Database - forfatterliste
Moderator: Lodahl
Database - forfatterliste
Som nybegunder i OOo har jeg et spørgsmål vedr. database. Jeg vil gerne oprette en db der indeholde diverse forfattere. Dette er vist nok ikke det helt store problem. Går udfra at det er hovedformular.Men derudover vil jeg gerne ha´at den enkelte forfatters bøger med diverse oplysninger fremgår at db. Er det i så fald en underformular til hovedformularen? Og hvordan får jeg den oprettet og til at virke?
Hej,
Database er et nyt modul som blev introduceret i version 2.0. Der er desværre ikke så mange erfaringer endnu.
Du kan starte med denne vejledning: http://doc.oooforum.dk/StartMedBase.pdf
En mere detaljeret vejlednig er på vej. Du kan finde den Engelske 'draft' her:
http://oooauthors.org/en/authors/userguide2/database/
Når du bliver færdig med databasen, skal du huske at andre måske har samme problem, at der ikke findes gode skabeloner. Overvej om du vil frigive databasen.
Database er et nyt modul som blev introduceret i version 2.0. Der er desværre ikke så mange erfaringer endnu.
Du kan starte med denne vejledning: http://doc.oooforum.dk/StartMedBase.pdf
En mere detaljeret vejlednig er på vej. Du kan finde den Engelske 'draft' her:
http://oooauthors.org/en/authors/userguide2/database/
Når du bliver færdig med databasen, skal du huske at andre måske har samme problem, at der ikke findes gode skabeloner. Overvej om du vil frigive databasen.
Med venlig hilsen
Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Formularer
Jeg er dog nu nået så langt at jeg har kunnet oprette både formular og underformular; men har kun problem med at forbinde dem korrekt.
Der sker det at alle oplysninger går ind på formular side 1, 2 osv istedet for at blive fordelt på de respektive sider
Der sker det at alle oplysninger går ind på formular side 1, 2 osv istedet for at blive fordelt på de respektive sider
Ang. litteraturdatabase?
Jeg bruger Open Office til mit speciale og laver også litteraturdatabase i OO.
Men jeg kan ikke gennemskue, hvordan man får sorteret sine dataposter efter alfabetisk orden. Eller hvordan man kan ændre rækkefølgen på dataposterne, så jeg selv som bruger kan sortere alfabetisk. Brugerguiden StartMedBase hjælper ikke på det spørgsmål. Er der andre, der kan hjælpe?
Hilsen Lone.
Men jeg kan ikke gennemskue, hvordan man får sorteret sine dataposter efter alfabetisk orden. Eller hvordan man kan ændre rækkefølgen på dataposterne, så jeg selv som bruger kan sortere alfabetisk. Brugerguiden StartMedBase hjælper ikke på det spørgsmål. Er der andre, der kan hjælpe?
Hilsen Lone.
Sortering
Hej Lone
For at sortere alfabetisk kan du gøre følgende:
Markere den kolonne du ønsker at sortere efter ved at klikke på kolonnens overskrift. Derefter klikker du på sorter stigende eller faldende ikonerne i værktøjslinien. Der står a-z eller z-a.
Håber dette bringer dig på sporet. Der er formentlig flere og mere avancerede sorteringsmuligheder.
mvh
Per
For at sortere alfabetisk kan du gøre følgende:
Markere den kolonne du ønsker at sortere efter ved at klikke på kolonnens overskrift. Derefter klikker du på sorter stigende eller faldende ikonerne i værktøjslinien. Der står a-z eller z-a.
Håber dette bringer dig på sporet. Der er formentlig flere og mere avancerede sorteringsmuligheder.
mvh
Per
Database
Det er måske lige her jeg skal søge hjælpen til mit tidligere spørgsmål vedr. oprettelse af bl.a en litteraturdatabase!
Forestiller mig et gammeldags kartotekskort med personoplysninger øverst og nedenunder angivelse af vedkommendes bøger mv. Altså 1 kort pr. person. Skal der anvendes 2 baser der samkøres? Underformular?
Vil blive meget glad for hjælp.
Forestiller mig et gammeldags kartotekskort med personoplysninger øverst og nedenunder angivelse af vedkommendes bøger mv. Altså 1 kort pr. person. Skal der anvendes 2 baser der samkøres? Underformular?
Vil blive meget glad for hjælp.