Jeg er en ny bruger af Open Office, og er i det store og hele godt tilfreds med systemet. Jeg er ved at konstruere en relationsdatabase der indeholder en masse noder. Jeg har en tabel for komponister, en anden tabel for værktitler og en tredie tabel for besætning (instrumenter). Jeg kan godt få relationerne mellem disse tabeller til at virke, men er nu faldet over et problem:
Jeg vil gerne kunne udtrække de værker der er aktuelle for min kammermusikudøvelse lige nu. Derfor har jeg forsynet værktabellen med en attribut "aktuel". Hvis jeg vælger at lade denne attribut være et lille heltal og skriver =1 som kriterium, så kan jeg lave en forespørgsel hvor kun de værker med aktuel = 1 bliver vist. Hvis jeg derimod lader aktuel være en boolean, så står der SAND ud for de aktuelle værker i værktabellen, men jeg kan ikke angive et kriterium som systemet aksepterer. Jeg har prøvet med SAND, =SAND, TRUE, =TRUE, =1 mv. men alle forsøg bliver afvist med en fejludskrift.
Hvad gør jeg forkert?
Typeproblem i database
Moderator: Lodahl
Hvis du slår Designvisning fra og tilføjer kriteriet i SQL-sætningen skulle det virke bedre. Eks:
SELECT ****** FROM ****** WHERE "aktuel"=TRUE
Sjovt nok kan du herefter slå designvisning til igen, og se at der nu står TRUE i kriteriefeltet. Men man må åbenbart ikke selv skrive det her!
Jeg har oplevet flere eksempler på at det "grafiske" forespørgselsgitter har nogle mangler/fejl, og at man derfor er nødt til at formulere sig i SQL i stedet. (Desværre for os der ikke er så velbevandrede i SQL)
][
SELECT ****** FROM ****** WHERE "aktuel"=TRUE
Sjovt nok kan du herefter slå designvisning til igen, og se at der nu står TRUE i kriteriefeltet. Men man må åbenbart ikke selv skrive det her!
Jeg har oplevet flere eksempler på at det "grafiske" forespørgselsgitter har nogle mangler/fejl, og at man derfor er nødt til at formulere sig i SQL i stedet. (Desværre for os der ikke er så velbevandrede i SQL)
][