Writer ændrer dokument ved åbning......Er det stadig i beta?
Writer ændrer dokument ved åbning......Er det stadig i beta?
Jeg er ude for det meget frusterende at hvis jeg har lavet en opdeling i et dokument baseret på overskriftstypografier og har nummereret dem via dispositionsnummerering sker der det at når jeg gemmer og åbner dokumentet er hele min opsætning ændret når jeg genåbner dokumentet....
Det er da for frustrerende og virker totalt ubrugeligt så hvis nogen har en ide om hvad der går galt så vil jeg MEGET gerne høre om det. Efter jeg har gemt det og inden nedlukning ser det sådan ud
http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?id=175
når jeg så genåbner det ser det sådan ud
http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?id=176
Det er da bare ikke godt nok. Ydermere sker der det at hvis jeg placere cursoren foran et af dispositionsnummereringstallene og derefter vælger en anden afsnitstypografi så bomber programmet og lukker ned KONSEKVENT...
Troede ikke at writer var i beta mere, er det et par gevaldige bøffer jeg er faldet over eller hvad sker der. Det er ikke godt nok synes jeg.
Håber nogen kan hjælpe
Venlig hilsen
Jakob
Det er da for frustrerende og virker totalt ubrugeligt så hvis nogen har en ide om hvad der går galt så vil jeg MEGET gerne høre om det. Efter jeg har gemt det og inden nedlukning ser det sådan ud
http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?id=175
når jeg så genåbner det ser det sådan ud
http://www.bionaut.dk/gallery/index.php?id=176
Det er da bare ikke godt nok. Ydermere sker der det at hvis jeg placere cursoren foran et af dispositionsnummereringstallene og derefter vælger en anden afsnitstypografi så bomber programmet og lukker ned KONSEKVENT...
Troede ikke at writer var i beta mere, er det et par gevaldige bøffer jeg er faldet over eller hvad sker der. Det er ikke godt nok synes jeg.
Håber nogen kan hjælpe
Venlig hilsen
Jakob
Re: Writer ændrer dokument ved åbning......Er det stadig i b
OK jeg opdaterede til 2.o.2 og det ser ud til at have kureret det, så det må have været en major bug, men det var 2.0 jeg havde så ikke en beta.
Måske testholdet skal stramme lidt op :0)
Måske testholdet skal stramme lidt op :0)
-
Re:Writer ændrer dokument ved åbning......Er det stadig i be
Testholdet er i høj grad os alle sammen. Jeg ved ikke hvad der er af intern test hos Sun og rundt omkring, men at et "community" tester er ikke helt grundigt da testen så bliver præget af tilfældigheder, og at de avancerede funktioner bliver testet mindst.
Anyway, oplever man sådan en fejl her, så er det bedste man kan gøre at fejlmelde den på http://qa.openoffice.org så udviklerne får besked.
Et andet godt råd jeg kan give er, at man venter på første fejlrettelser efter større programopdatering før man anvender fx OOo 2.0. Jeg selv er ALDRIG skiftet til en opdatering af Microsoft Office før den første service pack var klar. Nu kunne man så tro at man var på sikker grund med 2.0.1, men nej... der kommer også en 2.0.3 og måske 2.0.4!
Anyway, oplever man sådan en fejl her, så er det bedste man kan gøre at fejlmelde den på http://qa.openoffice.org så udviklerne får besked.
Et andet godt råd jeg kan give er, at man venter på første fejlrettelser efter større programopdatering før man anvender fx OOo 2.0. Jeg selv er ALDRIG skiftet til en opdatering af Microsoft Office før den første service pack var klar. Nu kunne man så tro at man var på sikker grund med 2.0.1, men nej... der kommer også en 2.0.3 og måske 2.0.4!
