Stavekontrollen (er for besværlig) og de mange ordbøger

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
Taurus54

Stavekontrollen (er for besværlig) og de mange ordbøger

Post by Taurus54 »

Har ikke selv kunnet finde løsningen på mit problem - håber en eller anden kan give et tip:

Efter at have opdateret til version 2.0 (på Windows 2000) er jeg stødt på en ting der irriterer mig:

Når jeg laver stavekontrol og vælger at tilføje et ord skal jeg vælge hvilken ordbog der skal have ordet tilføjet. Det vil sige at jeg altid skal bruge to klik - medens der i tidligere versioner (og i MS Word) var valgt en "standardordbog" hvori ordet blev tilføjet med et enkelt klik.

Er der noget jeg har overset - eller er der sket et tilbageskridt i brugervenligheden?

Jeg har min egen ordbog - samt bøgerne Standard, Soffice, Sun og IgnoreAllList når jeg kigger i Indstillinger/Sprogindstillinger/Skrivehjælp.
mvh
Jørgen L. Sørensen
Lodahl

Re:Stavekontrollen (er for besværlig) og de mange ordbøger

Post by Lodahl »

Der er som udgangspunkt tre brugerordbøger samt en 'Undgå ord'.

Du kan selv ændre dette ved at tilføje eller fjerne ordbøger.

Vælg Funktioner > Indstillinger > Sprogindstillinger > Skrivehjælp.
I det midterste afsnit kan du slette brugerordbøger eller oprette nye.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Taurus54

Post by Taurus54 »

Lodahl wrote:
Du kan selv ændre dette ved at tilføje eller fjerne ordbøger.

Vælg Funktioner > Indstillinger > Sprogindstillinger > Skrivehjælp.
I det midterste afsnit kan du slette brugerordbøger eller oprette nye.
Efter en længere oprydning har jeg nu installeret OOo igen - version 2.0.1, altså seneste version. Jeg har også installeret danske ordbøger ved hjælp af guiden...

... men er er ved at gå op i limningen over stavekontrollen :x

Jeg har fravalgt alle ordbøger undtagen "Standard (alle)". Alligevel skal jeg klikke på Tilføj-knappen og derefter vælge hvilken ordbog jeg vil tilføje det ukendte ord til.

Det er - mildt sagt - møgirriterende og virker ulogisk eftersom jeg kun kan vælge den ene ordbog, eftersom jeg som nævnt har fjernet hakket ud for de andre (Sun og soffice).

Er der noget jeg har overset, eller er der sket et syvmile-tilbageskridt i forhold til OO version 1.1.4?

I den gamle udgave 1.1.4 (som jeg stadig har kørende på min kones pc) kan man vælge en "standard"-ordbog i en dropdown-liste og når man trykker én gang på Tilføj-knappen bliver ordet tilføjet i den valgte ordbog - og den ordbog er altid valgt indtil jeg manuelt ændrer den. Det opfatter jeg som væsentlig mere brugervenligt idet man (i hvert fald jeg) som regel tilføjer ukendte ord i den samme ordbog i længere tid ad gangen.

Jeg har søgt hid og did på internettet uden at kunne finde ud af om jeg overser noget et eller andet sted - eller om det kun er mig der synes at stavekontrollen er noget bras på det punkt. Håber jeg har overset noget så jeg ikke skal trykke to gange for at tilføje ord i ordbogen :?

En anden ting med stavekontrollen

I forbindelse med min "legen" med ordbøger har jeg konstateret at man ikke kan slippe for ordbogen "Standard" - jeg kan godt fjerne hakket ud for den, men når jeg laver stavekontrol bliver der igen sat hak ud for "Standard". Det gælder også selv om jeg fravælger den og genstarter. Efter start er "Standard" stadig fravalgt, men når jeg gennemfører stavkontrollen bliver standard-ordbogen valgt/hakket af igen. Det gælder uanset om jeg har aktiveret en anden brugerordbog eller ej - og om ordbøgerne ligger i standardmappen eller i en anden mappe et andet sted på computeren. Er det en fejl at man ikke kan slippe for Standard-ordbogen (standard.dic) eller er det tilsigtet fra udviklernes side?
mvh
Jørgen L. Sørensen
finngl

Post by finngl »

Jeg synes det måske er lige voldsomt nok at kalde det et "syvmile-tilbageskridt" - men ja, det ser ud til at man nu skal klikke to gange for at tilføje et ord til en ordbog.

M. h. t. at "Standard"-ordbogen altid bliver valgt til igen når man vælger den fra, så har jeg ikke andet svar end at det nok er et bevidst valgt at denne ordbog ikke skal kunne fravælges. Men det er naturligvis ulogisk, at man så i det hele taget kan vælge den fra. Checkboksen burde være blokeret.

Med venlig hilsen

Finn Gruwier Larsen
Taurus54

Post by Taurus54 »

finngl wrote:Jeg synes det måske er lige voldsomt nok at kalde det et "syvmile-tilbageskridt" - men ja, det ser ud til at man nu skal klikke to gange for at tilføje et ord til en ordbog.
OK, så lad os nøjes med at kalde det et tilbageskridt - for det vil jeg absolut mene det er når man i en ny version skal bruge to museklik til noget man tidligere kunne klare med ét klik.

Jeg synes at brugervenligheden er blevet forringet på det punkt uden at jeg kan se det skulle være nødvendigt - jeg syntes at den tidligere dialogboks hvor ordbøgerne var i en dropdown-liste virkede udmærket og jeg var ikke i tvivl om hvor ordene blev tilføjet.

