Jeg bruger OOo 2.0.2 og har indstalleret den danske ordbog.
Når jeg har redigeret mit dokument færdig og ordelt dokumentet, ser det nydeligt ud.
Jeg redigerer nu videre i dokumentet og kører ordelingen igen til sidst.
Dette medfører naturligvis at dokumentet ombrydes anderledes; men samtid sker der to ting, der ikke er hensigtsmæssige.
1. Hvis et ord, der var delt i den første formattering rykkes om eller ned og dermed ikke længere skal være orddelt, så bliver delingsstedet stadig market med en lille bindestreg på en grå baggrund. Jeg er derefter nødt til at stille mig efter bindestregen og taste backspace
2. Ordlings programmet kører alle ord, der er delte igennem igen, og jeg skal bekræftige den deling jeg allerede har bekræftiget.
Hvordan overvinder jeg disse to irriterende uhensigtsmæssigheder?
Venlig hilsen
Flemming
Orddeling/Hyphenation
-
Re:Orddeling/Hyphenation
Det ser du kun på skærmen under redigering. Du behøver ikke slette stregerne, for de er ikke synlige i udskrift.1. Hvis et ord, der var delt i den første formattering rykkes om eller ned og dermed ikke længere skal være orddelt, så bliver delingsstedet stadig market med en lille bindestreg på en grå baggrund. Jeg er derefter nødt til at stille mig efter bindestregen og taste backspace
Vh
Ejnar
Ejnar
-
Tak for svaret, Ejnar.
Jo, jeg har også bemærket, at orddelingerne ikke kommer med i printet; men så meget desto mere er de unødvendige og forstyrrende på skærmen.
Så mine spørgsmål er stadig:
1. Hvordan slipper jeg af med visningen af orddelinger efter reformattering af teksten?
2. Hvorfor skal jeg genbekræftige orddelinger, når orddelingsprogrammet køres flere gange?
Venlig hilsen
Flemming
Jo, jeg har også bemærket, at orddelingerne ikke kommer med i printet; men så meget desto mere er de unødvendige og forstyrrende på skærmen.
Så mine spørgsmål er stadig:
1. Hvordan slipper jeg af med visningen af orddelinger efter reformattering af teksten?
2. Hvorfor skal jeg genbekræftige orddelinger, når orddelingsprogrammet køres flere gange?
Venlig hilsen
Flemming
-
Orddelingsstregerne (og andre felter) vises som sagt blot på skærmen, men kan nemt slås fra:
Vis -> Feltskygger Til/Fra (control - F8)
Den irriterende orddelingsforespørgsel skal jeg forklare. Først skal du vide hvordan du slår den fra:
Instillinger -> Sprogindstillinger -> Skrivehjælp
Gå ned i nederste felt (der er 3) og sæt hak i 'Del ord uden forespørgsel'.
Grunden til at programmet spørger om orddeling (selvom yderligere forespørgsler er irriterende) er, at orddelingen er meget en æstetisk ting, der ikke altid er lige let at automatisere. Af samme grund benytter jeg simpelthen aldrig automatisk orddeling, slet ikke i dokumenter med ulige højremargin. Her deler jeg ikke ord så tit, og når jeg gør skal det virkelig være et sted i ordet hvor det ikke forstyrrer læserens læserytme. Og så er design en kunst, ikke en metervare! Det skal se pænt ud også.
Derfor vælger jeg selv præcis hvor ordet skal deles ved at taste control og -
Vis -> Feltskygger Til/Fra (control - F8)
Den irriterende orddelingsforespørgsel skal jeg forklare. Først skal du vide hvordan du slår den fra:
Instillinger -> Sprogindstillinger -> Skrivehjælp
Gå ned i nederste felt (der er 3) og sæt hak i 'Del ord uden forespørgsel'.
Grunden til at programmet spørger om orddeling (selvom yderligere forespørgsler er irriterende) er, at orddelingen er meget en æstetisk ting, der ikke altid er lige let at automatisere. Af samme grund benytter jeg simpelthen aldrig automatisk orddeling, slet ikke i dokumenter med ulige højremargin. Her deler jeg ikke ord så tit, og når jeg gør skal det virkelig være et sted i ordet hvor det ikke forstyrrer læserens læserytme. Og så er design en kunst, ikke en metervare! Det skal se pænt ud også.
Derfor vælger jeg selv præcis hvor ordet skal deles ved at taste control og -
-
Tak Kaaredyr, det er lige netop de oplysninger, jeg skal bruge.
Venlig hilsen
Flemming
Venlig hilsen
Flemming