Det er ikke et spørgsmål om at "testholdet" (QA-projektet) skal stramme op. QA-folkene ved godt at der er fejl i OpenOffice. Hvis kriteriet for hvornår man kunne frigive en version af OpenOffice var at der ikke måtte være kendte fejl, så ville der endnu aldrig være udgivet en version!
At komme frem til en nogenlunde stabil version 2.0 har været et enormt arbejde, og tidsplanen er blevet rykket flere gange, fordi rettelse af de værste fejl har taget længere tid end forudset. Nu er vi så inde i en periode, hvor udviklerne er i gang med at rette de lavere prioriterede fejl, som der stadig er mange af.
Med venlig hilsen
Finn Gruwier Larsen
At komme frem til en nogenlunde stabil version 2.0 har været et enormt arbejde, og tidsplanen er blevet rykket flere gange, fordi rettelse af de værste fejl har taget længere tid end forudset. Nu er vi så inde i en periode, hvor udviklerne er i gang med at rette de lavere prioriterede fejl, som der stadig er mange af.
Med venlig hilsen
Finn Gruwier Larsen
OK det er så her filmen knækker. Jeg synes det er en farlig politik at føre. Jeg har dyb respekt for oo og det arbejde der ligger bag men det er efter min mening at skyde sig selv eftertrykkeligt i foden at tage noget ud af beta hvis der er store bugs i programmet.finngl wrote: At komme frem til en nogenlunde stabil version 2.0 har været et enormt arbejde, og tidsplanen er blevet rykket flere gange, fordi rettelse af de værste fejl har taget længere tid end forudset. Nu er vi så inde i en periode, hvor udviklerne er i gang med at rette de lavere prioriterede fejl, som der stadig er mange af.
Der er i disse tider jo store firmaer, offentlige administationer og meget andet der overvejer at skifte og de vil da med god ret droppe det igen og så aldrig mere prøve at skifte hvis de møder store fejl som det jeg var ude for. Det er jo en graverende fejl hvis noget så elentært som en dispositionsnummerering spontant ændrer sig og programmet bomber. Jeg valgte selv af "politiske" årsager at skrive hele mit speciale i oo. Jeg valgte heldigvis ikke at skifte til oo 2.0 af forsigtighedsgrunde da den kom ud af Beta og det er jeg ved gud glad for nu.
Man kan ikke "markedsføre" noget som færdigt hvis det ikke er det. Så ville det være langt bedre at have et "simplere" produkt men som så tilgengæld var klippestabilt, og så tilføje funktionalitet efterhånden som man kan afse ressourcer til det.
Nå det var bare min mening. Jeg har foriøvrigt anbefalet oo vidt og bredt og fået hele min omgangskreds til at bruge dette fremfor ms word. Jeg vil være lidt mere forsigtig i denne tilgang nu må jeg sige i lyset af ovenstående.
Men tak for jeres input
Jakob
Jeg vil give dig ret i, at det absolut ikke bør være sådan at det at gemme et dokument og åbne det igen, kan medføre at dokumentet pludselig ser anderledes ud (som jeg forstår det, er det det, du har oplevet). Jeg har nu heller ikke tidligere hørt om så alvorlige fejl i 2.0, og jeg tror ikke at der er eller har været mange fejl af så alvorlig karakter.
Men det afgørende er, at uanset mængden af fejl kunne man efter min mening - af strategiske årsager - ikke have ventet ret meget længere med at frigive 2.0. Når store firmaer, offentlige institutioner etc. (som du nævner) overvejer at skifte, så skyldes det jo, at OpenOffice nu faktisk ER en mulighed for dem, og det ville det ikke have været, hvis vi stadig kørte på version 1.1.x, bl. a. fordi kompatibiliteten med MS Office ikke var god nok. En senere udgivelse af OpenOffice 2.0 ville have givet OpenOffice og OpenDocument mindre forspring for Microsoft Office 2006, og dermed have begrænset muligheden for at opnå kritisk masse. Hvis der er begået en fejl, er det snarere, at ambitionsniveauet for 2.0 har været lidt for højt. F. eks. kunne man have udskudt det nye Base-modul til en senere release.
