Hurtig adgang til dokumenter

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Peter Bækgaard

Hurtig adgang til dokumenter

Post by Peter Bækgaard »

I Word kan man oprette en arbejdsmenu. Til denne menu kan man føje det aktuelle dokument som menupunkt. Man kan på den måde få lynhurtig adgang til dokumenter, man jævnligt bruger - også selv om de ikke findes i listen over "Seneste dokumenter".

Findes der i OOo 2.0 en tilsvarende mulighed for hurtig adgang til dokumenter, man jævnligt bruger?

Mvh
Peter
Gæst

Re: Hurtig adgang til dokumenter

Post by Gæst »

Jeg har lagt mine mest brugte dokumenter ned på proceslinien som quick launch ikoner. Så går det hurtigt med at åbne. Lige på nær altså det første,der åbnes. Det tager altid en evighed, men derefter går det strygende. :D
finngl

Re:Hurtig adgang til dokumenter

Post by finngl »

Det kan laves med en simpel makro. Det er lidt bøvlet, hvis man ikke er vant til at lave makroer, men her kommer opskriften:

Funktioner > Makroer > Administrer makroer > OpenOffice.org Basic. Klik på Administration. I fanebladet Biblioteker opretter du et nyt bibliotek under "Mine makroer og dialoger". Kald biblioteket "Library1". I fanebladet Moduler indtaster du et navn for makroen, f. eks. aabnDokument, og kikker på Nyt. I meddelelsesboksen "Nyt modul" klikker du OK for at acceptere modulnavnet "Module1".

Du kommer nu ind i Basic IDE'en. Slet det, der står der i forvejen, og indsæt i stedet dette:

Sub aabn_dokument

Dim Dummy()
URL = convertToURL("C:\Documents And Settings\Finn\Dokumenter\OOo\Aktivitetsliste OOo.odt")
Dok = StarDesktop.loadComponentFromURL(URL, "_blank", 0, Dummy())

End Sub

Ret stien, så den passer til det dokument, du vil have åbnet. Gem makroen og forlad IDE'en.

Dernæst kan du teste makroen. Vælg Funktioner > Makroer > Administrer makroer > OpenOffice.org Basic. Find makroen og klik på Udfør.

Hvis makroen virker som den skal, består sidste trin i at tilknytte makroen til et menupunkt. Det foregår under Funktioner > Tilpas, fanebladet Menuer. Vælg f. eks. menuen Filer og klik på Tilføj. Find makroen under "OpenOffice.org makroer" og klik Tilføj igen. Luk dialogboksen.

Flyt evt. menupunktet op eller ned v. h. a. pilknapperne. Hvis du klikker på Modificer, får du en drop-down menu, hvor du kan omdøbe menupunktet til at hedde noget mere sigende. Klik til sidst på OK for at lukke Tilpas-vinduet.

Et voila...
Gæst

Post by Gæst »

finngl wrote:Det kan laves med en simpel makro. Det er lidt bøvlet, hvis man ikke er vant til at lave makroer, men her kommer ...
Du skriver det sikkert i en god mening, men hvis man ikke allerede føler sig som en komplet tåbe, så gør man det i alle tilfælde nu. :oops:

Det er mig en kilde til stadig undren, hvorfor alt, der har med OO at gøre, skal være så indviklet og nørdet. Det må da kunne lade sig gøre at skrive open source brugsanvisninger også til almindelige mennesker. Men "producenterne" gider os måske slet ikke...
finngl

Post by finngl »

Det er jeg ked af. Det er bestemt ikke min mening at få nogen til at føle sig som tåber. Men makroprogrammering i OOo ER altså en hård nyser - nogle forbedringer på det område ville bestemt være på sin plads.

Hvis jeg skal øge dit forståelsesniveau (og mindske dit frustrationsniveau), må du først uddybe hvor det er, "kæden hopper af" i min forklaring!
Gæst

Post by Gæst »

Nu skal du selvfølgelig ikke holdes personligt ansvarlig for, hverken OO´s krinkelkroge eller min manglende evne til at kunne sætte mig ind i brugsanvisninger.

Desværre hører jeg til den type, som skal hele turen rundt, - og undervejs opfinde hjulet om nødvendigt, før der er bare en minimal chance for at jeg forstår.

