OO 2.0 crasher hele tiden?

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

donald_j_axel

Re: Tilbagemelding

Post by donald_j_axel »

Donald Skrev
4. Har du prøvet at fjerne hvad der ligger i din
"brugerprofil" ved at bruge en ordentlig filbrowser (som
ikke skjuler filer eller fil-endelser (extensions) og som
viser størrelse, dato og full path?
On Sun, 15 Jan 2006 11:58:10 +0000 (UTC)
maya123 wrote:
Her forstår jeg ikke rigtig hvad
du mener, så det har jeg ikke. I det hele mange tak donald_j_axel
Selv tak!

Hvis Claus Agerskov læser med her vil jeg være glad for hans
kommentarer:-)

Ud fra hvad du skriver især afsnit om at du har begge dokumenter
åbne og lave cut/paste fra et oprindeligt word-dokument til et OOo
dokument, så mener jeg at forklaringen på problemerne er, at der
kommer "formateringskoder" fra MSWord, som OOo ikke kan klare og
derfor crasher på.

Derfor er jeg ikke sikker på at det hjælper at bruge OOo-1.1.5.
Bemærk at alle på listen her er tavse omkring det at få "et helt
stabilt system op at køre". Jeg tror ikke jeg lægger for meget i
det når jeg siger at det er fordi folk ved, at man skal passe på
og altså helst ikke importere Word-dokumenter.

De fleste her på liste tror jeg skriver i OOo og bliver ved med
det. Vi burde lave et rundspørge!

Der er en måde at cut/paste på hvor man får ren tekst over.

Man kan jo også altid gemme den oprindelige MSWord fil som en ren
tekstfil og så cut-paste derfra.

Jeg har ofte oplevet problemer med importerede Microsoft
dokumenter. Man skal huske at OpenOffice "Word"-format er en
reverse-engineering, hvor man jo altså ikke har haft de originale
specifikationer af koder og formateringstegn. Der står et eller
andet sted, at OOo kan klare de fleste ting i MicrosoftWord
formatet, men at man ikke må regne med, at den kan klare alt.

Endvidere har jeg altid problemer med fonte og sidestørrelse når
jeg nødtvungent omredigerer fra Microsoft til OpenOffice.

--
donald_j_axel donax snabela get2net.dk -- http://d-axel.dk/
Agerskov

Re: Hej Agerskov

Post by Agerskov »

donald_j_axel wrote:@Agerskov: Findes der sådan en førstehjælps-kasse for Microsoft-kunder?
Ikke hvad jeg ved af. Desværre.
donald_j_axel wrote:Det er lidt synd, at der bruges tid på at få noget til at fungere, uden at man egentlig ved, hvad det er, der går galt.
Enig
Der herligste hilsner
Claus Agerskov, ProFOSS - fri & åben software samt åbne standarder.
Programmør Saldi.DK, freelancer AgerCon & tidligere leder af da.OOo.
Agerskov

Re: Hej Agerskov

Post by Agerskov »

donald_j_axel wrote:3. Bruger du MS-Word.doc format eller bruger du OOO.odf? ODF er ikke stabilt det synes jeg endog at jeg har set på OOO-sitet (Agerskov kan måske rette?), og man kan vistnok med fordel bruge det gamle format, .sxw
Det har jeg ikke kendskab til, men det skulle ikke undre mig, da det jo er den første udgave af OpenOffice.org, hvor formatet OpenDocument er med.

Dog er det ikke ukendt, at der stadig er problemer med at gemme i OpenOffice.org 2.0, hvor det ikke helt er muligt at reproducere fejlene, da dokumenterne jo netop går tabt.
Der herligste hilsner
Agerskov

Post by Agerskov »

donald_j_axel wrote:Hvis Claus Agerskov læser med her vil jeg være glad for hans kommentarer:-)
Jeg er først lige vendt tilbage til tråden igen.
donald_j_axel wrote:Ud fra hvad du skriver især afsnit om at du har begge dokumenter åbne og lave cut/paste fra et oprindeligt word-dokument til et OOo dokument, så mener jeg at forklaringen på problemerne er, at der kommer "formateringskoder" fra MSWord, som OOo ikke kan klare og derfor crasher på.
Lyder meget plausibelt. Men det kan også være andre "almindelige" tegn, som kopieres.

En anden metode ville være at konvertere alle dine Microsoft Word-dokumenter til OpenDocument og dermed kun arbejde med OpenDocument-dokumenter Filer -> Guider -> Dokumentkonvertering
donald_j_axel wrote:Der er en måde at cut/paste på hvor man får ren tekst over.
Indsæt -> Indsæt speciel... -> Uformateret tekst
donald_j_axel wrote:Man kan jo også altid gemme den oprindelige MSWord fil som en ren tekstfil og så cut-paste derfra.
Ja - det er jo også en mulighed - så er man fri for Indsæt speciel...

