Ordbog!

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Kaaredyret

Re:Ordbog!

Post by Kaaredyret »

Jeg kan virkelig ikke se problemet i, at offentlige instanser pålægges at bruge korrekt grammatik og at stave korrekt i deres udgivelser? Jeg hører konstant piveri over at alle offentlige instanser burde overholde standarder for HTML og hvad ved jeg, og det bør de også... og sproget er så endnu vigtigere.

Lyt til oplæserne på TV3 og læs oversættelserne på TV-Danmark... der ender sproget hvis det overlades til tilfældigheder.
donald_j_axel

Re: Ordbog!

Post by donald_j_axel »

On Sun, 27 Nov 2005 20:26:19 +0000 (UTC)
Kaaredyret wrote:
Jeg kan virkelig ikke se problemet i, at offentlige instanser pålægges
at bruge korrekt grammatik og at stave korrekt i deres udgivelser? Jeg
Det er da fordi der ikke er nogen, som kan kræve retten til at
definere, hvad der er korrekt.
hører konstant piveri over at alle offentlige instanser burde
overholde standarder for HTML og hvad ved jeg, og det bør de også...
og sproget er så endnu vigtigere.
Ja det har du da ret i, sproget er vigtigere end HTML.

Sproget bør dannes ud fra konsensus - eller måske skulle vi skrive
som de fleste andre lande gør, consensus.

Men man kan jo tolke din kommentar som at du synes at det er ok
at vi alle sammen er enige om at Dansk Sprognævn skal have retten
til at sige, hvad der er korrekt dansk. (Jeg er dog ikke helt sikker
på at det er et godt valg.)

Venlig hilsen/Donald

--
donald_j_axel donax snabela get2net.dk -- http://d-axel.dk/
dybdahl

Post by dybdahl »

Dansk sprognævn siger IKKE, hvad der er korrekt dansk.

Det er korrekt dansk at udtale "øg" i følgende ord næsten ens: Køge, Bøge, Løg
Eller at udtale "eg" i følgende ord ens: Stege, Lege, Meget, Eg

Det er også korrekt dansk at skrive "æ træ" når man taler om træ som mængde og "ien træ" når man taler om et bestemt træ. Det er også korrekt dansk at bede om at få "flere grød".

Dansk Sprognævn har til opgave at finde ud af, hvad de fleste danskere siger. Og da de fleste danskere ikke beder om "flere grød" men om "mere grød" så er det kun den sidste form de skriver ned - uden at den første form derved bliver ukorrekt dansk.

I modsætning til mange andre sprog, så er dansk ikke defineret fra centralt hold. F.eks. er korrekt tysk defineret ved at Luther nedskrev bibelen på et amtssprog, som så blev det fælles tyske administrationssprog, som lynhurtigt blev udbredt helt ned til Chur i syd-Schweiz, selv om de der lokalt talte rætoromansk.

Hvis man skal kalde det sprog, som det offentlige bruget, noget som helst, så må det være "dansk", men det er ikke den eneste måde at tale korrekt dansk på.
Agerskov

Post by Agerskov »

dybdahl wrote:Dansk sprognævn siger IKKE, hvad der er korrekt dansk.
Hvad offentlige myndigheder herunder uddannelser angår - jo!

I lov nr. 332 af 14.5.1997 om dansk retskrivning:
§ 1. Dansk retskrivning fastlægges af Dansk Sprognævn og offentliggøres i Dansk Sprognævns retskrivningsordbog.

Stk. 2. Ved fastlæggelsen af dansk retskrivning følger Dansk Sprognævn de regler, der er fastsat i eller i medfør af lov om Dansk Sprognævn.

§ 2. Dansk retskrivning skal følges af alle dele af den offentlige forvaltning, af Folketinget og myndigheder med tilknytning til Folketinget samt af domstolene. Det samme gælder ikkeoffentlige uddannelsesinstitutioner, som modtager dækning af driftsomkostningerne på halvdelen eller mere, og private og selvejende skoler, hvor børn opfylder undervisningspligten.
http://www.dsn.dk/nyelove.htm
Der herligste hilsner
Claus Agerskov, ProFOSS - fri & åben software samt åbne standarder.
Programmør Saldi.DK, freelancer AgerCon & tidligere leder af da.OOo.
dybdahl

Post by dybdahl »

Vi er sikkert enige, idet DSNs retskrivning jo ikke siger, at andet ikke er korrekt dansk.

Man talte også korrekt dansk inden man indførte det danske sprog som nationalt sprog i Danmark i slutningen af 18-hundrede tallet.

Lars.
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Hvem skal følge den officielle retskrivning?
Den officielle danske retskrivning var til at begynde med skolens retskrivning. Den var den retskrivning som skulle bruges i undervisningen i skolerne og ved prøver og eksamener. Siden 1948 har også statstjenesten skullet følge denne retskrivning. Og med retskrivningsloven fra 1997 er kredsen af personer der er forpligtede til at bruge den officielle retskrivning, udvidet yderligere.
Retskrivningen skal nu - ud over af skolen - følges af »alle dele af den offentlige forvaltning, af Folketinget og myndigheder med tilknytning til Folketinget samt af domstolene«. Det uddybes i bemærkningerne til lovforslaget, der bl.a. præciserer at den officielle retskrivning »foruden forvaltningsmyndigheder inden for statstjenesten« nu også omfatter »den kommunale og amtskommunale forvaltning«.
Kommunerne mv. har altså måttet sige farvel til deres hidtidige ret til at skrive som de ville. Men eftersom de - ligesom i øvrigt privatpersoner og private virksomheder - i praksis har følt samme forpligtelse over for Retskrivningsordbogen som de dele af befolkningen der skulle følge den, er der tale om en ændring der næppe vil blive registreret rundt om på rådhuse og amtsgårde.
Men der er altså tale om lov... og som det her så nydeligt beskrives, så går det nok alt sammen. Det er ikke ligefrem politistatsmetoder at forpligtige det offentlige til at kommunikere i det sprog, der binder danskerne sammen i det daglige.