Du behøver således ikke at bruge energien på mig, men jeg takker under alle omstændigheder for tilbuddet. Det er ikke for at være uhøflig, men jeg fatter ganske enkelt ikke når folk forsøger at få mig til at begribe.

En eller anden brist/blokade må det vel være...
finngl

Post by finngl »

Måske den samme brist som gjorde at jeg aldrig fik lært differentialregning. Men jeg kan kun opfordre til at du giver det en chance mere og prøver at følge min vejledning. Det er slet ikke så svært - faktisk MEGET simplere end differentialregning...
Gæst

Post by Gæst »

He he, jeg printer vejledningen ud og prøver mig frem når jeg har samlet mod. Takker for indsatsen.
Peter Bækgaard

Re: Hurtig adgang til dokumenter

Post by Peter Bækgaard »

Svar til "Gæst" og til "finngl":

Til "Gæst": Dit forslag om at oprette Quick Start ikoner for jævnligt brugte dokumenter er brugbart, og du skal have tak for det. For mit eget vedkommende må jeg dog indrømme, at jeg ikke er vild med at få alt for mange Quick Start ikoner.

Til "finngl":
Tusind tak for dit udførlige svar inkl. makro! Det løser problemet!

Lige to supplerende bemærkninger:
1) Første del af din vejledning kunne jeg ikke få til at passe helt. For mig fungerede det på følgende måde:
a) Funktioner > Makroer > Administrer makroer > OpenOffice.org Basic. Klik på Administration.
b) I fanebladet Biblioteker opretter du et nyt bibliotek under "Mine makroer og dialoger". Kald biblioteket "Library1".
c) I fanebladet Moduler klikker du på Nyt. I meddelelsesboksen "Nyt modul" klikker du OK for at acceptere modulnavnet "Module1".
d) Sørg for at "Module1" er markeret og klik så på Rediger.

e) Du kommer nu ind i Basic IDE'en. Slet det, der står der i forvejen, og indsæt i stedet.... osv.
f) NB! Når du gemmer den færdigredigerede makro, får den automatisk det navn, der står ud for Sub i makroens første linie.

Resten af vejledningen fungerede fint - det var bare lige det med navngivningen af makroen, der forvirrede mig lidt.

2) I stedet for at knytte makroen til en allerede eksisterende menu kan man oprette en ny menu (Funktioner - Tilpas... - Fanebladet Menuer - Knappen Ny...) og knytte makroen (og kommende "åbn-dokument"- makroer) til den. Så undgår man, at en allerede eksisterende menu bliver for overfyldt - og man har nu en "arbejdsmenu" ligesom i Word.

Endnu en gang tusind tak for hjælpen!

Peter
finngl

Post by finngl »

Hej Peter

Det glæder mig at du fik det til at virke :-)

Jeg har noteret mig dine kommentarer til vejledningen. Egentlig er eksemplet jo ganske godt som en illustration af hvordan den tid, man investerer i at lære sig de første skridt udi makroprogrammering hurtigt kan komme igen i form af effektivisering af arbejdet med OOo. Det er muligt at jeg vil bruge eksemplet til en lille artikel om makroprogrammering til artikelsamlingen på http://dok.oooforum.dk , som jeg samtidig vil benytte lejligheden til at reklamere for.

Mvh.

Finn
Last edited by finngl on 26. Nov 2005 21:32, edited 1 time in total.
Gæst

Post by Gæst »

...og hvad sker der når man forventningsfuldt trykker på linket: Siden kan ikke vises...
finngl

Post by finngl »

Jeg har rettet indlægget - indsat et mellemrum før kommaet :-)
Gæst

Post by Gæst »

Alle tiders. Siden ser spændende ud. - Tak for i aften.
NeedACoolName

Post by NeedACoolName »

Jeg har i "C:\Documents and Settings\All Users\Menuen Start\" tilføjet en mappe med genveje til de dokumenter jeg bruger mest.
Med Venlig Hilsen
Ole Sørensen
fclausen

Post by fclausen »

Ja, eller læg shortcuts til de mest benyttede
dokumenter ind i en mappe i startmenuen.

Hvis ikke direkte i startmenu.
Post Reply