Til Maya
Er der nogen tilfælde, hvor du kan huske, om du har kopieret noget specielt ind i det dokument, som du ikke kunne gemme siden du sidst gemte det?
Der herligste hilsner
maya123

Tak

Post by maya123 »

Hej Agerskov og andre
Tak for svar, jeg har stadig problemet, men lever lidt med det.

............En anden metode ville være at konvertere alle dine Microsoft Word-dokumenter til OpenDocument og dermed kun arbejde med OpenDocument............

Det er jeg ked af at jeg ikke fik skrevet før nu, men det var noget af det første jeg gjorde da jeg downloadede for anden gang, så nu åbner alt i OO. Alle de dokumenter jeg bruger "åbner" i OO.
Jeg ved så ikke om de også er konverteret, men de åbner nu i OO.

Jeg mener ikke at jeg har overført/kopieret noget specielt vanskeligt fra de oprindelige dokumenter over i OO. For en sikkerheds skyld redigerede jeg også så alt stod i Times new roman str. 12, da de stod i to forskellige fonte.

Crash sker typisk, når jeg har skrevet og gemt nogle gange. Det er lidt tilfældigt hvor mange gange jeg kan trykke på Gem knappen, nogle gange kun to andre gange 6-10 gange før den crasher.
Men den crasher altid på et eller andet tidspunkt.

Kan det være rammerne??
Jeg er ikke sikker på at det er nøjagtig de samme rammer som jeg brugte i Word og dem jeg bruger nu i OO?
Det er nok lige den eneste forskel jeg kan se.
God aften snart :)
mVh Maya R
maya123

sorry

Post by maya123 »

Det med rammerne er da vist noget vrøvl, jeg kopiere jo ikke rammerne med over, kun teksten som jeg tager inde i hver rammeinddeling:

Altså som I ser på http://www.maya-aner.webbyen.dk

Så er det kun inde i selve rammen (IKKE selve rammen), jeg tager de navne og kopiere over i OO for at sætte mellemnavne ind. Det kan godt være lidt vanskeligt at finde en Hans Hansen, men hvis nu han hedder Hans Julius Hansen, så er det nemmere for folk at finde.
Så tager jeg alle de navne der står i ET FELT i rammerne, der er måske 10-15 navne kopiere over i det tomme felt på mit OO dokument og tilsætter mellemnavne, gemmer og videre til næste rubrik.
:)
mVh Maya R
maya123

Re:OO 2.0 crasher hele tiden?

Post by maya123 »

Det hedder vist CELLE og Tabel og det er kun navnene i cellen jeg tager over og de står i Times New Roman 12

Håber I forstår min kluntede forklaring :oops:
mVh Maya R
donald_j_axel

Post by donald_j_axel »

Det er somme tider frygteligt dobbelttydigt, det jeg skriver:

On Tue, 17 Jan 2006 22:19:16 +0100
donald_j_axel wrote:
Jeg tror ikke jeg lægger for meget i
det når jeg siger at det er fordi folk ved, at man skal passe på
og altså helst ikke importere Word-dokumenter.

De fleste her på liste tror jeg skriver i OOo og bliver ved med
det. Vi burde lave et rundspørge!
Forstås sådan:

Mange brugere af dem, som læser med på denne liste, åbner tomt
dokument, skriver i det, gemmer i sxw format, og så fortsætter de
med at skrive (og importerer nok ikke med cut-paste, som kan
indeholde formateringskoder).

Held og lykke/Donald

--
maya123

Hvordan går det så nu

Post by maya123 »

:D Først rigtig mange tak til alle som gav mig hjælp i denne tråd, det var pænt af jer. Jeg er tilhænger af lidt feedback hvis man har tid og lyst.

Jeg er forlængst færdig med at kopiere lige over fra Word til OO og det gik ok. Ikke uden fejl og problemer og med en masse crash.

Jeg sidder nu og taster almindeligt i OO ver. 2.0.
Alm. tekst i tabeller
Den crasher stadig når jeg trykker på GEM knappen og skrifter vindue for at læse næste post, dog ikke så ofte som da kopierede over fra Word.
Jeg har studeret problemet lidt nøjere og det ser ud til at ver. 2.0 er for laaaangsom til at gemme.
Eks:
Hvis jeg har mit kildevindue og et OO dokument med tabeller, så skal jeg lige læse et navn fra en kirkebog og skrive dette navn ind i tabellen.
Det går stærkt når jeg skriver og der er ingen problemer med at skifte fra vindue til vindue.
Jeg trykker "gem" når jeg har skrevet 10-12 navne og her kommer problemet for jeg har opdaget at den er meget langsom til at gemme og ofte skifter jeg bare over til mit kildevindue og læser videre.
SÅ chraser den. Den vil altså ikke have at jeg forlader OO før den er færdig med at gemme og det tager evigheder.
Nu vil jeg lige spørge I gode mennesker:
Mener I at gemme problemet er rettet i ver. 2.0.2 for så vil jeg hellere hente den :)
Rigtig god dag.
mVh Maya R
lalf

Bud på en løsning

Post by lalf »

Hej Maya

OpenOffice 2.02 kan varmt anbefales, men den vil ikke alene kunne løse dit problem.

