Hvordan skifter jeg sprog for et dokument ?

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

finngl

Re:Hvordan skifter jeg sprog for et dokument ?

Post by finngl »

Det betyder ikke noget for mig i praksis, da jeg alligevel aldrig bruger stavekontrollen. Men mærkeligt er det. Og endnu mere mærkeligt, at jeg har problemet på to forskellige Linux-distributioner. Samt at ingen andre tilsyneladende har problemet!
Emand

Re: Hvordan skifter jeg sprog for et dokument ?

Post by Emand »

Jagge wrote:Jeg har nu bokset med det her et stykke tid og fatter ikke opbygningen af writer på det punkt.

Jeg har hentet UK og DK ordbøger men kan ikke få writer til at opfatte et dokument som engelsk.

Jeg har i indstillinger>sprog>sproginstillinger valgt engelsk uk som standardsprog for dokumenter og hakket af i "kun for nuværende dokument"

Derudover har jeg valgt at stavekontrol skal være aktiv mens jeg skriver. Lige lidt hjælper det, engelske ord understreges og de ord der foreslåes af ordbog er danske... SUK.

Jeg kan så vælge at et afsnit skal opfattes som engelsk hvis jeg højreklikker men det er for bøvlet.

Fatter ikke at man ikke bare i menuen funktioner>sprog kan vælge det der skal være gældende for dokumentet og så er den skid slået.

Please en eller anden fortæl mig hvordan jeg gør inden jeg opgiver og ryger på MS vognen :0)

Venlig hilsen

Jagge
Jeg syntes også at stavekontrollen fungere lidt uhensigtsmæssigt, kunne ønske at man kunne skift sprog på samme måde som i Thunderbird!
Jeg har dog fundet ud af at man under formater/tegn kan angive hvilket sprog man vil skrive i.

Mvh
Esben
Jagge

Post by Jagge »

Emand wrote: Jeg syntes også at stavekontrollen fungere lidt uhensigtsmæssigt, kunne ønske at man kunne skift sprog på samme måde som i Thunderbird!
Jeg har dog fundet ud af at man under formater/tegn kan angive hvilket sprog man vil skrive i.
Mvh
Esben
Det virker så bare ikke for mig overhovdet.

Jeg går tilbage til oo 1.1.5 men jeg må sige at jo mere jeg har brugt OO jo mere står det for mig som et ufærdigt produkt, og det synes jeg bare er superærgeligt.

Jeg vil IKKE advokere så kraftigt for det program til venner og bekendte mere synes simpelthen ikke det er stabilt og troværdigt nok. Hvis man hele tiden skal side og være nervøs for integriteten af ens dokumenter så er det bare intet værd i mine øjne.

Som et troværdigt alternativ til MS halter det noget. Har overvejet om jeg skal kigge efter om suns implementering er mere fejlrettet men har sgu mistet modet lidt.

Venlig hilsen, og tak til dem der prøvede at hjælpe.

Jakob
Emand

Post by Emand »

Jagge wrote:
Emand wrote: Jeg syntes også at stavekontrollen fungere lidt uhensigtsmæssigt, kunne ønske at man kunne skift sprog på samme måde som i Thunderbird!
Mvh
Esben
Det virker så bare ikke for mig overhovdet.

Jeg går tilbage til oo 1.1.5 men jeg må sige at jo mere jeg har brugt OO jo mere står det for mig som et ufærdigt produkt, og det synes jeg bare er superærgeligt.

Jeg vil IKKE advokere så kraftigt for det program til venner og bekendte mere synes simpelthen ikke det er stabilt og troværdigt nok. Hvis man hele tiden skal side og være nervøs for integriteten af ens dokumenter så er det bare intet værd i mine øjne.

Som et troværdigt alternativ til MS halter det noget. Har overvejet om jeg skal kigge efter om suns implementering er mere fejlrettet men har sgu mistet modet lidt.

Venlig hilsen, og tak til dem der prøvede at hjælpe.

Jakob
Hej Jakob

Undre mig at du ikke kan få det til at virke, hvis du er interesseret vil jeg godt prøve at hjælpe dig via remote control.

/Esben
Jagge

Update, problemet er fundet tror jeg.

Post by Jagge »

Emand wrote: Undre mig at du ikke kan få det til at virke, hvis du er interesseret vil jeg godt prøve at hjælpe dig via remote control.

/Esben
Hey

Har bokset med det og fundet ud af at et af problemerne er at der er så mange steder at man skal skifte sprog før det rent faktisk slår igennem.

Jeg finder det meget uigennemskueligt men anyway måske det kan hjælpe andre. Et af problemerne er at jeg ikke var opmærksom på at man ud over at skifte sprog for dokumentet også skal skifte sprog for fonten og YDERLIGERE også skifte sprog for alle de afsnitstypografier man benytter. Det virker MEGET omstændigt og bevirker at når jeg skal skrive dansk igen så skal jeg endnu engang modificere alle mine afsnitstypografier.

Det virker ærligt talt alt alt for omstændigt men ok det virker nu.

Venlig hilsen

Jakob
Lone

Re:Hvordan skifter jeg sprog for et dokument ?

Post by Lone »

Tak for det tip med Formater-Tegn til at skifte sprog.
Jeg har fundet ud af at, hvis man har en indholdsfortegnelse, kan man desværre ikke kan markere hele dokumentet med ctrl+a og køre stavekontrol eller ændre sprog med formater-tegn. Så løsningen er den langsomme med shift og page down :(

Jeg synes at det er lidt ulogisk at man skal skifte sprog på denne måde.
Post Reply