Afsnitsnummerering

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Normann Louis Olsen

Afsnitsnummerering

Post by Normann Louis Olsen »

Ifølge hjælpefunktionen skulle det være muligt at "starte forfra" på en afsnitnummering, fx i forbindelse med anvendelse af Overskrift 1. Jeg har prøvet iht hjælpefunktionen, også efter indsættelse af sektionsskift, men nummeret rykker hele tiden frem til det næste i rækken efter det nærmeste afsnit ovenfor i teksten. Er der en behjertet sjæl, som også har tid, der kan hjælpe mig med at løse problemet?
Med venlig hilsen
Louis
Peter Bækgaard

Re: Afsnitsnummerering

Post by Peter Bækgaard »

Jeg kan godt forstå, du undrer dig, Normann. Jeg synes, programmet på dette punkt virker ulogisk. Men prøv eventuelt følgende fremgangsmåde, som jeg selv har fået til at fungere:

1. Marker de første afsnit, du vil nummerere.
2. Vælg >Formater>Afsnit>Kartotekskortet "Nummerering".
3. Vælg en nummereringstypografi, f.eks. "Nummerering 1". Klik OK. Så skulle de pågældende afsnit være nummereret "1. 2. 3." o.s.v.
4. Placer nu markøren i det afsnit, hvor du vil begynde forfra med nummereringen (hvis du vil markere noget, så sørg for kun at markere det FØRSTE af de afsnit, den nye nummerering skal anvendes på).
5. Vælg igen >Formater>Afsnit>Kartotekskortet "Nummerering".
6. Vælg en nummereringstypografi, f.eks. "Nummerering 1".
7. På samme kartotekskort, i afsnitet "Nummerering", klikkes i boksen ved "Begynd forfra ved dette afsnit". Nu forsvinder fluebenet. Klik igen i samme boks. Nu er der igen et flueben, men der er den forskel, at du nu kan vælge, hvilket tal nummereringen skal begynde med. Sæt et flueben i boksen "Begynd med" ved at klikke i den og vælg derefter at begynde med tallet 1. Klik OK. Nu skulle det pågældende afsnit være nummereret "1."
8. Hvis der f.eks. er 5 afsnit mere, der skal høre til SAMME nummereringssekvens, så marker disse afsnit.
9. Vælg igen >Formater>Afsnit>Kartotekskortet "Nummerering".
10. Vælg samme nummereringstypografi som før. Klik OK. Så skulle de pågældende afsnit være nummereret "2. 3. 4." o.s.v.
Mvh

Peter
Normann Louis Olsen

Afsnitsnummerering og - typografi

Tak til Peter Bækgaard for den flotte vejledning, som virker! Altså lige bortset fra, at typografien på nummereringsniveau 1 (og kun der!) røg sig en tur. Det kan skyldes, at jeg havde placeret curseren et forkert sted, da jeg startede proceduren.

Jeg vil gerne sætte nummereringen i venstre margin, og den tilsvarende overskrift rykket ind, fx 1,5 cm fra venstre margin. Men disse 1,5 cm forsvandt altså ved nummerskiftet på niveau 1.

Det undrer mig i øvrigt, at det tilsyneladende ikke er muligt at rykke overskriften ind ved siden af nummeret, så den bliver stående med en konstant afstand til fx venstre margin. Afstanden fra margin er øjensynlig en funktion af antal cifre i nummeret.

Jeg har også svært ved at holde venstre margin, den bevæger sig nogle ½ karakterer ud og ind, trods anvendelse af samme typografi.

Men set i lyset af den tilspidsede udenrigspolitiske situation er mine "problemer" da på flueerotikniveau.
Med venlig hilsen
Louis
Normann Louis Olsen

Afsnitsnummerering

I dag gav systemet igen ved at springe tilbage i nummerrækken uden synlig anledning!

Det fik jeg dog sat en stopper for ved at bruge "formatpenslen" til at kopiere typografien i det forrige afsnit med, så jeg fik det rigtige afsnitsnummer i rækken.

Jeg hører gerne fra lidelsesfæller.
Med venlig hilsen
Louis
Normann Louis Olsen

Afsnitsnummerering

:D Hurra, nu kan jeg sætte numre i alle niveauer præcis langs venstre margin og teksten overalt, og i alle niveauer ved tabulator 2,0 cm.

Jeg begyndte med den indbyggede typografi og modificerede den så til eget brug. Jeg sunder mig lidt ovenpå mit fremskridt inden jeg eventuelt beskriver metoden. Det enkleste ville nok være at lægge min skabelon ud på dette forum, hvis der er interesse for det, og hvis det er muligt.

Hvem ved? :D
Med venlig hilsen
Louis
Lodahl

Re:Afsnitsnummerering

Post by Lodahl »

Hvis du skulle finde på at lave en 'artikel' om emnet, så vil jeg gerne tilbyde at hjælpe.

Hvis du laver beskrivelsen og måske et par skærmbilleder, så vil jeg gerne sætte det op i en skabelon. Jeg vil også koordinering korrekturlæsning og review i øvrigt.

Dette er i øvrigt også en 'opmuntring' til andre som kunne have noget brugbart.

Kig ind på http://doc.oooforum.dk .
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Normann Louis Olsen

Re:Afsnitsnummerering

:D At starte forfra med numrene er særdeles let: Højreklik på afsnittet, som du vil ændre, og vælg derpå Genstart nummerering. :D
Med venlig hilsen
Louis
Post Reply