Hvordan skifter jeg sprog for et dokument ?

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Jagge

Hvordan skifter jeg sprog for et dokument ?

Post by Jagge »

Jeg har nu bokset med det her et stykke tid og fatter ikke opbygningen af writer på det punkt.

Jeg har hentet UK og DK ordbøger men kan ikke få writer til at opfatte et dokument som engelsk.

Jeg har i indstillinger>sprog>sproginstillinger valgt engelsk uk som standardsprog for dokumenter og hakket af i "kun for nuværende dokument"

Derudover har jeg valgt at stavekontrol skal være aktiv mens jeg skriver. Lige lidt hjælper det, engelske ord understreges og de ord der foreslåes af ordbog er danske... SUK.

Jeg kan så vælge at et afsnit skal opfattes som engelsk hvis jeg højreklikker men det er for bøvlet.

Fatter ikke at man ikke bare i menuen funktioner>sprog kan vælge det der skal være gældende for dokumentet og så er den skid slået.

Please en eller anden fortæl mig hvordan jeg gør inden jeg opgiver og ryger på MS vognen :0)

Venlig hilsen

Jagge
Jagge

Re: Hvordan skifter jeg sprog for et dokument ?

Post by Jagge »

Jagge wrote: Jeg kan så vælge at et afsnit skal opfattes som engelsk hvis jeg højreklikker men det er for bøvlet.
Ydermere så er det US english jeg kan vælge på trods af at det er UK ordbøger jeg valgte at hente :0(
Lodahl

Re:Hvordan skifter jeg sprog for et dokument ?

Post by Lodahl »

Hej,
Når du vælger sprog, står der så abc og et flueben lige til venstre for sproget ?

Det betyder at ordbogen findes.

Hvis du er i dokumentet og trykker F7 (Stavekontrol), kontrollerer den så ikke mod den ordbog du har valgt ?

Sådan fungerer det hvertfald hos mig. Jeg bruger det ofte, det med at skifte sprog fo et enkelt dokument.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Jagge

Post by Jagge »

Lodahl wrote:Hej,
Når du vælger sprog, står der så abc og et flueben lige til venstre for sproget ?

Det betyder at ordbogen findes.
Jo når jeg i indstillinger>sprog>sprogindstillinger vælger "standardsprog for dokumenter" til at være engelsk (storbritanien) så er der et abc med flueben ved siden af.

Jeg vælger så at hakke af i "kun for nuværende dokument".

Lodahl wrote: Hvis du er i dokumentet og trykker F7 (Stavekontrol), kontrollerer den så ikke mod den ordbog du har valgt ?
Nej den bruger dansk ordbog. Jeg kan så vælge engelsk men så skal jeg for hvert ord vælge engelsk igen da den hele tiden hopper tilbage til dansk.

Ydermere er det sådan at hvis jeg højreklikker på et ord der er blevet understreget af stavekontrolen er det kun danske ord der foreslåes.. Det er meget frustrerende og hvis jeg ikke kan få det til at funge er det nomore oo til mig da jeg altså skal skrive en engelsk tekst.

Jeg har indtil nu haft krydset af i "kontroler på alle sprog" i skrivehjælp men den eneste forskel er at der så kommer understregninger under alle engelske ord men alt bliver stadig kontroleret på DK.

Venlig hilsen

Jakob

Sådan fungerer det hvertfald hos mig. Jeg bruger det ofte, det med at skifte sprog fo et enkelt dokument.[/quote]
Jagge

Post by Jagge »

Nu har jeg lige prøvet i den gamle oo som jeg stadig har liggende (1.4) og her virker det godt nok så min konklussion er at 2.0.3 bare stadig er alt for buggy til at jeg vil bruge den.

De nye formater må vente for mit vedkommende for som det er nu så er det ikke godt nok.

Venlig hilsen

Jakob
finngl

Post by finngl »

Jeg har ikke det problem. Hvis jeg under Funktioner > Indstillinger > Sprog vælger f. eks. Engelsk (UK) for det nuværende dokument, så stavekontrolleres der på engelsk i dokumentet.

