Ændre i standardskabelon

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

ask

Ændre i standardskabelon

Post by ask »

Hej

Jeg vil gerne ændre i den skabelon man bruger som standard når man vælger "nyt tekstdokument". Via F11 kan jeg ændre i typografierne mm., men næste gang jeg laver et nyt dokument er det de gamle typografier igen. Hvordan ændrer jeg den standardskabelon?

Takker :)
Venlig Hilsen

Ask Josephsen
finngl

Re:Ændre i standardskabelon

Post by finngl »

Du kan gøre to ting - hvad der er smartest, afhænger af hvad det præcist er, du gerne vil.

1: Når du har Writer åben, kan du inde i menupunktet Funktioner > Indstillinger gå ind under "OpenOffice.org Writer" og der finde noget der hedder "Grundlæggende skrifttyper". Her kan du ændre de fonte og størrelser, som de automatiske skabeloner baserer sig på.

2: Hvis det ikke rækker til det, du vil lave, kan du naturligvis også definere dine egne skabeloner ved at lave et dokument, og derefter vælger Filer > Skabeloner > Gem. Når du senere vil starte et dokument baseret på en skabelon som du har gemt på denne måde, kan du gøre det ved at vælge Filer > Ny(t) > Skabeloner og dokumenter. Du kan også vælge at bruge en af dine egne skabeloner som fast standardskabelon. Det gøres under Filer > Skabeloner > Administrer. Når du har valgt en skabelon, kan du vælge "Anvend som standardskabelon" fra menuen på knappen "Kommandoer".

Med venlig hilsen

Finn G. Larsen
JFM

Post by JFM »

Vil du vide endnu mere om skabeloner, kan du læse mere her om på:
http://doc.oooforum.dk/
kapitel 12

Hilsen

Jørgen
ask

Post by ask »

Det var lige hvad jeg søgte, tak for tipsene :)
finngl wrote:1: Når du har Writer åben, kan du inde i menupunktet Funktioner > Indstillinger gå ind under "OpenOffice.org Writer" og der finde noget der hedder "Grundlæggende skrifttyper". Her kan du ændre de fonte og størrelser, som de automatiske skabeloner baserer sig på.
Venlig Hilsen

Ask Josephsen
donolesen

Post by donolesen »

finngl wrote:Du kan gøre to ting - hvad der er smartest, afhænger af hvad det præcist er, du gerne vil.

1: Når du har Writer åben, kan du inde i menupunktet Funktioner > Indstillinger gå ind under "OpenOffice.org Writer" og der finde noget der hedder "Grundlæggende skrifttyper". Her kan du ændre de fonte og størrelser, som de automatiske skabeloner baserer sig på.

2: Hvis det ikke rækker til det, du vil lave, kan du naturligvis også definere dine egne skabeloner ved at lave et dokument, og derefter vælger Filer > Skabeloner > Gem. Når du senere vil starte et dokument baseret på en skabelon som du har gemt på denne måde, kan du gøre det ved at vælge Filer > Ny(t) > Skabeloner og dokumenter. Du kan også vælge at bruge en af dine egne skabeloner som fast standardskabelon. Det gøres under Filer > Skabeloner > Administrer. Når du har valgt en skabelon, kan du vælge "Anvend som standardskabelon" fra menuen på knappen "Kommandoer".

Med venlig hilsen

Finn G. Larsen
Hej Finn...Jeg har prøvet det sidste med "Anvend som standardskabelon" fra menuen på knappen "Kommandoer....", men der er ikke noget der "Anvend som standardskabelon" under min knap: "Kommandoer"...Der er en der hedder opdater, ny(t) osv....

MVH DonOlesen
finngl

Post by finngl »

Du skal først udvælge den skabelon, du vil bruge. Når du derefter klikker på Kommando-knappen, vil der være et nyt menupunkt.
donolesen

Post by donolesen »

finngl wrote:Du skal først udvælge den skabelon, du vil bruge. Når du derefter klikker på Kommando-knappen, vil der være et nyt menupunkt.
Hej Jeg har fosøgt at udvælge den skabelon jeg har lavet, der hedder "Per", ved at klikke på "Per" og derefter vælge typografi og derefter vælge standard. Men jeg kan ikke få noget frem hvor der står "anvend som skabelon"...Jeg bruger writer 2.3, hvis det har nogen betydning? MVH Per
finngl

Post by finngl »

Prøv at forklare lidt mere udførligt hvad du gør. Hvilke menupunkter væger du?
donolesen

Post by donolesen »

finngl wrote:Prøv at forklare lidt mere udførligt hvad du gør. Hvilke menupunkter væger du?
Hej ...Jeg åbner writer og går op i filer – skabeloner – administrer

så kommer der et vindue frem, der hedder ”administrer skabeloner”

nederst på dette vindue kan jeg til venstre vælge skabeloner, og ændre det til dokumenter, hvis jeg vil og nederst til højre står der dokumenter, som jeg kan ændre til skabeloner.

I et felt til venstre står der: Mine skabeloner, præsentationer, præsentationsbaggrunde og mit navn ”Per”, som jeg har fået tilføjet, da jeg forsøgte at finde ud af det.

I feltet til højre står der: ”unavngivet 1”

Helt ude til højre står der Luk, Kommandoer, Hjælp og længere nede adressebog og filer

Under knappen ”Kommandoer” kan jeg vælge: udskriftsindstillinger og opdater

Men ingen med navnet ”anvend som standardskabelon”, heller ikke når jeg har markeret den der hedder ”unavngivet”

MVH Per
Jens S

Post by Jens S »

I et felt til venstre står der: Mine skabeloner, præsentationer, præsentationsbaggrunde og mit navn ”Per”, som jeg har fået tilføjet, da jeg forsøgte at finde ud af det.
Dobbeltklik på Mine skabeloner marker "Per" , tryk på Kommandoer og vælg næstnederst i menuen Anvend som standardskabelon og luk så.

mvh
Jens
finngl

Post by finngl »

Du skal markere "Per" - ikke "Unavngivet".

Mvh.

Finn
donolesen

Post by donolesen »

Jens S wrote:
Dobbeltklik på Mine skabeloner marker "Per" , tryk på Kommandoer og vælg næstnederst i menuen Anvend som standardskabelon og luk så.

mvh
Jens
Jeg har nu dobbeltklikket på ”Per” og under ”Kommandoer” er der nu disse muligheder: Nyt, slet,
importer, udskriftsindstillinger, importer. Men stadig ingen ”anvend som standardskabelon”? MVH Per
finngl

Post by finngl »

Jeg må vist desværre give fortabt. Det burde virke. Det er en funktion, der har været der altid.

Mvh.

Finn
donolesen

Post by donolesen »

finngl wrote:Jeg må vist desværre give fortabt. Det burde virke. Det er en funktion, der har været der altid.

Mvh.

Finn
Hej igen. Kan det skyldes at jeg har en "forkert" udgave, da det var et af problemerne i ooodraw?
finngl

Post by finngl »

Du har tidligere skrevet at du bruger version 2.3, og der er ikke noget forkert ved den. Det, vi taler om her, er en funktion, der vistnok har været tilstede i OOo siden version 1.0...

Mvh.

Finn
Post Reply