Men der er altså regler vedrørende alt dette for ansatte i det offentlige, fastsat ved lov, og kan man ikke acceptere dem, så står det en frit for at søge hjælp som oversætter på TV-Danmark/TV3 eller at deltage i "reality tv". Det lader allerede til at være tilfældet.
PKS

Post by PKS »

Er der nogen der kan fortælle hvordan man installere ordbøger på den nye Openoffice 2.0.

Jeg er helt ny i opensource verdenen, så det er meget lidt jeg ved om diverse forkotelser.....

Tak på forehånd.

Installation af flere orbøger...

Post by Lodahl »

Ordbogen skulle gerne være installeret da du installerede OpenOffice.org.
Ellers kan du gøre det med Filer > Guider > Installer flere Ordbøger.
Følg guiden.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
ovelarsen

Post by ovelarsen »

PKS wrote:Er der nogen der kan fortælle hvordan man installere ordbøger på den nye Openoffice 2.0.

Jeg er helt ny i opensource verdenen, så det er meget lidt jeg ved om diverse forkotelser.....

Tak på forehånd.
Hejsa
Hvad er det for ordbøger du taler om - dem der er i OpenOffice 2.0 - eller eksterne ordbøger ?

Hvis det er dem du finder i Openoffice - start et nyt teksdokument > gå til : Filer > Guider > instraler flere ordbøger - og følg instrukserne derfra.

Hvad andre ordbøger angår skal vi vide hvilke - for at kunne hjælpe - og det ville også hjælpe - hvis vi vidste hvilke operativsystem du bruger - Windows - Mac eller Linux

Peace
Open Suse - OpenOffice - Mozilla Guerilla/ SeaMonkey

"if you read this...you have wasted three seconds of your life."
Guest

Post by Guest »

Tak for hjælpen...

Jeg vidste ikke der allerede var preinstalleret ordbøger i OOo, men nu ved jeg det så. Er der evt. en hjemmeside til hvor man kan hente yderligere ordbøger end dem der allerede ligger der?

Jeg benytter WinXP
finngl

Post by finngl »

Du skal bare køre guiden som beskrevet ovenfor, så henter OOo selv ordbøgerne over nettet.
Taurus54

Post by Taurus54 »

Anonymous wrote:
Wtf?!?
Hvornår er sprog blevet underlagt lov? Og hvad er straffene for ikke at overholde Gestap^WDansk Sprognævns regler? Hvem håndhæver dem?

(Sidst jeg tjekkede var Dansk Sprognævn bare en instans der beskrev sproget som det bliver brugt - ikke som de mener det burde blive brugt.) Retskrivningsordbogen er et resultat af sprogbrugen, ikke omvendt.

De offentlige instanser bør stræbe efter at skrive på et dansk alle kan forstå - og der er MANGE eksempler på "dansk alle kan forstå", som ikke følger DSNs anbefalinger. 'Email' vs. 'e-mail' er et...

Mvh. Madsen
Der er rent faktisk en lov om det selv om du måske ikke kan lide det. Det er derfor en stor fordel (rimeligt krav) at programmer til tekstbehandling støtter brugen af dansk i henhold til retskrivningsordbogen. Citat fra loven:

Lov om dansk retskrivning
LOV nr 332 af 14/05/1997 (Gældende)

VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør vitterligt: Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:

§ 1. Dansk retskrivning fastlægges af Dansk Sprognævn og offentliggøres i Dansk Sprognævns retskrivningsordbog.

Stk. 2. Ved fastlæggelsen af dansk retskrivning følger Dansk Sprognævn de regler, der er fastsat i eller i medfør af lov om Dansk Sprognævn.

§ 2. Dansk retskrivning skal følges af alle dele af den offentlige forvaltning, af Folketinget og myndigheder med tilknytning til Folketinget samt af domstolene. Det samme gælder ikkeoffentlige uddannelsesinstitutioner, som modtager dækning af driftsomkostningerne på halvdelen eller mere, og private og selvejende skoler, hvor børn opfylder undervisningspligten.

Stk. 2. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om undtagelse af visse skoler og andre uddannelsesinstitutioner under Undervisningsministeriet og kan endvidere efter aftale med vedkommende minister fastsætte nærmere regler om undtagelse af skoler og andre uddannelsesinstitutioner under andre ministerier.

Stk. 3. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at en af flere mulige retskrivningsformer, f.eks. stave- og tegnsætningsformer, skal foretrækkes i særlige sammenhænge.
mvh
Jørgen L. Sørensen
dybdahl

Post by dybdahl »

Loven er en del af den proces, der ser sådan ud:

1) Danskerne taler og skriver som de mener det er rigtigt.
2) Dansk sprognævn finder ud af, hvad der er mest almindeligt.
3) Det offentlige og de fleste skoler tager det fundne som udgangspunkt.

Der er altså tale om, at man kan undervise i noget i skolen, som så året efter ikke længere er det, der skal undervises i. De børn, som er blevet undervist efter en "gammel" retskrivning, skriver dog selvflg. korrekt dansk - det er bare ikke i henhold til nyeste regelsæt fra DSN.

Man kan vel heller ikke sige, at Holberg ikke skrev på dansk - selvfølgelig gjorde han det, også selv om det ikke ligner moderne dansk retskrivning særligt meget.
Post Reply