Med venlig hilsen

Finn Gruwier Larsen
Jagge

Post by Jagge »

finngl wrote:Jeg har ikke det problem. Hvis jeg under Funktioner > Indstillinger > Sprog vælger f. eks. Engelsk (UK) for det nuværende dokument, så stavekontrolleres der på engelsk i dokumentet.
Det er så bare for mærkeligt et der version 2.0.3 du har ?

Venlig hilsen

Jakob
finngl

Post by finngl »

2.0.2 på Linux. 2.0.3 er ikke udkommet endnu :-)

Til gengæld har jeg et andet problem - jeg kan ikke få stavekontrollen til at virke på dansk!

Mvh.

Finn
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Den slags der virker ok nu hvor jeg har installeret de ønskede ordbøger via Filer -> Guider -> Installer flere ordbøger

Jeg kunne ikke vælge dansk i starten, men derefter gik det vist nok fint. Det var lidt af en slåskamp at få det til at virke på min Ubuntu Linux, men ikke lige så meget som at hente OOo, udpakke, konvertere til .deb packages og installere fra en kommandoprompt...
finngl

Post by finngl »

Jeg har også en PC med Ubuntu. Jeg havde nu ikke de store problemer med installationen af 2.0.2 på Ubuntu - jeg fulgte bare installationsvejledningen efter først at have afinstalleret den medfølgende OOo 1.9.xxx.

Men på Ubuntu har jeg fuldstændig det samme problem som på Fedora: Jeg kan godt downloade og installere de danske ordbogsfiler med guiden, men når jeg kører stavekontrollen på dansk, accepteres enhver vilkårlig bogstavkombination som et gyldigt dansk ord!

Jeg kan se at ordbogen rent faktisk er blevet hentet ned og lagt i user/wordbook. Men inde i sprogindstillingerne mangler det ikon, som viser, at der er en ordbog, ud for sproget Dansk.

Hvis jeg f. eks. vælger at stavekontrollere på italiensk i stedet, fungerer stavekontrollen som forventet.
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Det var nu heller ikke svært at installere det (jo, hvis man er almindelig bruger), men bare træls at konvertere en håndfuld filer for at installere igen og igen. Man savner et installationsprogram.

I den mappe hvor dine ordbøger ligger, se om følgende linjer er at finde i filen dictionary.lst:

DICT da DK da_DK
HYPH da DK hyph_da_DK

Hvis ikke, prøv at tilføje dem. Bedre?
finngl

Post by finngl »

Hvad mener du med at konvertere? Jeg husker ikke at jeg skulle konvertere noget. Men jeg er enig at det ikke er så brugervenligt, så den berømte "fru Hansen" selv kan gøre det!

Jeg har tjekket dictionary.lst, som du forelog - den ser rigtig nok ud.

Mvh.

Finn
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Du konverterer ikke? Så må du have hapset *.deb filerne fra da.openoffice.org, ikke?

Jeg har altid hentet den engelske udgave af færdige udgaver og developer builds her (konen og jeg snakker og skriver engelsk herhjemme), så jeg henter det "officielle" Linux build, der er RPM filer til SuSe Linux mv.

Disse *.rpm filer skal jeg konvertere til *.deb filer, og selvom det kan gøres med en kommando, så forstår jeg ikke helt hvorfor udviklerne af hvilken som helst distro ikke laver en brugergrænseflade til det. Jeg antager ikke at de venter på at kommandolinjen vender tilbage som det nye retro-hit! Sun leverer et installationsprogram til StarOffice 8, men det går død når det opdager at jeg bruger en Debian baseret Linux... ak ak. Jeg kan end ikke installere det manuelt. Nå, skulle lige have lidt luft der :)

Mine ordbøger ligger for resten under /home/<bruger>/.openoffice/share/wordbook - er det der du kigger?
finngl

Post by finngl »

[quote]Du konverterer ikke? Så må du have hapset *.deb filerne fra da.openoffice.org, ikke?
[/quote]

Ja, det var vistnok det, jeg gjorde.

[quote]Mine ordbøger ligger for resten under /home/<bruger>/.openoffice/share/wordbook - er det der du kigger?
[/quote]

Nej - mine ligger under /home/<bruger>/.openoffice.org2/user/wordbook.

Mvh.

Finn
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Jeg fæ, det var også der jeg mente. Hmm, så er vores indstillinger omtrent identiske... du har måske fået en ultra-tolerant stavekontrol. :?
Post Reply