sidste år. Så vidt jeg husker var resultaterne af at ændre i Setup.xcu lidt tvetydige.

Er der andre, der kan be- eller afkræfte, at ovenstående virker? Jeg kan jo have tastet et eller andet forkert...

Hvis vi kan finde en skudsikker opskrift på hvilke ændringer, der skal laves i Setup.xcu, så vil jeg tro, vi kan lave en makro til at automatisere det med som næste skridt.

Mvh.

Finn G. Larsen
Jkp

Post by Jkp »

Jeg har nu prøvet den foreslåede metode på min XP SP2 arbejdsstation, men her virker metoden desværre heller ikke. Håber nogen kan hjælpe.

MVH Jørgen
Michael

Post by Michael »

Prøv at ændre datoen til en nyere. Jeg har haft erfaringer med at datoen kan "blive for gammel".
finngl

Post by finngl »

Tak for det, Michael - du er en helt. Jeg har ændret datoen fra 1. januar 2006 til 1. marts 2006 - og nu virker det!!

Det er simpelthen ekstremt utilfredsstillende, at man i et open source produkt, som er gratis tilgængeligt for enhver, lægger sådanne meningsløse fælder for brugeren...!
Jkp

Post by Jkp »

Tak for hjælpen - nu virker det også for mig!

Kan det lade sig gøre at sætte Writer til at gemme i doc-format uden at hver enkelt bruger skal lave denne indstilling i indlæs/gem for alle - og selvfølgelig tilsvarende for calc og Impress?

Er der nogen der ved om indstillingen i stier, for hvor OOO skal gemme, automatisk kan sættes til brugerens hjemmedrev (i mit tilfælde Z-drevet)?

Med venlig hilsen Jørgen
finngl

Post by finngl »

Ja, det kan godt lade sig gøre at lave et sæt indstillinger, der automatisk bliver gældende for alle brugere. Kataloget <programdir>/Presets er beregnet hertil (nyt fra og med version 2.0 - eller var det 2.01?).

Jeg vil umiddelbart mene, at fremgangsmåden må være:

- Lav en frisk OOo-installation på en maskine.
- Mens du er logget ind på maskinen som "bruger x", laver du de ønskede indstillinger i OOo.
- Log ud af "bruger x" (vigtigt - ellers bliver indstillingerne ikke flushet ud til konfigurationsfilerne!)
- Tag nu hele kataloget med "bruger x"'s indstillinger (på Windows: <hjemmekatalog>\Application Settings\Openoffice.org2\user) og læg en kopi af dette som <OOoinstdir>\Presets (rename først det oprindelige som Presets.bak el. lign).
- Derefter skulle indstillingerne i Presets blive gældende for alle brugere.

Rapportér gerne tilbage hertil, hvordan det gik!

Og forøvrigt: har du udfyldt spørgeskemaet på http://da.openoffice.org?

Med venlig hilsen

Finn G. Larsen
Jkp

Post by Jkp »

Jeg kan desværre ikke få det til at fungere . Jeg har prøvet den beskrevne fremgangsmåde - og nogle varianter men uden held. Jeg forstår dig sådan at user-mappen fra "bruger X" skal puttes ned i OOoinstdir omdøbes til presets og helt erstatte den eksisterende mappe med navnet presets.

Mine justeringer i indstillinger slår bare ikke gennem når jeg logger på som en anden bruger - alle indstillinger skal laves påny for den næste bruger - og det er ikke så smart, når mange skoleelever skal kunne bruge opsætningen. Håber der findes en løsning.

MVH Jørgen
finngl

Post by finngl »

Nu har jeg prøvet at teste det - jeg kan heller ikke få det til at virke. Men ikke desto mindre mener jeg altså stadig, at det BURDE virke! Prøv at søge på ordet "presets" i OOo's hjælpefunktion. Så kommer du til en hjælpeside med overskriften "Stier". I afsnittet "Elementer i stilisten med mere end én sti" står der: "Første gang brugeren starter OpenOffice.org, bliver {user}-kataloget kopieret til brugeren fra kataloget {netinstall}/presets". {netinstall} refererer iflg. hjælpesiden til OpenOffice.org-hovedkataloget.

Hvis det ikke virker som beskrevet (og det gør det øjensynligt ikke), er enten hjælpesiden eller programmet fejlbehæftet.

Med venlig hilsen

Finn Gruwier Larsen
Jkp

Post by Jkp »

Jeg havde været på hjælpesiden inden jeg skev sidste gang, og fundet det du skriver. Tilsyneladende er der en fejl et eller andet sted. Mon nogen kan hjælpe?

mvh Jørgen
finngl

Post by finngl »

Jeg vil i hvert fald gøre hvad jeg kan - det er et vigtigt problem at få løst!

Det næste naturlige skridt vil nok være at prøve at finde en OOo, hvor det faktisk virker, så vi kan få indkredset fejlen. Altså prøve med tidligere versioner/andre operativsystemer/andre lokaliseringer end dansk.

F. eks. vil jeg lige prøve hvordan det arter sig på Linux.

Med venlig hilsen

Finn Gruwier Larsen
finngl

Post by finngl »

Nu har jeg fået testet lidt. Resultaterne er ret mærkværdige.

Nedarvning af indstillinger via Presets-kataloget virker generelt ikke i de danske udgaver. Der er dog den undtagelse, at nogle få af Autokorrektur-indstillingerne faktisk nedarves! Mønsteret er det samme på Linux og Windows, og det gælder både for 2.0.1 og 2.0.2.

Jeg har også testet en US-udgave af OOo 2.0.2 til Windows. Her er der flere af indstillingerne, der nedarves - men ikke alle! Hvis man f. eks. sætter Writer til at gemme i .doc-format, nedarves det ikke. Ændring af ordbogsindstillinger ændres heller ikke.

Jeg vil gerne fortsat hjælpe dig med at finde nogle løsninger - det må kunne lade sig gøre at finde nogle workarounds. Send venligst en mail til finn snabel-a gruwier punktum dk.

Med venlig hilsen

Finn Gruwier Larsen
Lodahl

Post by Lodahl »

Til Jkp of FinnGL
Efterhånden som I får fundet nogle konklussioner, skal I huske at notere det ned, så andre kan få glæde af det. Jeg hjælper gerne op det.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Post Reply