Opsummering

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Bent

Opsummering

Post by Bent »

Er der en der kan hjælpe mig med at lave opsummering.
Jeg har lavet en lønseddel og under år til dato skal er hver mdr. lægges et nyt beløb til beløbet som var fra sidste mdr.
For mange år siden brugte jeg Works og der var ingen problem, men både under OpenOffice og Excel kan jeg ikke finde nogen løsning.
Så jeg vil blive meget glad hvis der er nogen der kan afhjælpe mit problem.
Guest

Re: Opsummering

Post by Guest »

Bent wrote:
Er der en der kan hjælpe mig med at lave opsummering.

Jeg har lavet en lønseddel og under år til dato skal er hver mdr.
lægges et nyt beløb til beløbet som var fra sidste mdr.
For mange år siden brugte jeg Works og der var ingen problem, men
både under OpenOffice og Excel kan jeg ikke finde nogen løsning.
Så jeg vil blive meget glad hvis der er nogen der kan hjælpe mig med
mit problem.
--
Guest

Re:Opsummering

Post by Guest »

Er der slet ingen der ved/kan komme med et svar :shock:

mvh
Bent
Ejnar

Re: Opsummering

Post by Ejnar »

Kan du ikke blive lidt mere konkret i dit eksempel?
Vh
Ejnar
dybdahl

Post by dybdahl »

Hej Bent

Du skal bruge formler, f.eks. "=B2+C2". Dette skal skrives uden anførselstegn, og den pågældende formel vil tage værdien fra B2, lægge værdien fra feltet C2 til, og vise summen.

Hvis du har et antal felter med månedsværdier, f.eks. A10, B10, C10 osv., så kan du vise summen til dags dato ved at:

- I A11 skriver du =A10
- I B11 skriver du =A11+B10
- I C11 skriver du =B11+C10
- I D11 skriver du =C11+D10
osv.

Der findes mange måder at dette kan automatiseres på, bl.a.:
- Når man skriver formlen kan man pege på de felter, man mener, i stedet for at skrive deres koordinat.
- Når du har udfyldt B11 i ovenstående, kan du "hive" i en prik i kanten om feltet og få formlen kopieret automatisk over i C11, D11 osv., inkl. de ændringer der skal til. Det er lidt svært at forklare.
- Hvis du skal lægge mange tal sammen, så kan du bruge sum() funktionen.

Jeg vil ikke begynde at skrive mere før dit problem er konkretiseret mere.
Guest

Post by Guest »

Ja alt dette er fin men løser ikke mit problem, i tidernes morgen da jeg brugte Works kunne dette lille program løse problemet.
Hvis feltet som skulle opsumerer var B10 var løsningen dette
=(B10)+A2 den felt som opsummeringen kommer fra f.eks. A2. Idet der var parentes omkring B10 blev den beløb som var der, lagt sammen med den nye sum som kom oven i.
A2 var måske feiepengene fra denne mdr. (november) og B10 var de mdr. januar til oktober, og når jeg så igen til december kommer der endnu et sjat oven i.
Tyg lige lidt på den det har jeg gjort i 6 år!!

Hilsen
Bent
dybdahl

Post by dybdahl »

Imponerende - jeg var ikke klar over, at Works havde en facilitet, som hverken Excel og OpenOffice har, og som jeg ikke engang fatter efter at have fået den forklaret... :-)

Enhver reference fra B10 til B10 vil både i Excel og OpenOffice.org være en fejl.

Lars.
Guest

Opsumering

Post by Guest »

Det var nu ikke B10 der blev lagt til B10, men A2 der blev lagt til B10 som i forvejen havde et beløb fra de forrige mdr.
Prøv at se på din egen lønseddel fra sidste mdr. hvor meget du havde tjent der og så næste mdr. hvor der vil være lagt en mdr. løn oven i, det er der jeg har problemet.

Hilsen
Bent
dybdahl

Post by dybdahl »

Operatorernes rækkefølge er ligegyldig når man lægger to tal sammen. Når du tager A2 og B10 og lægger resultatet i B10, så har du i Excel og OpenOffice.org lavet en fejl.

I begge programmer foretages udregningen nemlig vilkårligt ofte... hvilket i dette tilfælde ville resultere i meget store tal. Hvis det kunne lade sig gøre, ville du måske ligefrem se B10 tælle derudad i stor fart... :-)
lapont

Post by lapont »

Anonymous wrote:Ja alt dette er fin men løser ikke mit problem, i tidernes morgen da jeg brugte Works kunne dette lille program løse problemet.
Hvis feltet som skulle opsumerer var B10 var løsningen dette
=(B10)+A2 den felt som opsummeringen kommer fra f.eks. A2. Idet der var parentes omkring B10 blev den beløb som var der, lagt sammen med den nye sum som kom oven i.
A2 var måske feiepengene fra denne mdr. (november) og B10 var de mdr. januar til oktober, og når jeg så igen til december kommer der endnu et sjat oven i.
Tyg lige lidt på den det har jeg gjort i 6 år!!

Hilsen
Bent

Her er en metode: Du skal sætte en 'listener' til at lytte på feltet A2 og reagere, når værdien i A2 (position 0,1) er ændret. Denne 'listener' skal kalde en funktion, som adderer A2 og B10 (position 1,9) og sætter summen ind i B10
Her er de komplette makro-funktioner lige til at klippe og klistre:

Global oListener As Object
Global oGroup As Object

Sub EventListenerOn
Dim oSheet As Object
oSheet = ThisComponent.Sheets.getByName("Ark1")
oGroup=oSheet.getCellRangeByName("A2:A2")
oListener = createUnoListener("LAPONT_","com.sun.star.chart.XChartDataChangeEventListener")
oGroup.addChartDataChangeEventListener(oListener)
End Sub

Sub EventListenerOff ()
oGroup.removeChartDataChangeEventListener(oListener)
End Sub

Sub LAPONT_chartDataChanged
Dim oSheet As Object
oSheet=ThisComponent.Sheets.getByName("Ark1")
v1 = oSheet.getCellByposition(0,1).getValue
v2 = oSheet.getCellByposition(1,9).getValue
oSheet.getCellByposition(1,9).setValue(v1 + v2)
End Sub

Lyttefunktionen skal startes ved at eksekvere marofunktionen EventListenerOn.
Du kan eksekvere den manuelt eller få den udført automatisk, når dokumentet aktiveres. (Funktioner->Tilpas... faneblad 'Hændelser' tildel makroen EventListenerOn til hændelsen 'Aktiver dokument'. Sørg for at 'Gem i' nederst i ruden viser navnet på det aktuelle dokument!!!)
Lyttefunktionen slås fra igen med makroen EventListenerOff som også kan udføres manuelt eller tilknyttes hændelsen 'Deaktiver dokument'

Så spiller det - noget langsomt, men det virker!!!.

Lapont
Guest

Opsumerring

Post by Guest »

Endelig et svar der kan bruges?? :idea: :idea: jeg vil bruge lidt tid på alt den data sum du har givet mig, jeg skal nok vende tilbage men der går nok nogen tid da jeg har meget i skeen i nærmeste fremtid.
På forhånd tak!!

Hilsen
Bent :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Post Reply