Indsætte PDF dokument i Writer?

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
netbjarne

Indsætte PDF dokument i Writer?

Post by netbjarne »

Er der nogen der ved om det er muligt at indsætte PDF filer i et OpenOffice Writer dokument? - på lige fod som det er muligt at indsætte .JPG eller .PNG filer?

Eller skal en PDF fil først konverteres til bitmap?
Gunnar Thygesen

Indsætte PDF dokument i Writer

Post by Gunnar Thygesen »

Åbn Adobe Reader, åbn det ønskede dokument -> Edit -> Copy file to clipboard -> klik ->"Sæt ind" i Writer. Men al formatering i PDF følger ikke med, så du får kun den rå tekst uden grafik mm. Den tekst kan du så redigere i Writer.
Forhåbentlig er der andre, der har en bedre fidus.

Mvh
Gunnar
netbjarne

Komplet pdf indsættelse var ønsket...

Post by netbjarne »

Tak for dit svar :-) Det jeg ønskede, var at benytte en PDF printer, som f.eks Broadgun PDFmachine til at producere print af websider i PDF format med. Disse vil jeg så indsætte i et OpenOffice dokument. Men jeg har brug for den komplette PDF inklusiv grafik.

Når print til PDF filer er interessant i forhold til et almindeligt screenshot, er det ved sider der strækker sig over mere end et skærmbillede.

Et alternativ var måske at benytte et andet format, SVG eller postscript? - men der er ud over min viden.
Gunnar Thygesen

Indsætte PDF dokument i Writer

Post by Gunnar Thygesen »

Som du selv skrev, må du måske gå via bitmap, men du kan gå videre derfra til JPG, og så indsætte det i tekstdokumentet i Writer. Et forsøg hos mig med scanning i farver af en avisartikel med et sort/hvid- og et farve billede gav en BMP billedfil på 12MB men efter konvertering til JPG en 523K fil. Det gav et smukt resultat med JPG på skærmen og i print men dog ikke i farver på printeren af den simple grund, at jeg kun har en ældgammel Minolta laser printer, som er farveblind, men det gør ikke noget, for det er jeg selv :-) dog kun grønblind. Jeg har også forsøgt med at gå via et ORC program til en RTF-fil, men så er der ingen billeder.
Nogen større ørn udi PDF + Writer er jeg ikke, men mon ikke derude måske på OpenOffice.org Forum er en skrap fyr, der kan hjælpe dig bedre, og når du så ved det, gør det ikke noget, hvis du giver det videre her.
Mvh
Gunnar
Torkil

Emne: Indsætte PDF dokument i Writer

Post by Torkil »

Det er faktisk lige så nemt som du tror det er.
Fidusen er at Adobe Reader har en knap med en 'billedramme' og teksten 'Vælg' lige til venstre for.
Tryk på billedrammen, og det du begefter udvælger vil alt sammen blive opfattet som grafik, både tekst og billeder.
Når du har trukket din firkant, ligger billedet automatisk i udsklipsholderen.

Tip. Hvis du vil have højere opløsning samtidig med at du får et stort areal med, skal du zoome ind til en passenede opløsning, f.eks. 200 procent og trække vinduet som normalt fra øverste venstre hjørne. Når du når den modsatte kant, vil billedet automatisk skrolle med, så du kan få det hele med.
PS
Det kræver en del ram ;-)
Torkil Bladt, Slagelse
Post Reply