Desværre synes jeg det er nødvendigt at skulle tilføje ord jævnligt - på det punkt ligner stavekontrollen i OOo andre programmer - så derfor finder jeg det træls med de ekstra klik.

Jeg håber derfor at udviklerne vil ændre dette i næste version således at ord kan tilføjes met et enkelt museklik.
mvh
Jørgen L. Sørensen
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Indstillingerne til stavekontrollen har jeg aldrig helt forstået, og jeg har helt ærligt heller ikke haft overskuddet til at gøre forsøget. Standard, soffice og sun... hvad er forskellen på disse tre 'brugerordbøger' ?

Hjælpen siger:

Brugerordbøger
Viser de tilgængelige brugerordbøger. Marker brugerordbøgerne, som du vil bruge til stavekontrol og orddeling.

Vil man bruge eller fravælge nogle af disse ordbøger? Det er svært at vide... hvad er standard for en, soffice for en... eller sun??? Det formidles i hvert fald slet ikke for selv superbrugeren.

TILFØJ knappen er en usability-katastrofe. Keep it simple. Jeg formoder ikke at der er mange, der første, anden eller halvtredsenstyvende gang de bruger tilføj egentlig helt ved, hvilken ordbog de skal vælge, eller hvorfor de overhovedet får TRE syrede valg.

Nu har jeg så heldigvis ikke haft andre problemer, end at stavekontrollen ikke var god nok til akademisk arbejde (jeg bruger derfor den professionelt udviklede i StarOffice), så jeg har ikke skulle forstå forskellen. Men når man skal, så er det totalt uigennemsigtigt hvad forskellen er mellem disse ordbøger.
finngl

Post by finngl »

Jeg er enig i Kaaredyrets betragtninger, både om uforståeligheden af de tre ordbøger og om den manglende brugervenlighed i at man skal klikke flere gange for at tilføje ord.

M. h. t. hvad forskellen er på de tre ordbøger, så mener jeg at "soffice" og "sun" vist bare skal opfattes som nogle eksempler på brugerordbøger. Jeg vil anbefale at man bare fravælger dem, så man kun har "standard".

Man burde vel egentlig undersøge i Issue Tracker om der er nogen, der har forespurgt på forbedringer her. Hvis der er, vil jeg anbefale, at dem, der har problemet inde på livet (d. v. s. dem, der bruger ordbøger), stemmer på det pågældende forbedringsforslag. Hvis der ikke er nogle registrerede forbedringsforslag, kan man jo oprette et.
Ejnar

Post by Ejnar »

Jeg mener, at jeg har fordel af, at operere med flere ordbøger. For det første både en dansk og en engelsk, der så bruges alt efter hvilket sprog, jeg skriver i. Desuden en "computer-ordbog" for deciderede fagudtryk, typisk engelske ord, som skal tillades i en dansk tekst, og en med udtryk fra arbejdet, som ikke bruges i en alamindelig tekst. Men behov er jo forskellige.
Vh
Ejnar
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Jeg tvivler skam ikke på at behovet ikke er der, slet ikke hvis du mener dit er det :) men anvendeligheden af funktionen er omtrent nul for nuværende, med den mangelfulde eller klodsede brugergrænseflade, navngivning og dokumentation.
Ejnar

Post by Ejnar »

Så må jeg jo være forbløffende dygtig :D
Vh
Ejnar
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

:D

Du kan helt sikkert klappe dig selv på skulderen med et stort tilfreds smil. :)
nemesis

Post by nemesis »

I 2.02 bruger jeg kun ét klik - højreklik - træffer blot et valg her mellem enten forslag eller ordbog - vælger naturligvis standard.
Taurus54

Post by Taurus54 »

nemesis wrote:I 2.02 bruger jeg kun ét klik - højreklik - træffer blot et valg her mellem enten forslag eller ordbog - vælger naturligvis standard.
Er det når et ord markeres som stavet forkert at du højreklikker?

Jeg har slået visningen af stavefejl fra under skrivning og kører i stedet en stavekontrol når jeg er "færdig" - jeg synes det er irriterende med markering af stavefejl når jeg skriver.
mvh
Jørgen L. Sørensen
nemesis

Post by nemesis »

[quote]Er det når et ord markeres som stavet forkert at du højreklikker?

Jeg har slået visningen af stavefejl fra under skrivning og kører i stedet en stavekontrol når jeg er "færdig" - jeg synes det er irriterende med markering af stavefejl når jeg skriver.[/quote]

Jep - det er højreklik på rødt krøl, jeg anvender.

Kan lige så godt rette slåfejlene med det samme - ellers bliver de bare en dårlig vane. Ved overgang mellem forskellige sprog har jeg en tilbøjelighed til at småord fra det tidligere anvendte sprog

Efterfølgende stavekontrol mener jeg kun er noget værd, hvis der vitterligt er noget man staver forkert. Det er heldigvis meget sjældent for mit vedkommende.
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

For mit vedkommende er stavekontrol fuldstændigt nødvendigt; det er den sidste kvalitetskontrol, hvor slåfejl og reelle stavefejl SKAL udrenses.

LØBENDE stavekontrol vil jeg fraråde. Skriveprocessen er en stor kamp for at holde koncentrationen om det man vil skrive, og sørge for at tastaturet er mindst mulig flaskehals for at få sine tanker skrevet! Den konstante retten og gloen på det skrevne forstyrrer. Skriv når I har tanker, hvor allerhelvedes fyldt det end bliver med stave- og slåfejl. Alt det kan I rette til med hovedpine, tømmermænd og skrålende børn rendende omkring jer, men beskyt skriveprocessen!
Post Reply