Så vidt jeg forstår dit problem (og så vidt jeg selv har kunnet erfare efter lang tids brug af OO1.9-2.02) er det resterne fra en tidligere installation der skaber problemerne. Nødvendigt for at få OpenOffice til at køre korrekt, er derfor at du:

1) afinstallerer samtlige udgaver af OpenOffice (gøres fra Kontrolpanelet>Tilføj/Fjern Programmer)

2) fjerner samtlige support-filer til OpenOffice (alt afhængig af hvilke udgaver du har forsøgt dig med, fjernes disse nemlig ikke automatisk ved en afinstallation!).

Under Windows XP/2000 gøres det ved at du først gør alle filer og mapper synlige (Funktioner>Mappeindstillinger>Vis) og herefter sletter mappen "OpenOffice.org2" der ligger under Documents and Settings>din brugerprofil>Application Data [e.g. C:\Documents and Settings\admin\Application Data\OpenOffice.org2]. Alternativt kan du søge efter mapper med navn OpenOffice og føre dem over i papirkurven.

Herefter vil jeg bede dig:
3) rense din registreringsdatabase for ugyldige referencer med programmet CCLEANER http://www.ccleaner.com/ccdownload.asp og

4) tjekke din pc for opdateringer til dit operativsystem http://update.microsoft.com/ (hent her endelig alt hvad der bliver dig anbefalet!) og virus/spyware www.spywarefri.dk

5) installere såvel den seneste udgave af OpenOffice http://mirrors.dotsrc.org/openoffice-da ... all_da.exe som SUNs Java-afvikler http://java.com/en/download/index.jsp

Husk at rækkefølgen er afgørende: Har du gjort det før, skal det nu gøres igen. God fornøjelse :)

/Lalf
bentgjedsted

Re:OO 2.0 crasher hele tiden?

Post by bentgjedsted »

Hej derude..!

Jeg forsøger at downloade OO til min nye Intel Core Duo iMac. Jeg får også noget ned, men ikke noget, der kan åbnes: det hedder OpenOffice 2.0 app!? Hvad skal jeg gøre for at få programmet ned?

Forårshilsen og håb om gode råd
Bent
maya123

Hej Lalf

Post by maya123 »

:D Hej Lalf
Rigtig mange tak for din guide, det var pænt af dig. Jeg har taget det hele skridt for skridt og alt ser foreløbig godt ud. Jeg starter nok i morgen med at skrive og vil vende tilbage når der er gået et stykke tid. Jeg skal lige arbejde grundig med programmet før jeg kan sige om det hele er perfekt nu. Det tror jeg, men jeg vender tilbage. Rigtig Tak og god aften :D
mVh Maya R
maya123

Nu ser det ud til at virke

Post by maya123 »

Hej Laif

Nu har jeg kørt et stykke tid og nedskrevet hundredevis af navne uden programmet er gået ned. Det ser ud til at virke fint. Tekstbehandling er dog stadig ret langsom til at starte op og stadig langsom, når der skal gemmes ved gem knappen. Det er så noget jeg må leve med, hovedsagen er, at det ikke går ned hele tiden.
:D Tusinde tak for al hjælp og god dag.
mVh Maya R
lalf

Re: Nu ser det ud til at virke

Post by lalf »

Hej Maya
Det er glad for at høre :)

Hvis du har mod på at forsøge, vil nedenstående link kunne give dig et par tips til at gøre OpenOffice2 meget mere behageligt at arbejde med:

http://www.theinquirer.net/?article=27292

/Lalf

[quote="maya123"]Hej Laif

Nu har jeg kørt et stykke tid og nedskrevet hundredevis af navne uden programmet er gået ned. Det ser ud til at virke fint. Tekstbehandling er dog stadig ret langsom til at starte op og stadig langsom, når der skal gemmes ved gem knappen. Det er så noget jeg må leve med, hovedsagen er, at det ikke går ned hele tiden.
:D Tusinde tak for al hjælp og god dag.[/quote]
donald_j_axel

Re: Nu ser det ud til at virke

Post by donald_j_axel »

On Thu, 6 Apr 2006 09:53:32 +0000 (UTC)
lalf wrote:
Maya: Nu ser det ud til at virke

Hej Maya

Det er glad for at høre :)

Hvis du har mod på at forsøge, vil nedenstående link kunne give dig et
par tips til at gøre OpenOffice2 meget mere behageligt at arbejde med:

[http://www.theinquirer.net/?article=27292]
Det link tog lidt tid;-0 men kom igennem i andet forsøg. Handler
om at give mere graphics cache og disable java.

Jeg har fulgt lidt med i denne tråd fra sidelinien og jeg synes at
det var rart at høre, at Mayas tålmodighed gav bonus til sidst!

Hilsen/Donald

--
Post Reply