Stavekontrol

Skriv et indlæg her, hvis du tror du har fundet en fejl i LibreOffice, eller hvis du har forslag til rettelser i den danske oversættelse.

Moderator: Lodahl

Post Reply
LarsH

Stavekontrol

Post by LarsH »

Hej, jeg ved ikke om det er mig, som ikke har den fuldt opdaterede stavekontrol, men jeg synes der er mange alminde ord, som OOo sætter rød streg under =\

For eksempel: talentfulde, succesen, racistiske, racismen, værtshuset, stormede, nutidens, smadret, skrider, tydeligt, stabile, Hitler, henretter, fordomspræget, situationsbestemt, virkemidler, Fortællestruktur, sammenlignes, verbale, konversioner, halvnærbilleder, replikkerne, fuldtotalbilleder, skævt, uhyggeligt, skræmmende, underbygges, voldsmanden, oftere

Der er flere hvis i har lyst :D

Ord som "sushibar" skal da også skrives i ét ord, OOo foreslår at dele ordet op??
Kurt Lundskov

Stavekontrollen spøjs

Post by Kurt Lundskov »

Jeg synes også stavekontrollen er spøjs, selv på almindelige ord.

Den kender ikke så mange sammensætninger af almindeligt forekommende danske ord.

Det er som om den deler ordene op i to led.

Et ganske almindeligt eksempel:
opsiger >stavekontrollen foreslår: opsuger, op siger, opsige r

Kan man selv gå ind i den eksisterende stavekontrol og tilrette?
Eller kan man finde en plug in ude i den store verden?

:) kurt
Henrik

Jep

Post by Henrik »

Ja jeg er enig.
Jeg har jo reklameret meget for OpenOffice over for kæresten. Hun er også blevet glad for at bruge den, men hendes accept faldt meget da jeg installerede den danske stave kontrol. Den er ganske forfærdelig Alt alt
Specielt det at den vil dele sammensatte ord i to er meget træls.
Er der nogle tips?
Søren Thing Pedersen

Re:Stavekontrol

Post by Søren Thing Pedersen »

Stavekontrollen i OOo bruger ordlisten fra Den store danske ordliste - http://da.speling.org/. Ordlisten er automatisk installeret i OOo 1.1, og man behøver således ikke selv at installere den fra da.speling.org.

På da.speling.org kan du læse om, hvordan du hjælper til med at udbygge ordlisten.

Problemerne angående grundstamme og endelser ved jeg desværre ikke noget om.
Henrik

Post by Henrik »

Jeg installerede den engelske udgave af OpenOffice 1.1 og den installerede ikke dansk ordbog. Var det mig der sprang noget over?
Anywas, derfor installerede jeg den manuelt.

Grunden til at jeg bruger den engelske udgave af OO er at jeg er vant til de engelske udtryk der bruges i tekstbehandlingsprogrammer..

Anyways jeg håber virkeligt at der er noget man kan gøre for at få stavekontrollen til at virke bedre. Jeg ved jeg kan addere ord til ordbogen efterhånden. Det gør jeg også, men det lader til at der er et eller andet grundlæggende galt når OO er så vild efter at opdele sammensatte ord

Henrik
Alano

Lille interview

Post by Alano »

//offtopic
Hejsa Søren Thing Pedersen!
Jeg skal i gang med en opgave om open source, og herunder også OpenOffice. Kan jeg ikke få din email og dermed stille dig et par soørgsmål om OOo, som jeg kan bruge til min rapport.
Det kunne virkelig være godt, hvis du gad skrive en smule til mig!
Henrik

Re: Lille interview

Post by Henrik »

Err se det lille brev ikon i bunden af hans reply.. ellers så er den her: thing@openoffice.org
Alano wrote://offtopic
Hejsa Søren Thing Pedersen!
Jeg skal i gang med en opgave om open source, og herunder også OpenOffice. Kan jeg ikke få din email og dermed stille dig et par soørgsmål om OOo, som jeg kan bruge til min rapport.
Det kunne virkelig være godt, hvis du gad skrive en smule til mig!
Inge

Stavekontrollen

Post by Inge »

Er det muligt selv at gå ind i ordbogens base og slette alle de ord, som er decideret forkerte? Det er et hamrende irriterende fænomen.
Jesper Krogh

Fejlmeldinger til ordlisten.

Post by Jesper Krogh »

http://da.speling.org/fejlmelding/

På denne side er det muligt at angive rettelser til ordlisten, ligeledes som det er muligt at få tilføjet manglende ord i listen.

Brug den gerne flittigt. Eller hvis der er nogle der bare mulighed for og forslag til en bedre måde at opdatere listen på, så tror jeg folkenen på da.speling.org er lydhøre.

Jesper
E Schultz

Ordliste/Stavekontrol

Post by E Schultz »

Det er utroligt at ingen har et svar eller en forklaring på ordlistens mærkelige opførsel, og eventuelt hvordan man kommer dette altødelæggende problem til livs, der er mange der går tilbage til Windows Office grundet dette problem.
Emnet var oppe allerede Okt 22, 2003 på:
http://www.oooforum.dk/viewtopic.php?t=14
Ps. Problemet optræder desværre også i Mozilla. :cry:
Med venlig hilsen Schultz
http://www.verdensnavle.dk/
Jesper Krogh

Post by Jesper Krogh »

Mozilla og OOo bygger på samme ordliste.. det der er at gøre ved det er at søge for at ordlisten kender så mange ord som muligt.

Altså
1) Sørg for at tilføje de ord som i mener mangler
2) Sørg for at få fejlmeldt de ord som er forkerte.

Jesper
Søren Thing Pedersen

Med Dansk OpenOffice.org 1.1.1 kan du også holde den danske ordliste opdateret ved at bruge "Filer" -> "AutoPilot" -> "Installer flere ordbøger...". Hvis man vælger den danske, vil man få mulighed for at opdatere ordlisten.

Man kan allerede nu hente en opdateret ordliste.

mvh
Søren
JFM

Post by JFM »

Ja hos mig sker der desværre ingenting, medmindre opdateringen sker i det skjulte!

Jørgen
Søren Thing Pedersen

Når du vælger menupunktet "Installer flere ordbøger..." skulle OpenOffice.org gerne åbne et nyt dokument. Dette dokument indeholder makroen DicOOo. Vælg "Danish" og tryk på "Start DicOOo" for at starte.

DicOOo kræver at OpenOffice.org har internetforbindelse samt at makroen får lov at køre.
Ejnar

Henter ikke nye ordbøger

Post by Ejnar »

Når jeg væger "Filer" -> "AutoPilot" -> "Installer flere ordbøger" sker der absolut intet.

Hvordan finder jeg egentlig ud af, om makroer får lov at køre? Har I andre forslag?

OOo 1.1.1 DK, Linux 2.6.4
Vh
Ejnar
Post Reply