Med hensyn til at markedsføre noget som færdigt, som ikke er det, så synes jeg ikke at det er en fair kritik. Der er ingen, der mig bekendt forsøger at hævde, at OpenOffice skulle være et fejlfrit produkt. Den markedsføring, der finder sted, går først og fremmest ud på at præsentere OpenOffice som en mulig strategi for at komme ud af Microsofts vendor lock-in på kontorpakkeområdet. OpenOffice forsøger ikke at skabe et nyt vendor lock-in, men at medvirke til at skabe en markedssituation, hvor brugerne frit kan vælge. En af konsekvenserne heraf er, at andre softwareproducenter er begyndt at melde sig på banen med konkurrerende produkter, som også understøtter OpenDocument. Nogle af disse produkter er/bliver kommercielle, og nogle af dem vil givetvis blive markedsført som mere stabile og mindre fejlbehæftede end OpenOffice. Så hvis du vil betale for et klippestabilt produkt, så vil du i fremtiden få mulighed for det.
I øvrigt skal vi lige huske, at for dem, der prioriterer stabilitet over features, er OpenOffice 1.1.5 også stadig en mulighed.
Med venlig hilsen
Finn Gruwier Larsen
Men det afgørende er, at uanset mængden af fejl kunne man efter min mening - af strategiske årsager - ikke have ventet ret meget længere med at frigive 2.0. Når store firmaer, offentlige institutioner etc. (som du nævner) overvejer at skifte, så skyldes det jo, at OpenOffice nu faktisk ER en mulighed for dem, og det ville det ikke have været, hvis vi stadig kørte på version 1.1.x, bl. a. fordi kompatibiliteten med MS Office ikke var god nok. En senere udgivelse af OpenOffice 2.0 ville have givet OpenOffice og OpenDocument mindre forspring for Microsoft Office 2006, og dermed have begrænset muligheden for at opnå kritisk masse. Hvis der er begået en fejl, er det snarere, at ambitionsniveauet for 2.0 har været lidt for højt. F. eks. kunne man have udskudt det nye Base-modul til en senere release.
Med hensyn til at markedsføre noget som færdigt, som ikke er det, så synes jeg ikke at det er en fair kritik. Der er ingen, der mig bekendt forsøger at hævde, at OpenOffice skulle være et fejlfrit produkt. Den markedsføring, der finder sted, går først og fremmest ud på at præsentere OpenOffice som en mulig strategi for at komme ud af Microsofts vendor lock-in på kontorpakkeområdet. OpenOffice forsøger ikke at skabe et nyt vendor lock-in, men at medvirke til at skabe en markedssituation, hvor brugerne frit kan vælge. En af konsekvenserne heraf er, at andre softwareproducenter er begyndt at melde sig på banen med konkurrerende produkter, som også understøtter OpenDocument. Nogle af disse produkter er/bliver kommercielle, og nogle af dem vil givetvis blive markedsført som mere stabile og mindre fejlbehæftede end OpenOffice. Så hvis du vil betale for et klippestabilt produkt, så vil du i fremtiden få mulighed for det.
I øvrigt skal vi lige huske, at for dem, der prioriterer stabilitet over features, er OpenOffice 1.1.5 også stadig en mulighed.
Med venlig hilsen
Finn Gruwier Larsen
Jeg kan da godt se dilemaet og det ville da være fedt hvis alene dette produkt kunne være med til at starte et pres på åbne formater så programmet blev det afgørende og ikke formatet.finngl wrote: Men det afgørende er, at uanset mængden af fejl kunne man efter min mening - af strategiske årsager - ikke have ventet ret meget længere med at frigive 2.0. Når store firmaer, offentlige institutioner etc. (som du nævner) overvejer at skifte, så skyldes det jo, at OpenOffice nu faktisk ER en mulighed for dem, og det ville det ikke have været, hvis vi stadig kørte på version 1.1.x, bl. a. fordi kompatibiliteten med MS Office ikke var god nok.
Jeg mener dog også at når noget tages ud af Beta så er det for hr og fru hansen, og åbenbart også mig noget der giver en forventning om at det nu er færdigt.
Venlig hilsen
Jakob
Enig. Men sagen er nok den, at hr. og fru Hansen ikke bruger overskriftstypografier og dispositionsnummerering. De skriver bare! Og så kommer man ikke ud i de store problemer 
Mvh.
Finn

Mvh.
Finn
-
Der er altid en fare for at produktet hastes afsted, når de som OOo 2.0 er forsinket og tusinder af fans hopper utålmodigt. Der har været nogen debat på www.oooforum.org om de fejl hvis rettelse blev udskudt til 2.0.1 eller senere.. eller endda det der uspecifikt hedder "OOo Later" !
Alt dette er dog en prioritering mellem mål og ressourcer, og hvad der melder sig af problemer undervejs... mens min morale står fast: vil man være på den (nogenlunde) sikre side, og kræver man et stabilt produkt, så er det en god idé ikke at installere en større opdatering før de første fejlrettelser er klar.
If it works, don't fix it. Skriv speciale i OOo 1.1.5 eller Microsoft Word XP og lad vovehalsene træde på tynd is i de sidste nye versioner.
Alt dette er dog en prioritering mellem mål og ressourcer, og hvad der melder sig af problemer undervejs... mens min morale står fast: vil man være på den (nogenlunde) sikre side, og kræver man et stabilt produkt, så er det en god idé ikke at installere en større opdatering før de første fejlrettelser er klar.
If it works, don't fix it. Skriv speciale i OOo 1.1.5 eller Microsoft Word XP og lad vovehalsene træde på tynd is i de sidste nye versioner.
Før vi begynder at rakke OOO for meget ned vil jeg lige give en lille erfaring videre fra MSO97 (fuldt opdateret) og eksemplet er ikke mere end ½ år gammel
Jeg ville lave et dokument hvor alle margener var 0
BANG MSO har udført en fatal fejl vil du sende en fejlbeskrivelse?????
kur:
lave dokumentet i OOO og exportere det til *.doc
ALLE systemer kan indeholde fejl - det kan være XP's opsætning på den maskine jeg arbejdede med eller....?
dette var bare lige for at sætte tingene lidt i perspektiv
Jeg ville lave et dokument hvor alle margener var 0
BANG MSO har udført en fatal fejl vil du sende en fejlbeskrivelse?????
kur:
lave dokumentet i OOO og exportere det til *.doc
ALLE systemer kan indeholde fejl - det kan være XP's opsætning på den maskine jeg arbejdede med eller....?
dette var bare lige for at sætte tingene lidt i perspektiv
-
OpenOffice har over den brede kam været et meget stabilt bekendtskab for mig, det har absolut været den positive del af overraskelsen.
Jeg synes dog ikke at du kan sammenligne med en 10 år gammel version af Word; Word 97 crashede dælme også for mig, men på det punkt har Word nu forbedret sig betydeligt gennem årene.
Men din pointe forstår jeg; dog kan jeg så tilføje, at min søgen efter noget andet end Microsoft Office startede med netop Office 97, da jeg ikke kunne acceptere eller risikere disse crash i akademisk arbejde.
Jeg synes dog ikke at du kan sammenligne med en 10 år gammel version af Word; Word 97 crashede dælme også for mig, men på det punkt har Word nu forbedret sig betydeligt gennem årene.
Men din pointe forstår jeg; dog kan jeg så tilføje, at min søgen efter noget andet end Microsoft Office startede med netop Office 97, da jeg ikke kunne acceptere eller risikere disse crash i akademisk arbejde.